Flere sprog i Ubuntu
Fra : Mogens Dybæk Christ~

Dato : 14-05-08 20:54

Jeg sidder med en ældre IBM Thinkpad, som skal til et projekt i
Tanzania. Den er installeret med engelsk som default sprog, og jeg
prøver at tilføje swahili.

Det virker ikke helt.

Har installeret alle pakker der matcher på "swahili", og OpenOffice
kan faktisk vælge swahili som sprog til stavekontrol. Men
login-billedet tilbyder ikke swahili, og dermed aktiveres Gnome menuer
m.v. på swahili ikke. - Pakkerne er der.

Hvad mangler? Har prøvet "sudo dpkg-reconfigure locales", men den
genererer kun utallige afarter af engelsk.

Min egen maskine, som er installeret på dansk og med engelsk som "ekstra"
kan sagtens skifte mellem dansk og engelsk.

Begge er/var Ubuntu 07.10 desktop. Thinkpad'en er på vej til 08.04 i
dette øjeblik. Rimeligt ufarligt, da den ikke indeholder nogen data
endnu.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 15-05-08 08:38

Mogens Dybæk Christensen skrev:

> [...]
>
> Hvad mangler? Har prøvet "sudo dpkg-reconfigure locales", men den
> genererer kun utallige afarter af engelsk.

Du skal vist nok ind og rette i filen
dpkg-reconfigure locales«.

God fornøjelse,

Jacob
--
Komplekse systemer og netværk finder vi både i naturen og i
fænomener som internettet. Men kan vi også bruge begreberne

http://podcast.dr.dk/P1/VIDENSKABENSVERDEN/2008/VV_080510.mp3

Fra : Mogens Dybæk Christ~

Dato : 15-05-08 22:47

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> writes:

> Du skal vist nok ind og rette i filen
> dpkg-reconfigure locales«.

Tak, det prøver jeg.

Har brugt en del tid på at lede uden held i /etc-hierarkiet.

Fra : Mogens Dybæk Christ~

Dato : 19-05-08 20:35

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> writes:

> Du skal vist nok ind og rette i filen
> dpkg-reconfigure locales«.
>
> God fornøjelse,
>
> Jacob

Opfølgning. Prøvede at tilføje "sw_TZ UTF-8" eller "sw_TZ.UTF-( UTF-8"
i filen. Virker ikke, dpkg-reconfigure locales fejler. Kan ikke gætte
hvad linien så skal hedde.

Har spurgt Ubuntu-folkene https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/33499

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 24-05-08 09:08

Mogens Dybæk Christensen skrev:

> Opfølgning. Prøvede at tilføje "sw_TZ UTF-8" eller "sw_TZ.UTF-(
> UTF-8" i filen. Virker ikke, dpkg-reconfigure locales fejler. Kan
> ikke gætte hvad linien så skal hedde.

Jeg tror »sw_TZ UTF-8« er det rigtige. Kan det tænkes at du ikke har
jeg nemlig ikke.) Det er filerne i »/usr/share/i18n/locales/« der er
kildeteksten til localerne.

Det er noget bøvl at skrive sådan en fil, men der er forhåbentlig
allerede nogen der har én liggende et sted.

God fornøjelse,

Jacob

Fra : Mogens Dybæk Christ~

Dato : 26-05-08 21:50

> [...]
> kildeteksten til localerne.
>
> Det er noget bøvl at skrive sådan en fil, men der er forhåbentlig
> allerede nogen der har én liggende et sted.

Jeg har på fornemmelsen, at swahili-pakken i Ubuntu ikke er
komplet. Support for dansk kunne installeres uden problemer via
"language setting" tool.

Har spurgt på deres launchpad, men ikke hørt noget endnu.

- Sidder ved en anden maskine lige nu.