exim spørgsmål om "no host name found for ~
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 13-05-08 18:42

Hej

Jeg har en lille mail server der kører kubuntu 8.04 jeg bruger til at
modtage min mail, og lidt mailman, osv. Kører exim4, spamc/spamd og
greylisting.

Det er gået op for mig, at jeg får et hav af linier som det her i exims log
(en pr. ca 4-5 sekund):

2008-05-13 18:41:41 no host name found for IP address 10.0.0.1

10.0.0.1 er indersiden af min ADSL router. Selve mailkassen har ip 10.0.0.2,
men kan kun nås via nat på routeren, som har en helt tredje (83.94.139.226)
ip adresse på ydersiden.

Min modtagtelse af mail, mv, virker iøvrigt fint.

Når jeg selv snakker med min mailserver, kan jeg godt se at jeg har et
problem med min konfiguration:

$ telnet madsdydensborg.dk 25
Trying 83.94.139.226...
Connected to madsdydensborg.dk.
Escape character is '^]'.
220 madsdydensborg.dk ESMTP Exim 4.69 Tue, 13 May 2008 19:02:32 +0200
HELO madsdydensborg.dk
250 madsdydensborg.dk Hello madsdydensborg.dk [10.0.0.1]

Jeg går ud fra at det den skriver tilsidst er noget den samler op fra IP
niveau? Nogen der ved hvordan jeg kan få den til at svare det der ligger
foran natten? Eller evt. lade være med at svare nogen IP'er? Eller hvad jeg
gør for at slippe for de mange linier i loggen?

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

United States Patent 6,368,227:
A method of swing on a swing is disclosed, in which a user positioned on a
standard swing suspended by two chains from a substantially horizontal tree
branch induces side to side motion by pulling alternately on one chain and
then the other.
-- This is not a joke - go look it up.

Fra : Leif Neland

Dato : 15-05-08 00:38

Mads Bondo Dydensborg skrev:
> [...]
> men kan kun nås via nat på routeren, som har en helt tredje (83.94.139.226)

Så lav et navn for 10.0.0.1
I /etc/hosts på mailkassen:

10.0.0.1   gate.madsdydenborg.dk

Jeg ville i øvrigt forbinde mit mailprogram til 10.0.0.2, eller evt
127.0.0.1, hvis det foregår fra mailserveren selv.

Leif

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 15-05-08 07:09

Leif Neland wrote:

> Så lav et navn for 10.0.0.1
> I /etc/hosts på mailkassen:
>
> 10.0.0.1 gate.madsdydenborg.dk

Ah - ja, jeg burde nok have gjort det klart at jeg var klar over den
mulighed, men det der virkeligt er/var mit spørgsmål er snarere det her:

------
[...]

Det er det 10.0.0.1 til sidst jeg tror er det egentlige problem - den
skriver her adressen på klienten (mener jeg - ikke helt klart fra de docs
jeg har kunnet finde), og det er jo rigtigt nok at min nat kasse har den
adresse på indersiden, men jeg ville gerne have at den brugte ip nummeret
fra klienten. Men jeg er ikke sikker på at det overhovedet er muligt.

Det hænger lidt sammen med at jeg faktisk tror

> Jeg ville i øvrigt forbinde mit mailprogram til 10.0.0.2, eller evt
> 127.0.0.1, hvis det foregår fra mailserveren selv.

Det gør det ikke kun - jeg modtager omkring 20000 mails i døgnet "udefra" -
selvom langt det meste er spam, naturligvis :-/

Jeg sender kun fra 10.0.0.0/8, men altså fra mere end 10.0.0.2

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Value your freedom, or you will lose it, teaches history. "Don't bother us
with politics," respond those who don't want to learn.

- Free software proponent, Richard M. Stallman

Fra : Leif Neland

Dato : 15-05-08 11:33

Mads Bondo Dydensborg skrev:

> Ah - ja, jeg burde nok have gjort det klart at jeg var klar over den
> mulighed, men det der virkeligt er/var mit spørgsmål er snarere det her:

Et af dine spørgsmål var:
"Eller hvad jeg gør for at slippe for de mange linier i loggen?"

Det var det, jeg svarede på

> [...]
> adresse på indersiden, men jeg ville gerne have at den brugte ip nummeret
> fra klienten. Men jeg er ikke sikker på at det overhovedet er muligt.

Det er et router-spørgsmål, ikke noget du kan ændre på din mailkasse.

Det ser ud til, at din router (10.0.0.1) ikke laver portforward, men
proxy'er adgangen til mailserveren, så din mailserver ikke snakker
direkte med den fremmede mailserver/klient, men med routeren.

Nogle routere kan ligefrem (fejl-)konfigureres til ikke at tillade EHLO,
og intercepte svar fra mailserveren, så den skjuler info, dvs
220 mads.... ESMTP Exim
bliver til
220 ****** ESMTP *******

Leif

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 15-05-08 13:10

Leif Neland wrote:

> Mads Bondo Dydensborg skrev:

> Et af dine spørgsmål var:
> "Eller hvad jeg gør for at slippe for de mange linier i loggen?"
>
> Det var det, jeg svarede på

Ja, du har ret (Dumme mig).

> [...]
> proxy'er adgangen til mailserveren, så din mailserver ikke snakker
> direkte med den fremmede mailserver/klient, men med routeren.

Ja, jeg synes også det ser lidt underligt ud. Det er en "ordinær" Linksys
WRT54GS - og den er sat op til "portforward" - jeg forstår ikke helt at den
så synes 10.0.0.1 om det hele?

> Nogle routere kan ligefrem (fejl-)konfigureres til ikke at tillade EHLO,
> og intercepte svar fra mailserveren, så den skjuler info, dvs
> [...]

Hmmm. Jeg tror ikke den er så klog?

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I don't say this lightly. However, I really think that the U.S. no longer
is classifiable as a democracy, but rather as a plutocracy.
- H. Peter Anvin