Administration af debian med web interface
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 04-05-08 20:12

Findes der til brug på debian server, uden X installeret, en administrations
pakke, med web interface. Jeg tænker mest på bruger / rettigheds admin.
Webmin er tilsyneladende fjernet fra de nyere versioner.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 20:20

Lars P. Magnussen skrev:
> [...]
> pakke, med web interface. Jeg tænker mest på bruger / rettigheds admin.
> Webmin er tilsyneladende fjernet fra de nyere versioner.

Hvad med selv at installere webmin?
Det er ikke svært. Se mere på deres hjemmeside. (http://webmin.com/deb.html)

Jeg benytter det selv, på mine maskiner med debian.

/Jacob

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 04-05-08 20:36

> Hvad med selv at installere webmin?
> Det er ikke svært. Se mere på deres hjemmeside.
> (http://webmin.com/deb.html)
>
> Jeg benytter det selv, på mine maskiner med debian.

Jeg kører i øjeblikket Sarge, så webmin er installeret, men jeg har kun
brugt den eksperimentelt. Har hidtil brugt kommandolinie og midnight
commander.
Men jeg tænkte, at der er en grund til at pakken er fjernet fra de nyeste
debian, men har ikke fundet grunden. Måske at der findes noget nyere og
smartere, evt. noget kørende under en mini-X ?

-Lars

Fra : Sune Vuorela

Dato : 04-05-08 20:49

On 2008-05-04, Lars P. Magnussen <larspm_nix_spam@magnatek.dk.nejtak> wrote:
> Men jeg tænkte, at der er en grund til at pakken er fjernet fra de nyeste
> debian, men har ikke fundet grunden. Måske at der findes noget nyere og

Den blev fjernet fra debian fordi
1) det var et sikkerhedsmæssigt mareridt
2) ingen var interesseret i at vedligeholde pakken

- og jeg har også indtrykket af at konceptet er usikkert pr definition.

/Sune

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-05-08 20:48

On Sun, 4 May 2008 21:36:14 +0200, Lars wrote:

> Men jeg tænkte, at der er en grund til at pakken er fjernet fra de nyeste
> debian, men har ikke fundet grunden.

Her er grunden - ham der vedligeholdt pakkerne havde ikke tid og lyst
mere:

<http://bugs.debian.org/343897>

webmins udvikler har prøvet at lave nye pakker nogle gange i løbet af
det seneste halvandet års tid, men er vist ikke helt i mål endnu:

<http://bugs.debian.org/377948>

Mvh.

--
"Limonès, c'est nous" Adam Sjøgren