Brugere og grupper (Ubuntu)
Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-05-08 10:21

Jeg har lige prøvet at oprette en ny bruger (til min kone) i Ubuntu 8.04,
og til min store overraskelse, kan hun se hele mappestrukturen i Ubuntu,
inklusive andre brugeres (mine) data. Jo, hun har ikke skriverettigheder
til mine mapper, og jeg kan sætte rettigheder på mine filer så hun ikke
kan se dem, men burde en ny bruger som udgangspunkt ikke kun kunne se
filerne i ~/<bruger>? Jeg har endda oprettet hende som "unpriviledged"
bruger...

Og nej, det er ikke fordi hun ikke må se mine data, det undrer mig bare
at man default kan se hvilke andre brugere der har konto på maskinen,
hvilke data der ligger i deres mapper, osv. Det ville da være mere
elegant hvis man skulle tildeles rettigheder til alt andet end sin egen
mappe - eller er det mig der har misforstået noget?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-05-08 10:43

Thomas Jensen skrev:

> Jeg har lige prøvet at oprette en ny bruger (til min kone) i
> Ubuntu 8.04, og til min store overraskelse, kan hun se hele
> mappestrukturen i Ubuntu, inklusive andre brugeres (mine) data.

Brugere skal af indlysende årsager have læseadgang til i hvert fald en
del af katalogstrukturen, men behøver ikke nødvendigvis at have adgang
til andre brugeres data.

Se adduser.conf(5), specielt DIR_MODE.

Mvh,

--