Søges: TCP- og ICMP-logger
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-05-08 15:03

Hej gruppe

Pakken jail, som indeholder icmplog og tcplog, er blevet fjernet fra
de seneste versioner af Debian og Ubuntu bl.a. med begrundelsen at der
er bedre alternativer [¹]:

> Amaya asked me to request the removal of jail, as she is too busy
> and because there are better alternatives in the archive (dsniff,
> ethereal, ...)

Så vidt jeg kan se, laver dsniff noget helt andet, og ethereal er vist
heller ikke lige det jeg søger.

Programmet tcplog logger til syslog i formatet

   tcplog: smtp request from example.com

og icmplog har et tilsvarende format til ICMP-pakker.

Er der nogen her der kender et program der kan logge IP-adresse og
hostnavn på indkommende ICMP- og TCP-pakker til syslog? Hverken mere
eller mindre. Hvis programmet kan klare både IPv4 og IPv6 er det et
stort plus.

På forhånd tak.

Mvh
Klaus

PS: Jeg har allerede lavet en jail-pakke til min nuværende Ubuntu,
men det kunne være rart at høre om nogen kendte de der "bedre
alternativer".

[¹] http://bugs.debian.org/448725
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-05-08 15:20

On Fri, 2008-05-02 at 14:03 +0000, Klaus Alexander Seistrup wrote:
> SÃ¥ vidt jeg kan se, laver dsniff noget helt andet, og ethereal er vist
> heller ikke lige det jeg søger.

ethereal er en sniffer ... den har også en tekst consol baseret version.

> [...]
> hostnavn på indkommende ICMP- og TCP-pakker til syslog? Hverken mere
> eller mindre. Hvis programmet kan klare både IPv4 og IPv6 er det et

logger tager stdin og sender til syslog.

tcpdumps resultat skal således pipes til logger der sender det til
syslog:

sudo tcpdump -nti eth0 -q "icmp or (tcp[tcpflags] & tcp-syn != 0 and
tcp[tcpflags] & tcp-ack == 0)" | logger

Jeg gætter dog på du får mere information end du ønsker,
cut/awk/perl/... kan evt. bruges til at fjerne overflødigt information..

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-05-08 15:27

On Fri, 02 May 2008 16:20:03 +0200, Christian wrote:

> [...]

> Jeg gætter dog på du får mere information end du ønsker,
> cut/awk/perl/... kan evt. bruges til at fjerne overflødigt information.

Dit svar på spørgsmålet Hvilke er de eksisterende og bedre alternativer
til jail-pakken er altså: Reimplementér jail-pakkens funktionalitet?

Øh.

Mvh.

Adam

--
"I'm a driver, I'm a winner, things are gonna change, Adam Sjøgren
I can feel it." asjo@koldfront.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-05-08 15:35

Christian E. Lysel skrev:

> [...]
> til syslog:
>
> sudo tcpdump -nti eth0 -q "icmp or (tcp[tcpflags] & tcp-syn != 0
> and tcp[tcpflags] & tcp-ack == 0)" | logger

Tak for forslaget, men så kan jeg lissågodt køre med en hjemmestrikket
udgave af jail.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-05-08 21:57

On Fri, 2008-05-02 at 16:26 +0200, Adam Sjøgren wrote:
> Dit svar på spørgsmålet Hvilke er de eksisterende og bedre alternativer
> til jail-pakken er altså: Reimplementér jail-pakkens funktionalitet?

Jeg antog en jail-pakke er en chroot-jail pakke.

Var det en forkert antagelse?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-05-08 22:06

On Fri, 02 May 2008 22:56:47 +0200, Christian wrote:

> Jeg antog en jail-pakke er en chroot-jail pakke.

> Var det en forkert antagelse?

Ja - se subject.

Eller læs mere her:

<http://packages.debian.org/etch/jail>