Blivende forbindelse a la RDP?
Fra : Steen Suder

Dato : 01-05-08 16:09

I mit daglige arbejde bruger jeg fra tid til anden rdesktop mod en Windows
terminalserver.
Det fungerer jo nærmest som en grafisk screen, da sessionen består og man
kan forbinde sig til den igen efter et disconnect. Desværre implicerer det
en Windows.

Findes der noget tilsvarende på Linux?
Eller skal jeg bare finde ud af at bruge noget allerede eksisterende lidt
anderledes?

Jeg kender naturligvis lidt til X, men som jeg forstår det, så eksisterer
ens session kun så lang tid man "er på".

--
Steen Suder

Fra : none

Dato : 01-05-08 16:13

Steen Suder wrote:
> [...]
>
> Findes der noget tilsvarende på Linux?
> Eller skal jeg bare finde ud af at bruge noget allerede eksisterende lidt

nx fra nomachine vil blive din ven. bruger den selv en del på
forskellige servere.

Jeg kører f.eks. Centos og installerer default nxserveren med yum og
starter serveren. På klienterne henter jeg klientsoftware fra
nomachine.com til den platform jeg har adgang til. Følg
installationsforskrifterne på nomachine.

/Klaus

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-05-08 17:22

On Thu, 2008-05-01 at 17:08 +0200, Steen Suder wrote:
> Jeg kender naturligvis lidt til X, men som jeg forstår det, så eksisterer
> ens session kun så lang tid man "er på".

Ja, ligesom med remote desktop imod en terminal server.

Klaus forstår FreeNX, hvilket jeg selv er faldet for, specielt da den er
baseret på SSH.

Der er også en kommerciel version, de tilbyder en demo på
http://www.nomachine.com/testdrive.php

Selv Remote Desktop køre bedre!

Prøv at starte et spil i demonstrationen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-05-08 17:39

Fra : none

Dato : 01-05-08 20:44

Michael Rasmussen wrote:

> VNC findes i stort set alle distributioner, og så kan det køres gennem
> en SSH tunnel.
> http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Tunnel_VNC_over_ssh

VNC er helt klart også et valg, men det kommer an på anvendelsen. Jeg
anvender f.eks. (Free)nx til at lade studerende logge ind og få deres
egen skræm på min Linux server. Derfra kan de så arbejde videre med hver
sin virtuelle Linux i forbindelse med Linux Device Driver udvikling. Det
giver et godt miljø med god beskyttelse og mulighed for at hver især kan
have sit eget miljø.

/Klaus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-05-08 22:32