[Debian] Apache problemer
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-04-08 12:51

Hejsa,

Jeg har netop fået en dedikeret server, med en ren Debian installation. Jeg
har så selv installeret Webmin, Apache, MySQL osv. på serveren.

Jeg er dog stødt ind i problemer med opsætning af virtual hosts i Apache.

1) Der er automatisk blevet oprettet en * virtual host, som fanger alt som
ikke er defineret.

Men selvom jeg opretter en virtual host til f.eks. domain.dk, fanger *
hosten stadig dette domæne. Jeg har genstartet Apache.

Konfigurationsfilen for domain.dk ser således ud:

<VirtualHost domain.dk:80>
DocumentRoot "/home/vh_jni/www"
ServerName vlc.dk
ServerAdmin webmaster@localhost
ScriptAlias /cgi-bin/ /usr/lib/cgi-bin/
ErrorLog /var/log/apache2/error.log
LogLevel warn
CustomLog /var/log/apache2/access.log combined
ServerSignature On
<Directory "/home/vh_jni/www">
allow from all
Options +Indexes
</Directory>
</VirtualHost>

2) Sletter jeg * hosten, kan serveren godt håndtere at lede efter indhold i
/home/vh_jni/www - men jeg får en 404 File Not Found. Jeg går ud fra, at
dette er et spørgsmål om file/directory rettigheder?

Apache kører som www-data:www-data. ls af /home/vh_jni er herunder, så jeg
forstår ikke rigtigt, hvorfor Apache har problemer.

drwxr-xr-x 2 vh_jni www-data 4096 2008-04-30 12:06 logs
drwxr-xr-x 3 vh_jni www-data 4096 2008-04-30 11:57 www

Er her nogen, som kan give lidt hjælp?

--
Mvh. Jesper

Fra : Frank Damgaard

Dato : 30-04-08 14:27

Jesper Nielsen skrev:
> [...]

> 1) Der er automatisk blevet oprettet en * virtual host, som fanger alt som

min fil hedder /etc/apache2/sites-available/default
(med sym-link fra sites-enabled/000-default)

# * matcher alle IP
NameVirtualHost *
<VirtualHost *>

> [...]
> ErrorLog /var/log/apache2/error.log
> LogLevel warn
> CustomLog /var/log/apache2/access.log combined

jeg har f.eks. /etc/apache2/sites-available/www.mydomain.yy
med sym-link fra sites-enabled/020-mydomain.yy :

# erstat nnn.nnn.nnn.nnn med egen IP adresse
NameVirtualHost nnn.nnn.nnn.nnn:80
<VirtualHost nnn.nnn.nnn.nnn:80>
ServerName www.mydomain.yy
Serveralias mydomain.yy

> 2) Sletter jeg * hosten, kan serveren godt håndtere at lede efter indhold i
> /home/vh_jni/www - men jeg får en 404 File Not Found. Jeg går ud fra, at
> dette er et spørgsmål om file/directory rettigheder?

svært at vide når man ikke ved hvilken URL du brugte.
fejlen siger at den fil du vil hente ikke findes,
det kan have mange årsager.

Se i error.log og access.log i apache ( /var/log/apache2/ )
for hvad du prøvede at hente.

error.log kan også være relevant at se i for andre fejl ved
opstart af apache.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-04-08 15:10

Jesper Nielsen skrev:

> <VirtualHost domain.dk:80>

Prøv med <VirtualHost *>

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-04-08 15:32

<snip en masse tekst>

Jeg har fået løst problemet.
Dog ikke helt selv - jeg installerede en Virtualmin, og det klarede det for
mig.

--
Mvh. Jesper