Backup script?
Fra : Kasper Lund

Dato : 29-04-08 11:34

Hej Gruppe.

Jeg har et backup script der ser ud som følger:

# /bin/bash

mkdir ~/backup/tmp
cd ~/backup/tmp
tar cvvf webshop.tar /usr/share/webshop/
mysqldump -h server -u 'web_user' webshop -ppassword > db_backup.sql
cd ~/backup
tar cvvf backup.tar tmp/
gzip backup.tar
split -b6m backup.tar.gz backup.tar.gz.split
mv backup.tar.gz archive-`date +%d-%m-%Y-%T`.tar.gz
mv archive-* ~/backup/archive/
for i in *split* ; do echo "Backup `date +%d-%m-%Y-%T`" | mutt -s
"Backup" -a $i fake@fake.com ; done
rm -rf *split*
rm -rf tmp/

Jeg tager altså backup af min webshop pakker filerne, splitter dem op og
sender dem til en ekstern mail adresse. (Det virker helt fint)

Men hvordan kan jeg lave noget kontrol af at der ikke sker fejl? (f.eks.
at mailen ikke bliver sendt)

Som det er nu sker der ikke noget hvis det fejler - jeg ville jo gerne
have en mail der fortæller om alt er forløbet ok, eller om der er sket fejl.

Håber i kan hjælpe.

Mvh.

Kasper Lund

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 29-04-08 12:08

Kasper Lund wrote:
> Som det er nu sker der ikke noget hvis det fejler - jeg ville jo gerne
> have en mail der fortæller om alt er forløbet ok, eller om der er sket
> fejl.

Har du POP3 eller IMAP adgang til din mail?

Så burde du kunne scripte hentning af mails og checke
indholdet.

Måske gør det lidt nemmere hvis du giver dine mails en
bedre Subject, fx med dato og løbenr.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Kasper Lund

Dato : 29-04-08 12:21

Mogens Kjaer skrev:

> Har du POP3 eller IMAP adgang til din mail?

Ja, det har jeg.

> Så burde du kunne scripte hentning af mails og checke
> indholdet.

Kan du præcisere det lidt mere?

> Måske gør det lidt nemmere hvis du giver dine mails en
> bedre Subject, fx med dato og løbenr.

Ikke noget problem.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 29-04-08 12:53

Kasper Lund wrote:

> Kan du præcisere det lidt mere?

Fx ved at bruge perl og modulet Mail::IMAPTalk (der
er sikkert alternativer).

Check subject for din inbox at alle mails
Backup YYYYMMDD 1/87
Backup YYYYMMDD 2/87
Backup YYYYMMDD 87/87

findes.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 29-04-08 12:14

Kasper Lund <fake@usenet.dk> wrote in

> Hej Gruppe.
>
> Jeg har et backup script ...

På Det Danske Spejderkorps kører vi hhv. BackupPC (Source Forge) og
"mirror" scriptet:

http://mirror.actusa.net/pub/sample-files/mirror.dist

Begge dele virker fint, men BackupPC er klart mere brugervenligt.

Mvh. NKJensen