Ubuntu 8.04 og grafikdriver
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-04-08 17:40

Mit grafikkort (Radeon 9250) understøttes åbenbart ikke af
Ubuntu 8.04, når jeg booter fra cd'en. Jeg kommer fint til
den første menu, men når jeg vælger at boote live-udgaven,
vælter billedet og det er umuligt at se andet end farvede
streger på skærmen. Hvordan booter jeg i VGA?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-04-08 17:49

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-04-08 18:10

Michael Rasmussen skrev:

> Live udgaven har en række ekstra muligheder F1..Fn (funktionstasterne),
> prøv at se om ikke en af dem giver mulighed for at vælge VESA.

Hm, underligt. F4 giver adgang til andre Modes, men de
første gange, jeg bootede, var der kun ét enkelt valg - vist
noget med alternative drivere, som sikkert skal indlæses fra
en driver-cd. Men denne gang var der også en Safe Graphic Mode.

Ubuntu har for øvrigt også problemer med Radeon 9200 på min
anden computer, suk!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-08 20:49

Kim Ludvigsen skrev den 28-04-2008 18:39:
> Mit grafikkort (Radeon 9250) understøttes åbenbart ikke af Ubuntu 8.04,

Betaen understøttede fint mit nvidea kort med den lukkede driver. Det
holdt den op med nogen dage inden det blev frigivet.

Nå, de fikser det nok.

Du burde have en "safe mode" i din grub menu.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-04-08 00:45

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Du burde have en "safe mode" i din grub menu.

Grub-menuen, er det menuen på Live-cd'en? I så fald er der
ikke en "safe mode". Som skrevet i et tidligere indlæg er
der en Graphic Safe Mode i F4-menuen - omend det tog nogle
genstarter, før det menupunkt blev synligt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
35 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-08 12:29

Kim Ludvigsen skrev den 29-04-2008 01:44:

> [...]
> F4-menuen - omend det tog nogle genstarter, før det menupunkt blev synligt.

Det var mere den menu der kommer når man genstarter på, fx på en
dualboot maskine.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-04-08 14:48

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Det var mere den menu der kommer når man genstarter på, fx på en
> dualboot maskine.

Jeg har endnu ikke installeret 8.04. Og kan heller ikke gøre
det, medmindre jeg starter i Graphic Safe Mode.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sammenlign dagens pc med en pc i 1986, og gys over datidens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-08 16:11

Kim Ludvigsen skrev den 29-04-2008 15:47:

> Jeg har endnu ikke installeret 8.04. Og kan heller ikke gøre det,
> medmindre jeg starter i Graphic Safe Mode.

Lyder som du skal gå efter Ubuntu Server installation og tage den derfra.

Fra : J

Dato : 28-04-08 21:29

> [...]

>vælter billedet og det er umuligt at se andet end farvede
>streger på skærmen. Hvordan booter jeg i VGA?

Mandriva One plejer at være et godt valg for ATI grafikkort !
Kører compiz direkte fra live CD'en.

One, altså. Ikke de andre udgaver.

mvh

John

Fra : J

Dato : 28-04-08 21:32

On Mon, 28 Apr 2008 22:28:40 +0200, J <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote:

>Mandriva One plejer at være et godt valg for ATI grafikkort !
>Kører compiz direkte fra live CD'en.
>
>One, altså. Ikke de andre udgaver.

Ubuntu 8.04 kan også, hvis man ved, hvad man skal gøre. Søg f.eks. på
ubuntuforums.org med radeon 9250 8.04 efter en køreplan.

:-/

mvh

John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-04-08 00:49

J skrev:
> [...]

Det /skal/ være Ubuntu, så det hjælper desværre ikke.

> Ubuntu 8.04 kan også, hvis man ved, hvad man skal gøre. Søg f.eks. på
> ubuntuforums.org med radeon 9250 8.04 efter en køreplan.

Det lykkedes - efter et par genstarter - at finde et
menupunkt til Graphic Safe Mode. Det virker fint, omend
opløsningen ikke er noget at klappe i hænderne over.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Red slettede filer med PC Inspector.

Fra : J

Dato : 29-04-08 07:46

On Tue, 29 Apr 2008 01:49:16 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Det /skal/ være Ubuntu, så det hjælper desværre ikke.

Forstår ikke den polarisering for Ubuntu. Jeg har prøvet Ubuntu i alle
versioner fra 6 og opefter, og jeg synes det er ganske ordinært.
Dernæst har jeg prøvet 'mandriva one' og Mandriva powerpack. Samt
Vectorlinux, som jeg bruger mest. Kortvarigt Suse.

Så med mindre der er hardware-krav, der betinger ubuntu, forstår JEG
slet ikke valget. Men sådan er vi jo forskellige.
Jeg foretrækker Gnome, fluxbox og xfce.
Jeg forlader aldrig en linux version førend alt virker:
netværksprinter, trådløst, scanner, compiz, ntfs.

mvh

John

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-04-08 08:09

J <johnknuhtsenSP@Mail.dk> writes:

>Forstår ikke den polarisering for Ubuntu. Jeg har prøvet Ubuntu i alle
>versioner fra 6 og opefter, og jeg synes det er ganske ordinært.

Jeg smed lige Ubuntu på en T42 i går. Ikke fordi jeg skal bruge
det nævneværdigt, men det er rart at ha'. Jeg var meget positivt
overrasket over, at den rent faktisk fandt alt udstyret i pc'en.
Det har jeg ikke set før.

Nu arbejder jeg generelt med Solaris og HP-UX professionelt, så
Linux er ikke et "professionelt" værktøj for mig, så det er ikke
noget, jeg gider bruge tid på at sætte op. Det skal bare virke.

Det, må jeg sige, er Ubuntu den første, der har præsteret.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-08 12:31

Klaus Ellegaard skrev den 29-04-2008 09:09:

> [...]
> noget, jeg gider bruge tid på at sætte op. Det skal bare virke.
>
> Det, må jeg sige, er Ubuntu den første, der har præsteret.

Er det nu man skal lokke dig til at installere Solaris 11 på dyret for
at se hvordan det går?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-04-08 14:52

J skrev:

> Forstår ikke den polarisering for Ubuntu.

Det er nok den mest udbredte Linux-distribution blandt
"almindelige" brugere, og den der er bedst egnet til at
tiltrække flere almindelige brugere. Min interesse skyldes
ikke eget behov, for der klarer jeg mig fint med min OS/2.
Jeg går og overvejer, om jeg skal skrive lidt om Ubuntu for
at hjælpe nye brugere og måske få flere til at prøve dyret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-05-08 16:49

J wrote:

> Forstår ikke den polarisering for Ubuntu. Jeg har prøvet Ubuntu i alle

Ubuntu er baseret på en bedre og mere gennemarbejdet pakke-håndtering.
Alle Debian-baserede distroer er ens under huden (alt ligger de samme
steder). Det gør det væsentligt lettere at søge hjælp til et problem,
når man ved at Knoppix og Debian har de samme forudsætninger som Ubuntu.

> versioner fra 6 og opefter, og jeg synes det er ganske ordinært.

Ordinært?

> Jeg forlader aldrig en linux version førend alt virker:
> netværksprinter, trådløst, scanner, compiz, ntfs.

Jeg holder mig til den distro hvor alt virker. Livet er for kort til at
bøvle med opsætninger.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 25-05-08 12:00

Den Mon, 28 Apr 2008 18:39:55 +0200 skrev Kim Ludvigsen:
> Mit grafikkort (Radeon 9250) understøttes åbenbart ikke af
> Ubuntu 8.04, når jeg booter fra cd'en.

Det lyder særdeles underligt, Radeon 9250 er et af de bedst
understøttede kort i X.org.

> Jeg kommer fint til
> den første menu, men når jeg vælger at boote live-udgaven,
> vælter billedet og det er umuligt at se andet end farvede
> streger på skærmen.

Stillestående eller flimrende. Hvis det er det sidste, vil jeg
nærmere tro det er skærmen der ikke er genkendt korrekt.

Hvis det er det første, tror den nok du har et andet grafikkort.

Mvh
Kent