Ubuntu upgrade 7.10->8.04 = nul net
Fra : Kim Emax

Dato : 26-04-08 07:58

Hej

Jeg har i aftes opgraderet min 7.10 til en 8.04 og nu kan jeg ikke
længere få en IP af DHCP serveren (som kører på en Red Hat). Jeg får
denne fejl:

Listening on LPF/eth0/00:00:f0:95:16:2a
Sending on LPF/eth0/00:00:f0:95:16:2a
Sending on Socket/fallback
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 13
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
No DHCPOFFERS received.
No working leases in persistent database - sleeping.

det lader til at der er mange, der har oplevet dette, det er nemt at
finde samme problem via google, men ikke løsningen :-/

Jeg har sat IPen statisk i /etc/network/interfaces til 192.168.0.10,
som den havde inden opgraderingen, W 192.168.0.1, men heller ikke her
kan jeg pinge gatewayen. Jeg kan godt pinge 127.0.0.1, så noget virker
trods alt.

Jeg mistænker min route for at været problemet, men kan ikke ændre
den:

Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref
Use Iface
link-local * 255.255.0.0 U
0 0 0 eth0
default * 0.0.0.0 U
0 0 0 eth0

På den fungerende server har jeg følgende:
Destination Gateway Genmask Flags Metric
Ref Use Iface
192.168.0.0 * 255.255.254.0 U
0 0 0 eth1
90.184.76.0 * 255.255.254.0 U
0 0 0 eth0
127.0.0.0 * 255.0.0.0 U
0 0 0 lo
default ds1-amb.rofi1-v 0.0.0.0 UG
0 0 0 eth0

Jeg har også afinstalleret og reinstalleret dhcp3-client og dhcp3-
common, da jeg læste et sted at det hjalp en gut, men her gjorde det
ingen forskel.

Nogen, der sidder med en god ide?

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 26-04-08 09:02

Det kunne godt ligne et driver problem udfra, hvad jeg læser i en
anden tråd i gruppen. Fra /var/log/messages:

r8189 Gigabit Ethernet driver 2.2LK loaded
ACPI: PCI Interrupt 0000:03:00:0[A] -> GSI 23 (level, low) -> IRQ 17
eth0: TRL8168c/8111c at....[CUT]

lsmod | grep r8189:
r8189 32900 0

rmmod r8189
modprobe r8189

lsmod | grep r8189:
r8189 32900 0

Jeg er ikke så stiv i denne slags ting, men som jeg forstår det så er
0 = ikke i brug, og i /var/log/messages står nu:
r8189 Gigabit Ethernet driver 2.2LK loaded
ACPI: PCI Interrupt 0000:03:00:0[A] -> GSI 23 (level, low) -> IRQ 17
ACPI: PCI Interrupt for device 0000:03:00:0 disabled
r8189: probe of 0000:03:00:0 failed with error -22

Nogen bud til en løsning?

--
Take care
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 26-04-08 09:06

On 26 Apr., 17:02, Kim Emax <kime...@gmail.com> wrote:

retter lige....

> eth0: TRL8168c/8111c at....[CUT]

eth0: RTL8168c/8111c

--
Take care
Kim Emax

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 26-04-08 17:26

Den Sat, 26 Apr 2008 06:57:40 -0700. skrev Kim Emax:

> [...]
>
> det lader til at der er mange, der har oplevet dette, det er nemt at
> finde samme problem via google, men ikke løsningen :-/

jeg havde et problem med Ubuntu 7.10 og dhcp. En løsning var

dhclient -r
dhclient

Se om det løder problemet, hvis det gør kan jeg nok finde en pænere
løsning.

Hilsen
keld

Fra : Kim Emax

Dato : 26-04-08 17:05

On 26 Apr., 18:25, Keld Jørn Simonsen <k...@dkuug.dk> wrote:

> [...]
>
> dhclient -r
> dhclient
>
> Se om det løder problemet, hvis det gør kan jeg nok finde en pænere

jeg har lavet ifdown eth0; ifup eth0 til hudløshed og det har ikke
hjulpet. Det ser ud til at det du forslår gør nøjagtig det samme...

mvh
Kim

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 27-04-08 09:12

Den Sat, 26 Apr 2008 16:05:13 -0700. skrev Kim Emax:

> jeg har lavet ifdown eth0; ifup eth0 til hudløshed og det har ikke
> hjulpet. Det ser ud til at det du forslår gør nøjagtig det samme...

Prøvede du det? Det problem du har ligner altså meget mit problem, og
ovensående fik maskinen på nettet?

Hilsen
keld

Fra : N/A

Dato : 02-05-08 16:29

Fra : Kim Emax

Dato : 26-04-08 17:06

On 26 Apr., 19:26, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> Når den ikke sender dhcpoffers ud, er den nok blevet træt eller
> forvirret. Sluk den nogen minutter og se om den har det bedre når den
> bliver tændt igen.

Det er vel min DHCPd, der sender offers? Den har jeg restartet flere
gange også.

mvh
kim

Fra : Kim Emax

Dato : 27-04-08 04:12

On 27 Apr., 10:11, Keld Jørn Simonsen <k...@dkuug.dk> wrote:

> Prøvede du det? Det problem du har ligner altså meget mit problem, og
> ovensående fik maskinen på nettet?

ja, jeg prøvede det, ellers kunne jeg ikke sige at det så ud til at
gøre det samme

Jeg kan pinge 127.0.0.1 og giver jeg maskinen en statisk ip
192.168.0.10, så kan jeg også pinge den (fra samme maskine, altså
localhost), men jeg kan ikke pinge gatewayen 192.168.0.1 og fra
gatewayen kan jeg heller ikke pinge 192.168.0.10.

--
Take care
Kim Emax

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-08 16:29

Kim Emax skrev:

> [...]
> localhost), men jeg kan ikke pinge gatewayen 192.168.0.1 og fra
> gatewayen kan jeg heller ikke pinge 192.168.0.10.

Dit problem er "inden" DHCP når der ikke er ping-forbindelse.

Kig på om kortet er korrekt konfigureret.

Fra : N/A

Dato : 04-05-08 00:02

Fra : Kim Emax

Dato : 28-04-08 04:52

On Apr 26, 3:57 pm, Kim Emax <kime...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> det lader til at der er mange, der har oplevet dette, det er nemt at
> finde samme problem via google, men ikke løsningen :-/

Jeg har fundet frem til at det er et problem med at nyeste kerne
2.6.24, som ubuntu 8.04 bruger, ikke understøtter mit netkort pt. Der
er en patch på denne side, som jeg selv tester senere i aften:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=4718501

Endvidere har der tidligere været problemer med at windows disabler
netkortet inden shutdown, for at være klar til wake-up-on-lan, dette
understøttede driveren ikke tidere, det er løst med 005 driver
versionen (nyeste er 006)

--
Take care
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 28-04-08 13:47

On 28 Apr., 12:51, Kim Emax <kime...@gmail.com> wrote:

> [...]
> netkortet inden shutdown, for at være klar til wake-up-on-lan, dette
> understøttede driveren ikke tidere, det er løst med 005 driver

nå, den patch[*] jeg har hentet kan jeg heller ikke få til at spille,
der sker dette:

emax@gateway/r8168-8.005.00$ sudo make
make -C src/ clean
make[1]: Entering directory `/home/emax/r8168-8.005.00/src'
rm -rf *.o *.ko *~ core* .dep* .*.d .*.cmd *.mod.c *.a
*.s .*.flags .tmp_versions Module.symvers Modules.symvers rset
make[1]: Leaving directory `/home/emax/r8168-8.005.00/src'
make -C src/ modules
make[1]: Entering directory `/home/emax/r8168-8.005.00/src'
make -C /lib/modules/2.6.24-16-generic/build SUBDIRS=/src modules
make[2]: Entering directory `/usr/src/linux-headers-2.6.24-16-generic'
scripts/Makefile.build:41: /src/Makefile: No such file or directory
make[3]: *** No rule to make target `/src/Makefile'. Stop.
make[2]: *** [_module_/src] Error 2
make[2]: Leaving directory `/usr/src/linux-headers-2.6.24-16-generic'
make[1]: *** [modules] Error 2
make[1]: Leaving directory `/home/emax/r8168-8.005.00/src'
make: *** [modules] Error 2

En ven mente at jeg først skulle have haft fat i kernel source og
lavet make der, jeg har nada erfaring med dette så any input er
velkomment.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 28-04-08 20:51

I dk.edb.system.unix, skrev Kim Emax:
> En ven mente at jeg først skulle have haft fat i kernel source og
> lavet make der, jeg har nada erfaring med dette så any input er
> velkomment.
>
> [*] http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=4718501

Har du installeret: linux-kernel-headers,linux-kernel-source og
build-essental som der står?

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Kim Emax

Dato : 29-04-08 14:25

On 28 Apr., 21:51, Jesper Krogh <jes...@krogh.cc> wrote:

> Har du installeret: linux-kernel-headers,linux-kernel-source og
> build-essental som der står?

Jeg er ikke hjemme før fredag, men udfra hukommeren ved jeg at jeg
har:

/usr/src/linux-headers-2.6.24-16-generic
/usr/src/linux-headers-2.6.24-16

Hvor skal build-esssential ligge?

Og tak for mailen

--
Take care
Kim Emax

Fra : Jesper Krogh

Dato : 29-04-08 21:45

> [...]
>
> Jeg er ikke hjemme før fredag, men udfra hukommeren ved jeg at jeg
> har:
>
> /usr/src/linux-headers-2.6.24-16-generic

Det er pakkenavne.. du skal installere dem med:
$ sudo apt-get install pakkenavn

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Kim Emax

Dato : 30-04-08 05:24

On 29 Apr., 22:44, Jesper Krogh <jes...@krogh.cc> wrote:

> Det er pakkenavne.. du skal installere dem med:
> $ sudo apt-get install pakkenavn

yes yes, den har jeg fanget, det var mere, om den skulle ligge i /usr/
src for så kunne jeg bestemt sige at den ikke var installeret, da jeg
kun har de to kernel pakker installeret der. Jeg kigger på det i
weekenden og vender tilbage.

--
Take care
Kim Emax

Fra : Jesper Krogh

Dato : 30-04-08 13:19

> [...]
> src for så kunne jeg bestemt sige at den ikke var installeret, da jeg
> kun har de to kernel pakker installeret der. Jeg kigger på det i

Ok.. så må svaret være:
build-essential kommer med filerne du kan se ved at skrive:
dpkg -L build-essential (de kan havne en masse forskellige steder på
dit system).

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : N/A

Dato : 02-05-08 16:29

Fra : Kim Emax

Dato : 03-05-08 16:47

On 2 Maj, 17:28, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com> wrote:

> Dit problem er "inden" DHCP når der ikke er ping-forbindelse.
>
> Kig på om kortet er korrekt konfigureret.

Driveren understøtter ikke nyeste kerne. Jeg har proppet et andet
netkort i og straks spiller det og jeg har netadgang, det gør det så
lidt nemmere at patche driveren, så den understøtter 2.6.24. Jeg har
dog ikke fået det til at spille endnu, jeg har ikke prøvet at patche
drivere før, så jeg ved ikke om jeg samtidig skal lave noget patching
af kernen også..

--
Take care
Kim Emax

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-05-08 00:02

Kim Emax skrev den 04-05-2008 00:47:

> Driveren understøtter ikke nyeste kerne. Jeg har proppet et andet

Føj da. Jeg ville skynde mig at fejlmelde det til Ubuntu, så de kan
fikse det (launchpad) og nedgradere i mellemtiden hvis du ikke kan leve
med det andet netkort.

Kernepillerier vil jeg fraråde dig med mindre du virkelig brænder for
sagen og har god tid til at nørkle med det hvis det ikke lige virker
første gang.

Fra : Kim Emax

Dato : 03-05-08 16:54

On 30 Apr., 14:18, Jesper Krogh <jes...@krogh.cc> wrote:
> Ok.. så må svaret være:
> build-essential kommer med filerne du kan se ved at skrive:
> dpkg -L build-essential (de kan havne en masse forskellige steder på
> dit system).

Build-essential manglede, nu kan jeg bygge driveren, men stadig så får
jeg ikke hul igennem på netkortet, jeg har sat et andet netkort i og
straks har jeg netadgang. Jeg har gjort følgende:

tar xvjf r8168-8.005.00.tar.bz2
cd ./r8168-8.005.00/src
patch < r8168-8.005.00.hardy.diff.txt // får info om at to filer er
patchet
cd ..
make clean
make modules
sudo make install
sudo depmod -a

rmmod r8168
modprobe r8168
lsmod | grep r8 viser at jeg har både en r8168 og en r8169:
r8168 33808 0
r8169 32900 0

Hvad mangler jeg at gøre? Skal kernen bygges igen?

--
Take care
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 04-05-08 03:33

On 4 Maj, 01:02, Thorbjørn Ravn Andersen <thunderax...@gmail.com>
wrote:

> Føj da. Jeg ville skynde mig at fejlmelde det til Ubuntu, så de kan
> fikse det (launchpad) og nedgradere i mellemtiden hvis du ikke kan leve
> med det andet netkort.

Jeg kan fint leve med det, men skal på længere sigt bruge to netkort,
så det skal da virke. Nu kan jeg bruge det som en øvelse Jeg syns
jeg har set det rapporteret til ubuntu flere steder, men må lige grave
ned i det, da jeg har læst _mange_ sider siden problemet opstod. En
tidligere fejl er at MS har opdateret windows driveren med noget wake-
up-on-lan, når den lukker ned og åbner det igen, når den starter op,
hvilket resulterer i at kortet ikke kommer op, hvis man har dualboot,
da Linux driveren ikke kender til denne "smarte" funktionalitet, se
f.eks. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=538448&page=2#16 -
Citat:

"It's worth remembering that MS describe this as a driver update and
do not state anywhere I could find that the config of the card would
be changed. They deserve all the criticism they get for doing
undocumented and obscured things via the update process while showing
no regard for the customers."

> Kernepillerier vil jeg fraråde dig med mindre du virkelig brænder for
> sagen og har god tid til at nørkle med det hvis det ikke lige virker
> første gang.

Det holder jeg mig så bare fra, jeg har kompilet en kerne i 2000 og
det var bestemt ikke på egen hånd. Ellers har jeg en anden gammel
sjover installeret med 7.10, der ikke er noget problem med dør, hvis
det går galt

--
Take care
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 19-05-08 10:49

On Apr 28, 9:46 pm, Kim Emax <kime...@gmail.com> wrote:

> nå, den patch[*] jeg har hentet kan jeg heller ikke få til at spille,
> der sker dette:

Lige en follow-up, jeg fik løst problemet forrige uge (har haft
pokkers travlt så det smuttede med at få svaret her, det beklager
jeg!) ved at patche driveren. Jeg gik efter dene vejledning:

http://www.jamesonwilliams.com/hardy-r8168.html

Det eneste jeg kan se jeg har gjort anderledes er at jeg først efter
at have lavet make modules har lavet en rmmod r8169, så jeg formoder
at make modules hiver alle aktive moduler med ind i kompileringen.

Tak til alle, der kom med input til problemet.

--
Take care
Kim Emax

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~