Adgang til NTFS-partition fra ubuntu 8.0.4
Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 26-04-08 21:11

Jeg har i går installeret ubuntu på min PC, hvor der nu kan bootes
imellem Windows XP og ubuntu. Det virker sådan set fint, men jeg vil
gerne have adgang til min NTFS-partition fra ubuntu.

PÃ¥ Computerworlds debatforum fik jeg en henvisning til http://
www.arsgeek.com/?p=675, og den har jeg så været ved at taste igennem.

(læg venligst mærke til, at jeg ikke har arbejdet med Linux før)

Jeg er nu kommet til punktet, hvor jeg tastede

"gksu gedit /etc/fstab"

og min fstab-fil blev da også åbnet i en text-editor. Så langt så godt.
Men nu er jeg derude, hvor jeg føler mig på lidt for dybt vand. For
artiklen siger, at jeg skal indtaste

/dev/sda1 /media/windows ntfs-3g defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0 1

i min fstab-fil ...

I filen er der jo en guide til indtastning, hvor der står:

.... men spørgsmålet til jer er så: hvor stringent er parseren for denne
fil? Er der tale om fixed-length kolonner - og i givet fald, hvad er
længden? Skal der måske være ét (1!) mellemrum imellem <file system> og
<mount point> uanset længden af input ... to (2!) mellemrum imellem
<type> og <options> etc?

Giver det overhovedet mening, det jeg spørger om? Jeg kan se af nogle
andre tråde herinde om NTFS, at der er nogle charset-overvejelser ...
skal jeg også være opmærksom på det?

pft,

Jesper Lund Stocholm

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-04-08 21:24

Fra : Mogens Dybæk Christ~

Dato : 26-04-08 21:36

Jesper Lund Stocholm <jls2008@lundstocholm.invalid> writes:

> [...]
>
> Giver det overhovedet mening, det jeg spørger om? Jeg kan se af nogle
> andre tråde herinde om NTFS, at der er nogle charset-overvejelser ...

I min fstab på Ubuntu 7.10 står
# /dev/sda2
UUID=1CC86F05C86EDD10 /nt_c ntfs defaults,umask=007,gid=46 0 1

Kan ikke lige huske hvilken utility der indsatte UUID, formentlig
installeren.

M.h.t. format for fstab, så tror jeg formatet bare kræver "blanktegn",
altså 1 eller flere mellemrum og/eller tab. Se evt. "man fstab".

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 26-04-08 21:31

Jesper Lund Stocholm skrev:
> Jeg har i går installeret ubuntu på min PC, hvor der nu kan bootes
> imellem Windows XP og ubuntu. Det virker sådan set fint, men jeg vil
> gerne have adgang til min NTFS-partition fra ubuntu.

Hos mgi dukkede partitionen op på skrivebordet, hvorefter det bare var
at klikke passende på den.

Gør din ikke det?

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 26-04-08 21:55

On Sat, 26 Apr 2008 22:30:44 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hos mgi dukkede partitionen op på skrivebordet, hvorefter det bare var
> at klikke passende på den.
>
> Gør din ikke det?

Nej - den var der, da jeg køret ubuntu som Live CD, men den var der ikke,
da jeg installerede den "normalt". Jeg installerede i øvrigt direkte fra
Windows og ikke via boot på CD - måske har det noget med det at gøre.

Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-04-08 22:01

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-04-08 22:08

Michael Rasmussen wrote:

> Er det ikke korrekt, at Windows XP anvender
> UTF-8 som tegnsæt?

Jeg mener at Windblows bruger UTF-16 som default.
Dog vistnok UCS2 i lidt tidligere versioner.

Stig Johansen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-04-08 10:23

Michael Rasmussen wrote:

> Glemte svar på ovenstående. Er det ikke korrekt, at Windows XP anvender
> UTF-8 som tegnsæt? I så fald bør du anvende utf-8 under linux også, da

Det mener jeg.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 26-04-08 22:02

On Sat, 26 Apr 2008 22:24:25 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Velkommen til

Tak,

> On 26 Apr 2008 20:10:50 GMT
> Jesper Lund Stocholm <jls2008@lundstocholm.invalid> wrote:
>
> SÃ¥ det korte, og enkleste svar: Lav simpel copy/paste fra artiklen til
> fstab-filen.

Ok - så kommer min fstab-fil til at se således ud:

#
proc /proc proc defaults 0 0
/host/ubuntu/disks/root.disk / ext3 loop,errors=remount-ro 0 1
/host/ubuntu/disks/boot /boot none bind 0 0
/host/ubuntu/disks/swap.disk none swap loop,sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
/dev/sda1 /media/windows ntfs-3g defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0 1

Sidste linie er min tilføjede linie efter min dannelse af /media/Windows
som "mount point".

--
Jesper

Fra : Sune Vuorela

Dato : 26-04-08 22:31

On 2008-04-26, Jesper Lund Stocholm <jls2008@lundstocholm.invalid> wrote:
> [...]
> /dev/sda1 /media/windows ntfs-3g defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0 1
>
> Sidste linie er min tilføjede linie efter min dannelse af /media/Windows

Jeg kan godt lide at det er nogenlunde fornuftige kolonner - men det er
kun et spørgsmål om æstetik og letlæselighed. Det har ingen teknisk
betydning. (Men jeg synes det er en god vane at få lært fra starten af)

/Sune

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 26-04-08 22:04

On Sat, 26 Apr 2008 23:01:26 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Glemte svar på ovenstående. Er det ikke korrekt, at Windows XP anvender
> UTF-8 som tegnsæt? I så fald bør du anvende utf-8 under linux også, da
> du ellers vil se filnavne med underlige tegn, hvor du normalt ville have
> set æøå. Hvis Windows XP anvender cp1251(latin1), bør du i stedet for
> anvende iso-8859-1(latin1) som option for tegnsæt.

Hmmm ... det har jeg absolut ingen anelse om. Det må vi se, når jeg har
bootet.

--
Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-04-08 22:06

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 26-04-08 22:25

On Sat, 26 Apr 2008 23:05:34 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Det ser korrekt ud. Du burde så, også inden genstart, kunne lave en
> test:
> 1) Ã…ben en terminal
> 2) sudo mount /media/Windows
> 3) Ã…ben fil-browseren og se om ikke der finde filer under /media/Windows
>
> Er 3) succesfyldt, bør du herefter automatisk få adgang til windows
> drevet via /media/Windows efter hver genstart.

Det virkede ... altså efter jeg kom i tanker om, at Linux er "versal-
følsom" og jeg havde kaldt mit mount point for "Windows" - med stort "W".
Jeg har søreme fået adgang til min NTFS-partition nu og det ser ikke ud
til at give problemer med UTF-8 angivelsen ... i hvert fald ikke endnu.

Tak for hjælpen til jer alle ... jeg vender nok tilbage senere.

--
Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-04-08 22:38

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 26-04-08 22:46

On Sat, 26 Apr 2008 23:37:39 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Stig havde ret. Fra og med w2k har det forvalgte tegnsæt for windows
> været UTF-16, men ifølge http://www.unicode.org/ skulle konvertering
> været trivielt

Ja - der er rigtignok tale om en triviel konvertering fra UTF16-UTF8, så
det lyder rimeligt. Jeg har da heller ikke problemer med at finde og åbne
filer.

Indtil videre ser det ud til at virke som det skal ...

--
Jesper

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 27-04-08 10:01

On Sat, 26 Apr 2008 21:46:15 +0000, Jesper Lund Stocholm wrote:

> [...]
> åbne filer.
>
> Indtil videre ser det ud til at virke som det skal ...

Jeg har lige lidt for hurtig - jeg havde kigget efter, om der var filer
med mærkelige navne - hvilket der ikke var. Men problemet er, at filer
med fx "ø" i slet ikke vises i i min mountede NTFS-partition.

.... jeg tror, at jeg har brug for jeres hjælp igen

--
Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-04-08 11:15

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 27-04-08 16:02

On Sun, 27 Apr 2008 12:15:14 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Har du en dansk Windows?
> Så prøv at ændre nls=utf-8 til nls=da_DK.utf8 i fstab.

Nope - den er engelsk. Jeg har prøvet at ændre utf8 til iso-8859-1, men
det virkede heller ikke - filer med æøå i navnet vises ikke.

--
Jesper

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 27-04-08 16:10

On Sun, 27 Apr 2008 15:02:29 +0000, Jesper Lund Stocholm wrote:

> Nope - den er engelsk. Jeg har prøvet at ændre utf8 til iso-8859-1, men
> det virkede heller ikke - filer med æøå i navnet vises ikke.

Og nu har jeg prøvet med utf16 - det hjalp heller ikke.

Min fstab-fil er nu

#
[...]
/dev/sda1 /media/Windows ntfs-3g defaults,nls=utf16,umask=007,gid=46 0 1

Der må da være et eller andet, som jeg gør forkert.

--
Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-04-08 17:06

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 27-04-08 17:10

Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote in

> prøv med cp1252 (måske CP1252)

> utf16 findes mig bekendt ikke til linux.

ok - noget lidt andet:

Når jeg ændrer min fstab-fil, så genstarter jeg maskinen for at få lavet et
nyt mount og se, om det har ændret sig.

Kan det ikke gøres smartere? Kan jeg ikke "unmounte" min Windows-partition
og lave en ny mount i samme terminalsession - som du skrev til mig
tidligere?

.... tak for din tålmodighed indtil nu

--
Jesper Lund Stocholm
http://idippedut.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-04-08 17:12

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-04-08 17:14

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-04-08 17:16

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-04-08 17:18

On 27 Apr 2008 16:09:51 GMT, Jesper wrote:

> [...]

> Kan det ikke gøres smartere? Kan jeg ikke "unmounte" min Windows-partition
> og lave en ny mount i samme terminalsession
[...]

Jo (da!)

Et godt trick til selv at komme videre er at kigge på manual-siden til
den kommando du kender.

Hvis du kører 'man mount' er der i "SEE ALSO"-afsnittet henvisning til
andre relevante manual-sider.

En af dem er "umount" - det lugter lidt af fisk, mon ikke en 'man
umount' giver det sidste nøk?

Et andet trick er kommandoen apropos, prøv f.eks. 'apropos unmount'.

Mvh.

Adam

--
"The success of open source code is perhaps the only Adam Sjøgren
thing in the computer field that hasn't surprised me asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-04-08 17:59

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 28-04-08 14:40

On Sun, 27 Apr 2008 12:15:14 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Har du en dansk Windows?
> Så prøv at ændre nls=utf-8 til nls=da_DK.utf8 i fstab.

til orientering har jeg i dag fået hjælp i #linux.dk og fundet ud af, at
da jeg har installeret ubuntu via Wubi, så kan jeg ikke løse mit problem.

(jeg beklager, at jeg ikke viderebragte den information om Wubi til jer,
men jeg troede, at det var relevant)

--
Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-04-08 14:47

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 28-04-08 16:02

> Hvad kan man så gøre? Lave normal installation ?

Ja - problemet lå i, at min NTFS-partition allerede var mountet, da Wubi-
filen jo ligger på den - og derfor var der risiko for korrupte data pga
dobbelt-mountet drev.

.... så nu kigger jeg på VMWare i stedet ... og forsøger at finde et VMWare
download af ubuntu 8.04 Desktop

--
Jesper Lund Stocholm
http://idippedut.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-08 16:20

Jesper Lund Stocholm skrev den 28-04-2008 17:02:

> ... så nu kigger jeg på VMWare i stedet ... og forsøger at finde et VMWare
> download af ubuntu 8.04 Desktop

Det skulle være ret nemt at hitte, men det tricky er at få vmware tools
til at spille. Jeg har gjort det her.

Det skal så lige siges at jeg synes det kører ganske fint i en dualboot
konfiguration med XP.

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-04-08 16:27

Jesper Lund Stocholm wrote:

> [...]
> data pga dobbelt-mountet drev.
>
> ... så nu kigger jeg på VMWare i stedet ... og forsøger at finde et

Hvorfor ikke installere Ubuntu på en separat partition? Om du formindsker
din Windows NTFS partition med en 20 GB fil eller en 20 GB partition, er
vel hip som hap? Hvis du en dag bliver træt af Ubuntu, har Mr Bill
sikkert en løsning til dig (ellers kan en 3. parts partition manager
klare det for dig).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-04-08 16:34

Jesper Lund Stocholm wrote:

> ... så nu kigger jeg på VMWare i stedet ... og forsøger at finde et
> VMWare download af ubuntu 8.04 Desktop

Før jeg lavede dual-boot på min WinXP, legede jeg lidt med Ubuntu 7.10 i
VirtualBox (<http://www.virtualbox.org>). Du kan køre live-CD eller
installere Ubuntu fra live-CD på en "fil" partition, altså uden at
repartitionere (og uden at ændre på Windows boot da Ubuntu kører i en VM).

--
Jesper Lund