Så er den nye Ubuntu 8.04 Hardy Heron frig~
Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 24-04-08 13:13

Så er den her - Ubuntu 8.04 Hardy Heron. Der er også nye udgaver af
Kubuntu og Edubuntu. 8.04 er med Long Term Suport indtil 2011 for
skrivebordets bedkommende og 2013 for serverversionen.

8.04 er bla. tilgængelig på den nye server ftp.klid.dk. Denne maskine er
kommet til veje med donation af selve maskinen af Allan Jacobsen, og af 4
TB disk af DKUUG. DTU sponsorerer båndbredde. Jeg er spændt på hvordan
den nye maskine klarer mosten med en så stor frigivelse som Ubuntu.

Man kan hente Ubuntu 8.04 bla. fra http://ftp.klid.dk/ftp/ubuntu-cd/hardy/

God fornøjelse!
Keld

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 24-04-08 14:11

tor, 24 04 2008 kl. 12:12 +0000, skrev Keld Jørn Simonsen:
> [...]
> TB disk af DKUUG. DTU sponsorerer båndbredde. Jeg er spændt på hvordan
> den nye maskine klarer mosten med en så stor frigivelse som Ubuntu.

Og for at aflaste de enkelte filspejle, kan man bruge torrent

http://releases.ubuntu.com/releases/8.04/ubuntu-8.04-desktop-i386.iso.torrent

http://releases.ubuntu.com/releases/8.04/ubuntu-8.04-desktop-amd64.iso.torrent

/andreas

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 24-04-08 15:48

Keld Jørn Simonsen wrote:

> Man kan hente Ubuntu 8.04 bla. fra http://ftp.klid.dk/ftp/ubuntu-cd/hardy/

Skulle lige til at lave en besked da jeg så din :)

Hvis man går ind på Ubuntu.com's download side kan man også vælge nogle
andre mirrors. De virkede ret belastede så jeg henter pt. fra et mirror
i Tyskland.

Har glædet mig rigtig meget til denne dag, Ubuntu bliver bare bedre og
bedre :)

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 24-04-08 17:12

Den Thu, 24 Apr 2008 16:48:11 +0200. skrev Thomas Jespersen:

> [...]
>
> Hvis man går ind på Ubuntu.com's download side kan man også vælge nogle
> andre mirrors. De virkede ret belastede så jeg henter pt. fra et mirror

Ja, de har fjernet ftp.klid.dk som primært danske ftp. Anyway vi var oppe
og ringe på 98 Mbit/s i 2 timer, og filsystemet kørte fint. Jeg prøvede
så for en time siden at hente den nye i386 verion hjem, og fik da ca 50
Mbit/s - det er da maget pænt.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-04-08 08:01

Keld Jørn Simonsen wrote:

> og ringe på 98 Mbit/s i 2 timer, og filsystemet kørte fint. Jeg prøvede

Det er heller ikke meget mere end 10-12 MiB/s. Det skulle setup'et meget
gerne kunne klare...

Jesper Poulsen

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 25-04-08 17:03

Den Fri, 25 Apr 2008 09:00:30 +0200. skrev Jesper Poulsen:

> Det er heller ikke meget mere end 10-12 MiB/s. Det skulle setup'et meget
> gerne kunne klare...

Jada, men det er første gang den nye maskine er pænt belastet. Det kunne
da være der var problemer et eller andet sted. Det ser ud til at
flaskehalsen er netforbindelsen, som det også var planlagt at det skulle
være.

Jeg har prøvet på at bestykke og konfigurere maskinen til at klare
800-900 Mbit/s - til engang hvor vi får en gigabitforbindelse. Det håber
jeg sker snart. Filsystemet kan klare 340 MB/s sekventielt, og ca 150 MB/s
ved tilfældig tilgang. Jeg synes det er sjovt at se hvor meget maskinen
kan trække i praksis. Det er trods alt en rimeligt billig maskine med et
ca standard bundkort og med rimeligt billige SATA-diske, og
diskcontrollere er bundkortets.

Hilsen
keld

Fra : Jesper Krogh

Dato : 25-04-08 20:26

I dk.edb.system.unix, skrev Keld Jørn Simonsen:
> [...]
> kan trække i praksis. Det er trods alt en rimeligt billig maskine med et
> ca standard bundkort og med rimeligt billige SATA-diske, og

Men eftersom den sikkert har mere end 1GB ram og den datamængde der
reelt bliver tilgået er i den størrelsesorden og derfor kan caches i
ram, så kunne den jo læse det ind fra hulkort og stadig performe godt.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 25-04-08 22:36

Den Fri, 25 Apr 2008 19:26:21 +0000. skrev Jesper Krogh:

> Men eftersom den sikkert har mere end 1GB ram og den datamængde der
> reelt bliver tilgået er i den størrelsesorden og derfor kan caches i
> ram, så kunne den jo læse det ind fra hulkort og stadig performe godt.

Ja, det kunne være en opskrift hvis man kun havde 1 GB data der skulle
ud. Og for tiden er det jo specielt Ubuntu desktop 8.04 der
er efterspurgt. Og jeg tror at der er en del der bliver serviceret direkte
fra cachen, som du indikerer. Men der er faktisk også god efterspørgsel
på andet for tiden. Og dvd-erne kan vi ikke sende direkte fra cache, det
er de for store til (eller også har vi for lidt RAM).

Der er forresten lige kommet dvd-udgaver af Ubuntu 8.04 på ftp.klid.dk,
de ligger i ftp://ftp.klid.dk/ubuntu-dvd/releases/hardy/release
Det er nok nemmest at få dem via ftp, for vi bliver tæppebanket fra
udlandet på http, men der er stadig båndbredde og cpu-kraft i maskinen,
så ftp går fint.

Hilsen
keld

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-04-08 23:02

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 26-04-08 01:04

Den Sat, 26 Apr 2008 00:01:47 +0200. skrev Michael Rasmussen:

> Hvad med at lave en oversigtsside visende udviklingen over tid i
> forbrug af båndbredde samt downloads.

Maskinen er ikke helt sat op, men der er trafikstatistik på
http://ftp.klid.dk/mrtg/

Hilsen
keld

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 27-04-08 01:26

Keld Jørn Simonsen wrote:

> Maskinen er ikke helt sat op, men der er trafikstatistik på
> http://ftp.klid.dk/mrtg/

http://ftp.klid.dk/mrtg/localhost_2.html

Hvorfor er der omtrent den samme trafik ind ad interfacet, som ud?
Henter maskinen det fra et netværksdrev etc.?

--
Vh. Georg

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 27-04-08 09:09

Den Sun, 27 Apr 2008 02:25:47 +0200. skrev Georg Sluyterman:

> http://ftp.klid.dk/mrtg/localhost_2.html
>
> Hvorfor er der omtrent den samme trafik ind ad interfacet, som ud?
> Henter maskinen det fra et netværksdrev etc.?

Det er fordi vi har fyldt maskinen op i den forgangne uge.
Jeg vil regne med på sigt at der er langt mere trafik ud end ind.

Hilsen
Keld

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 25-04-08 11:15

Keld Jørn Simonsen wrote:
> [...]
> TB disk af DKUUG. DTU sponsorerer båndbredde. Jeg er spændt på hvordan
> den nye maskine klarer mosten med en så stor frigivelse som Ubuntu.

Har disse fejl:

Ign http://klid.dk gutsy/restricted Packages

Ign http://klid.dk gutsy-updates/main Packages
Ign http://klid.dk gutsy-updates/universe Packages
Ign http://klid.dk gutsy-updates/multiverse Packages
Ign http://klid.dk gutsy-updates/restricted Packages
Ign http://klid.dk gutsy-backports/main Packages
Ign http://klid.dk gutsy-backports/universe Packages
Ign http://klid.dk gutsy-backports/multiverse Packages
Ign http://klid.dk gutsy-backports/restricted Packages
Ign http://klid.dk gutsy-proposed/main Packages
Ign http://klid.dk gutsy-proposed/universe Packages
Ign http://klid.dk gutsy-proposed/multiverse Packages
Ign http://klid.dk gutsy-proposed/restricted Packages
Err http://klid.dk gutsy/main Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy/universe Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy/multiverse Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy/restricted Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy-updates/main Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy-updates/universe Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy-updates/multiverse Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy-updates/restricted Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy-backports/main Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy-backports/universe Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy-backports/multiverse Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy-backports/restricted Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy-proposed/main Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy-proposed/universe Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy-proposed/multiverse Packages
301 Moved Permanently
Err http://klid.dk gutsy-proposed/restricted Packages
301 Moved Permanently
Fetched 1B in 1s (1B/s)
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy/main/binary-i386/Packages.gz 301
Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy/universe/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy/multiverse/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy/restricted/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy-updates/main/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy-updates/universe/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy-updates/multiverse/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy-updates/restricted/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy-backports/main/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy-backports/universe/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy-backports/multiverse/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy-backports/restricted/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy-proposed/main/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy-proposed/universe/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy-proposed/multiverse/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently
Failed to fetch
http://klid.dk/ftp/ubuntu/dists/gutsy-proposed/restricted/binary-i386/Packages.gz
301 Moved Permanently

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 25-04-08 12:07

Jesper Staun Hansen wrote:

> Har disse fejl:

> [...]

Det var åbenbart en fejl i source listen, der gjorde det var klid.dk i
stedet for ftp.klid.dk

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 25-04-08 14:27

Jesper Staun Hansen wrote:

> Det var åbenbart en fejl i source listen, der gjorde det var klid.dk i
> stedet for ftp.klid.dk

Denne pakke mangler:
http://ftp.klid.dk/ftp/ubuntu/pool/multiverse/m/mythbuntu-meta/mythbuntu-desktop_0.20_i386.deb
Nogle sider har den, andre sider har den ikke. Og klid har den ikke.

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 26-04-08 01:10

Den Fri, 25 Apr 2008 15:26:57 +0200. skrev Jesper Staun Hansen:

> Denne pakke mangler:
> http://ftp.klid.dk/ftp/ubuntu/pool/multiverse/m/mythbuntu-meta/mythbuntu-desktop_0.20_i386.deb
> Nogle sider har den, andre sider har den ikke. Og klid har den ikke.

Hmm, jeg ved ikke hvad der er galt. Nogen gange er det spejl som vi
rsync'er fra fejlbehæftet. Hvilke sites har den?

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 11-07-08 19:33

Den Sat, 26 Apr 2008 00:10:16 +0000 skrev Keld Jørn Simonsen:

mythbuntu-desktop_0.20_i386.deb

> Hmm, jeg ved ikke hvad der er galt. Nogen gange er det spejl som vi
> rsync'er fra fejlbehæftet. Hvilke sites har den?

Jeg tror jeg har fundet fejlen, og pakken, i en lidt nyere version, er
der nu.

Hilsen
keld