MS Windows
briani 27239
Dual boot Vista, XP
Fra : Steen

Dato : 19-05-08 00:07

Jeg har samlet en ny pc for en kammerat. Jeg har installeret Vista Home
Premium opgradering, brugt min egen XP og installere fra da jeg ikke havde
hans.
Så langt så godt, problemet er nu at jeg om et par dage får hans gamle
harddisk med hans egen XP på. Vi skulle gerne have den installeret i en dual
boot opsætning.

Er det muligt eller skal vi helt forfra og installere hans XP igen og
derefter den nye opgraderings Vista.

Hilsen Steen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-05-08 18:41

Hvis du vil dualboote der skal du gøre det ved fysisk at skifte stik
mellem de to harddisks.
For en almindelig dualboot skal først XP installeres og derefter
Vista.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-05-08 19:18

"Jens Peter Karlsen" skrev

> Hvis du vil dualboote der skal du gøre det ved fysisk at skifte stik
> mellem de to harddisks.

Det var da en noget voldsom operation?
Det kan fixes mere elegant ved at vælge en anden bootdisk i bios
Eller hvis MB understøtter en bootmenu er det endnu nemmere

- Peter

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-05-08 11:14

"Steen" <> skrev i meddelelsen

> [...]
> dual boot opsætning.
>
> Er det muligt eller skal vi helt forfra og installere hans XP igen og

Jeg har læst en artikkel i et eller andet skummelt computer blad at man godt
kan
installerer XP efter Vista og få dualboot med kun en harddsik i maskinen.
Kogt sammen af en iøvrigt dårlig hukommelse er at det fordet første kræver
en
orginal Vista DVD. Ikke noget med en recovery fra pclevenradøren.
Man opretter en ny partition på den harddisk det skal gå udover. Kan vist
nok
lade sig gøre fra Vista. Sidst jeg var i enhedshåndteringen var der en
mulighed
der hed del disk.
Man installer XP på den nye frie partition. Det bevirker at mbr bliver
overskrevet
på C-drevet. Det er det man skal bruge Vista DVD'en til at rette op på.
Desværre
kan jeg ikke huske det kunstgreb der skal til at fremtvinge dualboot menuen.
Men det ser ud til at Microsoft har skrevet et lille skrift og sagen her:
http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Bda%3B919529&x=15&y=15
Og på dansk
mvh
Henning

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-05-08 11:24

"Henning Præstegaard" <> skrev i meddelelsen

> [...]
http://vista.blorge.com/2008/01/03/how-to-install-xp-after-vista-and-dual-boot-the-system/
lidt mere om enmet.

mvh
Henning

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-05-08 11:29

Suk, og jeg kan blive ved. Linket fra det link jeg sendte før, er meget
mere uddybende så bare for linket ikke bliver overset så her er:
http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=178390

Det næste bliver vist at jeg prøver selv

mvh
Henning