Luk port på Linksys WRT54G
Fra : Tue

Dato : 11-05-08 12:59

Hej

Er der nogen der ved om det er muligt at lukke for en af de 4 porte på denne
router.
Jeg har kigget i manualen men synes umiddelbart ikke det er muligt, derfor
spørger jeg lige her

Med venlig hilsen

Tue

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-05-08 20:08

"Tue" <tue@12move.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen der ved om det er muligt at lukke for en af de 4 porte på
> denne router.

Der findes et utal af wrt54g'ere, som faktisk kan være ret så forskellige.
Ydermer kan man fodre dem med nogle 3parts firmware, så de får flere og
andre funktioner. Det kan lade sig gøre på nogle routere med nogle
firmwares.. om det så gælder for dig, kan jeg ad gode grunde ikke sige.

> Jeg har kigget i manualen men synes umiddelbart ikke det er muligt, derfor
> spørger jeg lige her

Det er ikke en almindelig brugt feature, så det er næppe beskrevet i linksys
vejledninger (som har en tendens til at i forvejen være mangelfulde)

Tør man spørge hvorfor du vil slå porten fra ?

Fra : Tue

Dato : 12-05-08 14:08

> Tør man spørge hvorfor du vil slå porten fra ?
Det er fordi jeg har en søn der spiller lidt for meget Computer og det
forgård mest på nettet.
Da hans hørelse ikke fungere så godt vil jeg bare lukke porten og så er
det stoppet.

Tue

Fra : fix

Dato : 12-05-08 14:28

Tue wrote:
> [...]
> forgård mest på nettet.
> Da hans hørelse ikke fungere så godt vil jeg bare lukke porten og

Du kan måske i stedet blokere for mac-adressen på hans maskine.?
- eller ipadressen, men den er let at snyde.

finn

Fra : Tue

Dato : 12-05-08 14:55

> Du kan måske i stedet blokere for mac-adressen på hans maskine.?
> - eller ipadressen, men den er let at snyde.

Nu kører vi ikke med fast IP så han får jo bare en ny.
Kan man blokere mac når han ikke kører trådløst

Tue

Fra : fix

Dato : 12-05-08 22:09

Tue wrote:

> Nu kører vi ikke med fast IP så han får jo bare en ny.
> Kan man blokere mac når han ikke kører trådløst
på nogle - bl.a. mn egen kan jeg tillade eller forbyde - ikke både og.

men har du flere maskiner end du kan køre med fast ip, og så slå dhcp fra?
alternativt et spanskrør i hjørnet bag skabet
finn

Fra : Henning

Dato : 12-05-08 16:25

On Mon, 12 May 2008 15:07:41 +0200, "Tue" <tue@12move.dk> wrote:

>Det er fordi jeg har en søn der spiller lidt for meget Computer og det
>forgård mest på nettet.
>Da hans hørelse ikke fungere så godt vil jeg bare lukke porten og så er
>det stoppet.

Hiv ledningen ud? Eller sluk hans pc - det er nok mere et spørgsmål om
opdragelse end tekniske løsninger

Fra : Tue

Dato : 12-05-08 18:31

> Hiv ledningen ud? Eller sluk hans pc - det er nok mere et spørgsmål om
> opdragelse end tekniske løsninger

Tekniske løsninger er efter min mening nemmere, jeg glemte at skrive han er
teenager

Tue

Fra : Jens G

Dato : 12-05-08 19:06

>Det er fordi jeg har en søn der spiller lidt for meget Computer og det
>forgård mest på nettet.
>Da hans hørelse ikke fungere så godt vil jeg bare lukke porten og så er
>det stoppet.

Selv Linksys' egen firmware mener jeg da har noget access restriction?

Ellers må du prøve noget tredieparts firmware, hvor der er er mulighed
for at spærre for bestemte MAC adresser, samt lave en slags positiv
liste over hvilke MAC adresser der skal have adgang ud i verden.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-05-08 15:33

Jens G wrote:

> Ellers må du prøve noget tredieparts firmware, hvor der er er mulighed
> for at spærre for bestemte MAC adresser, samt lave en slags positiv
> liste over hvilke MAC adresser der skal have adgang ud i verden.

Det findes også i standardfirmwaren.

Jesper Poulsen

Fra : Jens G

Dato : 16-05-08 16:53

Kan positiv listen også laves?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-05-08 17:33

On 2008-05-12, Tue <tue@12move.dk> wrote:
> Det er fordi jeg har en søn der spiller lidt for meget Computer og det
> forgård mest på nettet.
> Da hans hørelse ikke fungere så godt vil jeg bare lukke porten og så er
> det stoppet.

Den nemmeste maade at loese den slags problemer paa er med ord. De
skal lyde ca.: Kan du ikke vise hensyn maa du faa din egen linie.

IMO

Thomas
--
Unix is user friendly - it's just picky about it's friends.

Fra : Tue

Dato : 24-05-08 16:18

Jeg har fundet ud af man i routeren kan spærre eller åbne for mac adressen.
Man kan vælge forskellige dage og tidspunkter, så problemet er løst.
Tak for de mange forslag.

Tue

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-08 18:32

Tue skrev:
> Jeg har fundet ud af man i routeren kan spærre eller åbne for mac adressen.
> Man kan vælge forskellige dage og tidspunkter, så problemet er løst.
> Tak for de mange forslag.
>
> Tue

Indtil Sønnike finder ud af at ændre sin macadresse.

/Steinbjørn

Fra : Tue

Dato : 26-05-08 07:31

> Indtil Sønnike finder ud af at ændre sin macadresse.
>
> /Steinbjørn

Kan man ændre den, jeg troede den lå i netkortet.

Tue

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-05-08 07:46

On Mon, 26 May 2008 08:31:17 +0200, "Tue" <tue@12move.dk> wrote:

>Kan man ændre den, jeg troede den lå i netkortet.

MAC-adressen kan i reglen ændres i driveren...

<mlr>

Fra : Roland Hansen

Dato : 26-05-08 09:50

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i meddelelsen

> MAC-adressen kan i reglen ændres i driveren...
>
> <mlr>

Det er ikke ved alle driver/maskiner du kan finde den der. Jeg kender en,
som køre med en Dell og der kan du ikke ændre MAC-adressen i driveren. Den
er helt opdateret, så det er ikke derfor.

Roland

Fra : Tue

Dato : 26-05-08 14:05

> MAC-adressen kan i reglen ændres i driveren...
>
> <mlr>

Ok, hvis han finder ud af det er det egentlig iorden for så er det jo lidt
nørdet og ikke kun spil og det er fint med mig.

Tue

Fra : Jens G

Dato : 26-05-08 14:53

On Mon, 26 May 2008 15:05:24 +0200, "Tue" <tue@12move.dk> wrote:

>Ok, hvis han finder ud af det er det egentlig iorden for så er det jo lidt
>nørdet og ikke kun spil og det er fint med mig.

Der er nu ikke meget nørdet ved at skifte MAC adresse i f.eks. windows
XP. Det er bare at følge en vejledning.

Fra : fix

Dato : 26-05-08 15:11

Jens G wrote:

> Der er nu ikke meget nørdet ved at skifte MAC adresse i f.eks. windows
> XP. Det er bare at følge en vejledning.

som?? (link, ref. etc.)

finn

Fra : Jens G

Dato : 26-05-08 15:58

On Mon, 26 May 2008 16:10:53 +0200, "fix" <fix@faxe.dk> wrote:

>som?? (link, ref. etc.)

Jeg har ikke et link lige på stående fod, men jeg ved da selv hvordan
man gør, fordi jeg har læst en vejledning til det engang hvor jeg
havde brug for at skifte IP adresse da TDC's dynamiske DHCP tildelte
IP adresser blev blokeret i flæng af DSBL så man ikke kunne sende
post.

Network Connections -> klik Properties for Local Area Connection ->
Configure -> Advanced -> klik Network Address og der kommer et felt
frem hvor man kan vælge at skrive en værdi. Der skal være 12 hex tegn,
dvs man kan bruge 0-9 og A-F.

Jeg er sikker på at man kan finde en vejledning ved lidt googling,
ligesom der også på den måde kan findes programmer der kan skifte MAC
adressen