Enhed til at bundle flere forbindelser...?
Fra : kpefgu@\"nille\"gmai~

Dato : 27-04-08 13:49

Jeg aner ikke om det eksisterer, men findes der en router som man evt.
kan
tilslutte f.eks 5 stk. 2 Mbit adsl forbindelser til WAN og have én
LAN
udgang som har en kapacitet på 10 Mbit? Dvs. hvor de 5 individuelle
linjers kapacitet bliver lagt sammen til én linje?

Måske der findes noget software til en Windows 2K server som kan
anvendes?

Eller man kan stykke en Linux maskine sammen?

Eller der findes en router som faktisk kan det?

Hvilke termer skal jeg søge efter på Google for at undersøge det lidt
nærmere?

Håber der er nogen der kan belyse emnet lidt for mig. På forhånd mange
tak.

Vh. Kasper

Fra : Oros aka. Rasmus Jen~

Dato : 27-04-08 21:35

"kpefgu@"nille"gmail.com" <kpefgu@gmail.com> skrev i meddelelsen
Eller der findes en router som faktisk kan det?

Jeg har en klods liggende jeg i sin tid købte netop af den grund. Jeg fik
dog aldrig sat den i brug.... host.

Den hedder Planet XRT-402C (V.2)

Det ligner en alm. router med powersup. og en 5port switch 10/100 (med en
uplink, altså ingen autosense) Forskellen fra dine standard routere er så at
den har en wan 1 og 2, og så skulle kunne kombinere de 2 linier. Eller
alternativt køre på den ene, og bruge den anden som backup skulle den første
gå død. Noget i den stil. Men jeg fik altså aldrig brugt det. Men jeg mener
da helt bestemt du bør kunne få lignende. Det er vel omkring 3-4 år siden
jeg købte denne, så mon ikke der er kommet andet på markedet siden, måske
endda også til mere end bare 2 linier.

--
Rasmus Jensen, Amager (lergravsparken)
mail på 2 x oros adskildt af @ og endelsen .dk

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 28-04-08 07:05

<snip>
"kpefgu@"nille"gmail.com" <kpefgu@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]
</snip>

Mja, det er teknisk muligt ... men du vil aldrig opnå 10mbit fra een pc
der downloader een fil fra et websted på nettet,
da trafikken vil flyde over den samme linie når det er den samme
destination på nettet... Hvis du derimod henter fra 5 forskellige sites
på nettet, kan du komme op på 2mbit for hver site... eller du har 5 pc'ere
på lan der henter noget, kan du balancere disse ud på hver sin linie.

<snip>
Eller man kan stykke en Linux maskine sammen?
</snip>

Ja, sagtens... jeg har en linuxbox stående med 3 wan netkort, 1 lan og
1dmz .... de tre bliver "bundlet" ved hjælp af shorewall og dens
multi-isp funktionen. Shorewall kan balancere min lan trafik ud over de tre
linier, men i det tilfælde hvor jeg henter noget fra et websted, vil
forbindelsen til dette websted altid gå igennem den samme linie ud, da
ellers modtager sitet jo ikke ved hvem det snakker med, når det er
tre forskellige linier der forsøger at hente den samme fil på præcis
samme tid. (det er som jeg ser det teknisk umuligt)

<snip>
Hvilke termer skal jeg søge efter på Google for at undersøge det lidt
nærmere?
</snip>

Multi-ISP, shorewall (linux firewall der benytter iptables)

Mvh Jacob

Fra : kpefgu@\"nille\"gmai~

Dato : 28-04-08 16:51

Jeg takker for alle jeres svar

Jeg kan naturligvis godt se at jeg ikke bare kan ligge hastighederne
sammen da WAN IP er forskellig for hver forbindelse jeg har.

Hver af mine forbindelser har en statisk offentlig IP adresse og
leveres som ethernet - dermed skal jeg ikke ud i noget PPPoE eller
noget DHCP som jeg formoder burde hjælpe mig.

Men hvordan ved Shorewall'en hvilke forbindelser den skal bruge?
Hvordan kan den finde ud af at fordele trafikken ud over de
forskellige linjer? Mærker den selv hvis en linje er nede?

Kan Shorewall'en også prioritere data? Dvs. hvis jeg skal køre noget
IP telefoni over systemet, vil den så kunne opprioritere SIP
protokollen frem for alt andet?
Vil jeg evt. kunne spærre for P2P trafik i Shorewall'en?

Takker endnu engang

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 29-04-08 12:36

[...]

Man skal konfigurere alle linierne ind, og specificere hvilket netkort
der er forbundet til hvilken linie, og dens ip. Den laver automatisk
load balance over alle linier med mindre du specificere andet... Om den
mærker mht til hvis en linie går ned, ved jeg ikke da jeg endnu ikke
har oplevet det... Men shorewalls egen multi-isp dokumentation og howtos
på deres hjemmeside www.shorewall.net er rigtig god og nem at gå til.

[...]

Du kan sagtens lave QOS og opprioritere noget trafik frem for andet...
og eventuelt route noget specielt trafik ud af en bestemt linie og andet
trafik ud af en anden...

Det skal dog lige siges at shorewall ikke er noget grafisk... (der
findes vistnok et plugin til webmin man kan bruge, men hvor godt det er
ved jeg ikke) der er en 10-15 konfigurations filer man skal igennem... men
som sagt deres starter- howtos på deres hjemmeside er rigtig gode at
starte på.

Start eventuelt med denne howto: http://shorewall.net/two-interface.htm
og udbyg derefter setup'et
med http://shorewall.net/MultiISP.html ... virker kanont her.

Mvh Jacob

Fra : kpefgu@\"nille\"gmai~

Dato : 29-04-08 08:18

Mange tak Jacob for alt dit info! Det er lige præcis det jeg har
søgt efter i noget tid

Vh. Kasper