Fax
Fra : Ukendt

Dato : 25-04-08 15:14

Hej NG

Den første mail kom vist ikke afsted...så her er den igen...

Ved ikke om det er den rette gruppe...

Problem:
Jeg sender/modtager i dag fax (ja, i læste rigtigt...) med et faxmodem
tilsluttet en pc...
Min telefoni kører på TDC Kabeltv iptelefoni...
Jeg skal desværre nedlægge denne pc...har konen bestemt...

Så var det jeg tænkte på, om jeg ikke kan sende/modtage fax direkte fra mit
kabelmodem, som kører via TDC Kabeltv...
I kabelmodemet sidder der 2 udgange til iptelefoni, hvoraf jeg bruger den
ene, som er tilsluttet husets telefoninstallationer...

Kan jeg ikke bruge den anden udgang til at sende/modtage fax på...???

Jeg har fundet ud af, at der findes faxservice på nettet, men jeg vil nu
helst have ovenstående løsning...

Kan i hjælpe...???

Hilsen
Bjarne
"Every day new surprises"

Fra : Chresten

Dato : 27-04-08 12:17

Du kan godt Faxse over internettet men:
1)Fax er en point til point kontinuerlig elektrisk signal, på fast signal
kredsløb.
2)Internettet er multipoint/point til point diskret data signal, med
variabel data transmission.
Derfor kræves der nogle lappe løsninger for at koble disse 2 teknikker
sammen. Dette implementeres ved hjælp af at gøre internettet mest mulig
data-kontinuerligt ved hjælp af relevante protokoller(T.38) , og Faxsen
mest mulig immun over for afbrud i data strømmen, dette gøres i Faxsens
opsætning. Ref:: T.38 og ”FAX passsthru method reinvite”

Fra : NoOne

Dato : 30-04-08 12:16

On 27 Apr 2008 11:17:14 GMT, Chresten <navn@domæne.tdl> wrote:

> [...]
>mest mulig immun over for afbrud i data strømmen, dette gøres i Faxsens
>opsætning. Ref:: T.38 og ”FAX passsthru method reinvite”

jeg har prøvet at FAX'e over nettet med en SPA2100 (VoIP router) og en
Musimi konto - det virkede fint :)

RaZoR :)

Fra : fix

Dato : 27-04-08 13:00

"bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ene, som er tilsluttet husets telefoninstallationer...
>
> Kan jeg ikke bruge den anden udgang til at sende/modtage fax på...???

kun hvis du har rettighed til at konfigurere den ekstra port. Så kan du
konfigurere til en SIP(iptelefoni)Udbyder, og sætte en fax i stikket.
Hvis du ikke har denne rettighed, kan du købe en såkaldt ATAboks, som gør
det samme, bare "bagved" modemet.
En 3'de mulighed er at finde en VOIPudbyder som tilbyder en fax2mail
service, så sparer du at have faxen stående.
Du kan så selvfølgeligt heller ikke faxe fra en hardcopy. Jeg mener
GratisSip yder denne service.

finn

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-08 15:37

"fix" <fix@faxe.dk> skrev

Tak for svar...

> kun hvis du har rettighed til at konfigurere den ekstra port. Så kan du
> konfigurere til en SIP(iptelefoni)Udbyder, og sætte en fax i stikket.

SIP ???
Jeg har jo en udbyder af iptelefoni - Yousee.dk

> Hvis du ikke har denne rettighed, kan du købe en såkaldt ATAboks, som gør
> det samme, bare "bagved" modemet.

ATAboks ???
Det kan jeg måske få min telefonmand til at fixe...

> En 3'de mulighed er at finde en VOIPudbyder som tilbyder en fax2mail
> service, så sparer du at have faxen stående.
> Du kan så selvfølgeligt heller ikke faxe fra en hardcopy. Jeg mener
> GratisSip yder denne service.

Det er vist det jeg helst vil undgå...

Jeg er nok lidt fattesvag desangåendes...
Min private (fastnet)telefon kører over kabelmodemet, hvori der er 2 stik
til iptelefoni...
Det ene er koblet til husets installation, og det andet er ledigt i
modemmet...
Fax nr. må gerne være det samme som fastnet...

Bjarne

Fra : fix

Dato : 30-04-08 21:03

ok, det ser ud til vi bruger samme termer om forskellige begreber
vi skal lige være enige om at ved fastnettelefoni forstås en
telefonforbindelse, som kun kræver en gammeldags telefon i et vægstik, og
som principielt virker uden edbnetværk.
- og iptelefoni er en telefonforbindelse, so på en eller anden måde er
forbundet i et edb-netværksstik, og ikke virker hvis netværksudstyret er
slukket??

bsn wrote:
> "fix" <fix@faxe.dk> skrev

med en telefon direkte i netværket eller via en [ata]boks/router direkte i
edbnetværket!!

og denne pc håndterer pt. kun faxmodemet, som er forbundet til ?

1. Du skulle kunne bruge den udgang som går til din telefon, med de ulemper,
som Fax på samme nummer som telefoni giver.
2. Købe et nummer mere til den anden port- TDC konfigurerer så.
3. Jeg ved ikke om TDC tillader at du selv konfigurerer den anden port, så
kan du som tidligere indlæg, lave eks. en Musimikonto.
4. Købe en boks og sætte på edbnetværket, og lade den køre på eks. en
Musimikonto

> [...]
> Jeg har jo en udbyder af iptelefoni - Yousee.dk

> ATAboks ???
> Det kan jeg måske få min telefonmand til at fixe...

hvorfor ?

> Jeg er nok lidt fattesvag desangåendes...
> Min private (fastnet)telefon kører over kabelmodemet, hvori der er 2
> stik til iptelefoni...
altså IPtelefoni - med en almindelig telefon tilsluttet en ATAboks(din
router)
> Det ene er koblet til husets installation, og det andet er ledigt i
> modemmet...
Men ikke konfigureret til en udbyder, derfor passivt.
> Fax nr. må gerne være det samme som fastnet...
burde virke fint (jvf. 1.) - og vil så løse dit problem.
Vær opmærksom på at sådanne bokse ofte kun kan drive 2 enheder, her 1
telefon og 1 fax.
Mange forbinder stikket til den gamle installation med op til adskillige
telefoner.

finn
håber jeg fik udtrykt mig mere forståeligt??

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-08 13:28

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i en meddelelse news:fvaj99$qc0$1@aioe.org...
> [...]
> vi skal lige være enige om at ved fastnettelefoni forstås en
> telefonforbindelse, som kun kræver en gammeldags telefon i et vægstik, og

Ja - vi taler ikke mere om fastnettelefoni i denne tråd...
Jeg har kun IP telefoni...

> - og iptelefoni er en telefonforbindelse, so på en eller anden måde er
> forbundet i et edb-netværksstik, og ikke virker hvis netværksudstyret er
> slukket??

Ja - korrekt...

Jeg har lige tjekket den anden udgang - den er helt død...

> 1. Du skulle kunne bruge den udgang som går til din telefon, med de
> ulemper, som Fax på samme nummer som telefoni giver.

Jeg tror jeg koncentrerer mig om denne løsning...
Så spørger jeg lige igen - lidt firkantet...
Hvad skal jeg bruge af hardware for at få denne løsning...???

> hvorfor ?

Vil helst have løsningen med samme tlf.nr...

> altså IPtelefoni - med en almindelig telefon tilsluttet en ATAboks(din
> router)

Nej - tlf.stik i kabelmodemet...

> Men ikke konfigureret til en udbyder, derfor passivt.

Korrekt...

> [...]
> telefon og 1 fax.
> Mange forbinder stikket til den gamle installation med op til adskillige

Det er det jeg har gjort...

> finn
> håber jeg fik udtrykt mig mere forståeligt??

Jeg tror nok jeg forstår hvad du skriver - ellers må du lige bære lidt
over...)

Bjarne

Fra : fix

Dato : 03-05-08 15:17

> Jeg tror jeg koncentrerer mig om denne løsning...
> Så spørger jeg lige igen - lidt firkantet...
> Hvad skal jeg bruge af hardware for at få denne løsning...???

den telefon som sidder der nu
en kabelsplitter så du får et stik mere
en fax (da du jo ikke mere vil køre med et modem via PCen)

> Vil helst have løsningen med samme tlf.nr...
så er det fint!

> Nej - tlf.stik i kabelmodemet...
og så er kabelmodemet "en ATAboks"
det er den elektronik som omdannet IP til almindelig telefoni

> Det er det jeg har gjort...
fint, erstat en af dem med faxen så burde det virke -

jeg er stadig ikke 100% med på hvor dit faxmodem i øjeblikket er
tilsluttet - altså liniesiden?
hvis den er på samme linie som udgang 1 på dit kabelmodem, taler vi jo kun
om at skifte faxmodemet ud med en fax!!

finn

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-08 16:00

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i en meddelelse news:fvhs5a$5h1$1@aioe.org...

> [...]
> tilsluttet - altså liniesiden?
> hvis den er på samme linie som udgang 1 på dit kabelmodem, taler vi jo kun

Ja, faxmodem sidder på udgang 1, som er tilsluttet den gamle
tlf.installation i huset...

Jeg ville jo gerne, at jeg stadig kunne bruge mit faxmodem, og så sætte en
fax op(winxp), på en anden pc i huset...

Er jeg så nødt til at trække et laaaaaaangt serielt kabel fra mit modem, op
til en pc på 1. salen i huset...???
Eller kan der laves en løsning, hvor kommunikationen med faxmodem kører over
netværket...???
Altså en adapter fra Seriel til RJ45...???

Tak for din tålmodighed...
Bjarne

Fra : fix

Dato : 03-05-08 16:41

> [...]
> Eller kan der laves en løsning, hvor kommunikationen med faxmodem
> kører over netværket...???
> Altså en adapter fra Seriel til RJ45...???
Det simpleste er nok at forlænge RJ11 stikket op til PCen og sætte
faxmodemet der.
Eller hvis du er så heldig at en af dine telefoner er i nærheden -

Hvis PCen ovenpå kører max 100Mb, og der er et CAT5 netkabel derop, kan man
med passende splittere også køre telefonledningen med. - men så SKAL
splitterne være rigtigt lavet.

finn

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-08 19:38

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i en meddelelse news:fvi13b$qp1$1@aioe.org...

> Det simpleste er nok at forlænge RJ11 stikket op til PCen og sætte
> faxmodemet der.
> Eller hvis du er så heldig at en af dine telefoner er i nærheden -

Jeg har et tlf.stik siddende på 1. sal, har jeg lige opdaget...
Har siddet skjult...Så det vil jeg bruge...

Tak for indsatsen...
Bjarne