QoS på 3com officeconnect, hjææælp
Fra : Oros aka. Rasmus Jen~

Dato : 25-04-08 11:49

Hej folkens

Er der nogen der har fået QoS til at virke med 3coms officeconnect routere.
Jeg er løbet sur i det. Mit indtryk er at lige i de routere er QoS-sektionen
ikke for alm. brugere i forhold til andre mærker hvor det i min søgen lader
til at opsætning mere eller mindre giver sig selv.

Jeg har 2 kabler i min 3com officeconnect 3crwdr200a-75.
Det ene går til en NAS boks med indb. switch (gigabit, derfor alle andre
enheder sidder her), og det andet kabel går til min linksys spa2100. Dvs jeg
har voip trafik på det ene stik, og ALT andet på det andet stik. Mit mål er
så at prioritere trafikken til spa2100, så samtaler kan foregå uanfægtet
trafikken fra alt andet der måtte køre over det andet stik.
Min spa har en fast ipadresse der hedder 192.168.1.2 på det interne netværk,
og der er portforwarded osv korrekt. Men så snart der er faktisk det mindste
trafik på forbindelsen ellers, så kører samtaler utroligt dårligt igennem.

Her er et screenshot af hvordan det ser ud hvis jeg vælger "add" under QoS
fanebladet på min 3com router.

http://www.oros.dk/images/qos.jpg

Physical lan port kan man kun vælge "ENET (1-4)" medmindre man fifler i port
mapping -> enable virtual ports. Om det har nogen betydning/skal gøres ved
jeg ikke. Men jeg har prøvet lidt af hvert uden held.

Man kan ikke vælge adresse 0.0.0.0 når man tilføjer en regel, til gengæld
kan man efterlade felterne tomme, om de så tæller for "alle" adresser ved
jeg så ikke.

Alt hvad jeg har prøvet har ingen forskel gjort, samtale er blevet ødelagt
af selv den mindste anden trafik. Iflg manualen eksisterer denne fane med
QoS ikke i webinterfacet overhovedet, så der er ingen hjælp at hente der, ej
heller har jeg kunne støve eksempler på konfigurationer op for at
sammenholde eller prøve ud fra.

Her er link til manualen (6,5mb pdf)
http://support.3com.com/infodeli/tools/wireless/3crwdr200a/3CRWDR200A_User-Guide.pdf
På side 74 ses et billede af webinterface under sektionen "advanced" Det
sjove er at Quality of service fanebladet jeg har når jeg går ind på min,
slet ikke optræder der i manualen :(

Tilføjelse.

Jeg har lige været igennem til en 3com supporter. Der var dog ikke meget
hjælp at hente. QoS var vist ikke hans stærke side. Dog fik han lige pejlet
mig ind på at der i "internet settings" er følgende indstillinger.

QoS Class:
ATM QoS classes including CBR, UBR and VBR.

QoS Parameters:
PCR (Peak Cell Rate), SCR (Sustainable Cell Rate) and MBS (Maximum Burst
Size) are configurable.

QoS Class er sat til CBR
PCR kan man kun angive værdi, og den står pt. til 1000cells/s

og så fordi der er en sektion til QoS over wireless hvor der er nævnt noget
om nogle regler til voice etc, mente han at det var der jeg skulle kigge.
WMM Wi-Fi MultiMedia QOS (Quality of Service)
Men dette har vel ingen betydning når min iptlf boks er sat til routeren via
kabel går jeg ud fra?

Ps. jeg har netop kørt den nye fw ind fra 3coms side der er blevet opdateret
i feb. Vs 3.0.1x

Nogen eksperter på området?

Rasmus Jensen
Moldaugade 9, 1.tv
DK-2300 Kbh.S
mob. 28 70 72 41
tlf. 46 92 80 81

Fra : Oros aka. Rasmus Jen~

Dato : 25-04-08 11:53

"Oros aka. Rasmus Jensen" <look@signatureinmessage.invalid> skrev i
meddelelsen news:4811b71a$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

<snip råb om hjælp>

Ups, forkert sign. i første indlæg...

--
Rasmus Jensen, Amager (lergravsparken)
mail på 2 x oros adskildt af @ og endelsen .dk

Fra : Oros aka. Rasmus Jen~

Dato : 05-05-08 13:52

"Oros aka. Rasmus Jensen" <look@signatureinmessage.invalid> skrev i
meddelelsen news:4811b71a$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

<snip det hele>

Nåh, nu fik jeg da supporten til at indse at deres manual ikke er korrekt,
og forhåbentlig får de fikset det.