Overvågning af surf på nettet
Fra : Martin

Dato : 25-04-08 08:49

Hej,

I en virksomhed med ca. 120 arbejdsstationer ønskes det at danne et
overblik over hvilke sider der besøges og herunder omfanget.

Primære formål er at logge webside besøg.

Alle klient pcere er Windows XP og servere Windows 2003.
Alle switche er Cisco c2960. Firewall/gw er Cisco ASA.

Egentlig ville det være smart med en "transparent" box før gateway/router.

Men hvad er der af muligheder og hvad kan anbefales?

Har kigget lidt på Danware-netfilter, men det skal installeres på den
enkelte pc.

Mvh
Martin

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-04-08 09:01

Martin <noemail@internet.local> crashed Echelon writing

> Primære formål er at logge webside besøg.
>
> Alle klient pcere er Windows XP og servere Windows 2003.
> Alle switche er Cisco c2960. Firewall/gw er Cisco ASA.

Nu er jeg ikke 100% sikker på hvor meget der kom med over i loggen, men jeg
har testet lignende hvor der var tale om PIX der førte logs over til Syslog
og derefter analyserede med Sawmill. Der hvor jeg er i tvivl var om den
viste URLs.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-08 11:23

Martin wrote:
> [...]
>
> Men hvad er der af muligheder og hvad kan anbefales?
>
> Har kigget lidt på Danware-netfilter, men det skal installeres på den

Du kunne kigge på OpenDNS eller overveje at sætte en bridge med noget
filter ind mellem din ASA og resten af netværket. Kig evt på Untangle,
jeg mener faktisk den kommer med en forud-defineret pakke til at
filtrere porno osv fra. Det addressserer ikke dit primære formål med at
logge webside besøg, jeg kan ikke huske om Untangle kan klare det for dig.
Untangle kan uden videre testes i en VMWare maskine hvis du har det til
rådighed. (Jeg vil afprøve det nævnte setup ved nærmere eftertanke men
får tidligt tid til det mandag, du er velkommen til at kontakte mig per
e-mail hvis du vil høre om resultaterne)

Mvh.
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-08 12:19

On Fri, 25 Apr 2008 09:48:59 +0200, Martin <noemail@internet.local>
wrote:

>Hej,
>
>I en virksomhed med ca. 120 arbejdsstationer ønskes det at danne et
>overblik over hvilke sider der besøges og herunder omfanget.
>
>Primære formål er at logge webside besøg.

Lidt OT - inden du begynder, bør du nok tage kontakt til firmaets
tillidsrepræsentant og it-chefen. Overvågning af medarbejderes
net-surf er absolut ikke velset rundt omkring!

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-05-08 09:13

Henning <> writes:

> Lidt OT - inden du begynder, bør du nok tage kontakt til firmaets
> tillidsrepræsentant og it-chefen. Overvågning af medarbejderes
> net-surf er absolut ikke velset rundt omkring!

??? - det er både 100% lovligt* og ganske normalt efter min oplevelse.

*) såfremt medarbejderne er gjort opmærksom på det via en nedskrevet
IT politik.

Kai

Fra : Jens

Dato : 25-04-08 12:13

"Martin" <noemail@internet.local> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Egentlig ville det være smart med en "transparent" box før gateway/router.
>
> Men hvad er der af muligheder og hvad kan anbefales?

Vi har nogenlunde samme setup på min arbejdsplads (Server 2003, XP og ASA).
Vi har kigget på en del og umiddelbart er det Microsoft ISA Server, som vi
har kig på nu. Den bør kunne klare opgaven uden at man installerer
klientsoftwaren.
Men jeg har ikke haft tid til at installere en testserver med den på. Så er
ikke 100% sikker..

Du kan vist nok downloade en 120 dages prøveversion som Virtuel Server. Så
kan man prøve med den...

Jens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-05-08 09:59

> Primære formål er at logge webside besøg.

Sæt en proxy op og bed din windows admin om at sætte maskinerne op til
at bruge den. Dvs. spær for udgående trafik på andet end proxy porten

Jeg kan anbefale squid (opensource og kan køre på en billig
server/maskine).

Hvis du ønske konkrete kontakter til linuxkonsulenter kan jeg også
godt skaffe det, men der er mange der kan klare den slags. En kyndig
it person vil også kunne klare det.

Thomas
--
"Jeg prøvede Indiana Preview 2 i sidste uge. Det er lykkedes for Ian
Murdock at lave OpenSolaris om til en Ubuntu kopi med dårligere