Adgang til NAS via NetBIOS
Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 24-04-08 22:31

Hej.

Jeg har en NAS-disk sluttet til mit netværk, men jeg kan ikke
umiddelbart tilgå den via dens NetBios-navn, kun via dens IP-adresse.

Altså skal jeg f.eks. bruge "\\192.168.1.100\mappenavn" når jeg vil
tildele et drevbogstav til en netværksmappe - men jeg vil gerne kunne
bruge "\\NAS_disk\mappenavn" i stedet.

Hvorfor? Jo, fordi Windows XP har en bug der gør, at alt hvad der er
navngivet med en IP-adresse automatisk bliver klassificeret som Internet
zone, også selvom man eksplicit tilføjer IP-adressen til zonen Lokalt
Intranet.

NAS'en er sat op til den samme arbejdsgruppe som mine pc'er, og indtil
videre har jeg omgået problemet ved at tilføje IP og NetBios-navn til
min hosts-fil - men er der ikke en anden måde?

Bør mine pc'er ikke kunne finde NAS'en via NetBios-navnet, når de er i
den samme arbejdsgruppe?

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-04-08 07:31

On Thu, 24 Apr 2008 23:30:50 +0200, "Mikkel Z. Herold"
<mikkel@[remove_this]mzh.dk> wrote:

>Bør mine pc'er ikke kunne finde NAS'en via NetBios-navnet, når de er i
>den samme arbejdsgruppe?

Det burde de...

Kan det være windows firewall der blokerer ? Når dit lokalnet er på
lokale ip-adresser bag en bredbåndsrouter er software firewall's kun
til besvær, så jeg vil anbefale at du deaktiverer windows firewall på
de lokale maskiner...

<mlr>

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 25-04-08 14:13

Michael Rasmussen skrev:
> [...]
> lokale ip-adresser bag en bredbåndsrouter er software firewall's kun
> til besvær, så jeg vil anbefale at du deaktiverer windows firewall på

Har jeg lige prøvet, og det virker heller ikke - desværre.

Mikkel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-04-08 18:29

On Fri, 25 Apr 2008 15:12:40 +0200, "Mikkel Z. Herold"
<mikkel@[remove_this]mzh.dk> wrote:

>Har jeg lige prøvet, og det virker heller ikke - desværre.

Ok. Hvis du skal have kvalificeret hjælp skal vi nok vide lidt mere om
din NAS, hvad er det for en model ?

<mlr>

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 25-04-08 20:32

Michael Rasmussen skrev:
> Ok. Hvis du skal have kvalificeret hjælp skal vi nok vide lidt mere om
> din NAS, hvad er det for en model ?

Det er en Synology DS-107+, og de er sat op med fast IP-adresse.

Mvh. Mikkel

Fra : fix

Dato : 25-04-08 21:15

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Altså skal jeg f.eks. bruge "\\192.168.1.100\mappenavn" når jeg vil
> tildele et drevbogstav til en netværksmappe - men jeg vil gerne kunne
Hvis din NAS er SaMBa orienteret (sansynligvis) og du har sat servernavn,
burde det virke på lokalnettet
men husk at windows SMB kan vare op til 12½ min. inden browselisterne er
opdateret, med mindre du har defineret en winsserver.

> [...]
> navngivet med en IP-adresse automatisk bliver klassificeret som Internet
> zone, også selvom man eksplicit tilføjer IP-adressen til zonen Lokalt
Forstår jeg ikke - kan du forklare nærmere hvad du mener?

> NAS'en er sat op til den samme arbejdsgruppe som mine pc'er, og indtil
> videre har jeg omgået problemet ved at tilføje IP og NetBios-navn til min
> hosts-fil - men er der ikke en anden måde?
Det er en helt fin måde, idet IP er hurtigere end SMB/CIFS, og så vidt jeg
husker (temmelig sikker på er) nødvendig hvis din xp er home (måske her dit
problem er??)

> Bør mine pc'er ikke kunne finde NAS'en via NetBios-navnet, når de er i den
> samme arbejdsgruppe?
Jo, men som sagt kan der gå op til 12½ min. første gang en maskine startes,
men der er restrictions ved brug af NB ifb med XPhome, og der er yderligere
problemer omkring Vista.

finn

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 25-04-08 21:25

fix skrev:
> [...]
> men husk at windows SMB kan vare op til 12½ min. inden browselisterne er
> opdateret, med mindre du har defineret en winsserver.

NAS'en er en Synology DS-107+, og den har kørt længe, så det er nok ikke
det, der er problemet.

> Forstår jeg ikke - kan du forklare nærmere hvad du mener?

Ja, se bemærkningen nederst i denne KB:
http://support.microsoft.com/kb/303650

"This workaround does not work for UNC or file:// addresses that use an
IP address. For example, Internet Explorer identifies
\\157.54.100.101\share, or file://157.54.100.101/share, as being in the
Internet zone, even if you add the appropriate IP address range to the
Local Intranet Sites list."

Jeg er blevet opmærksom på problemet, fordi mine mappede drev på NAS'en
blev identificeret som Internet Zone. Derfor tilføjede jeg IP-adressen
til zonen Lokalt Intranet i IE, men det havde ingen effekt - og
ovenstående må være forklaringen.

Man skal altså mappe sine drev med "\\netbiosnavn\mappe" i stedet for
"\\ip-adresse\mappe", hvis Windows skal kunne identificere dem korrekt.
Og det var så her jeg opdagede, at det kunne jeg ikke, medmindre jeg
linkede netbios-navnet til ip-adressen i en hosts-fil.

> Det er en helt fin måde, idet IP er hurtigere end SMB/CIFS, og så vidt jeg
> husker (temmelig sikker på er) nødvendig hvis din xp er home (måske her dit
> problem er??)

Ja, bortset altså fra, at XP så identificerer de mappede drev som
Internet Zone ...!

Mikkel

Fra : fix

Dato : 25-04-08 22:36

Fra : fix

Dato : 26-04-08 08:05

Fra : jos

Dato : 26-04-08 08:35

Fra : jos

Dato : 26-04-08 08:40

Undskyld denne, men jeg har forsøgt at besvare denne tråd 3 gange på 24
timer, men mine svar kommer ikke fren
dette er en test med "en ren" tekst!

finn

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 26-04-08 11:37

jos skrev:
> Undskyld denne, men jeg har forsøgt at besvare denne tråd 3 gange på 24
> timer, men mine svar kommer ikke fren
> dette er en test med "en ren" tekst!

Jeg ser alle dine svar helt fint

Mikkel