Netværk backup 3 PC ?
Fra : Olsen

Dato : 23-04-08 06:56

Naboen roder meget med sit slægtsforskning som han kører på tre computere
(ikke netværk).

Når han på "hovedcomputeren" (XP) har arbejdet med slægtsprogrammet skal han
opdatere programmet på de to andre computere (XP og 98) ved blot at kopiere
en enkel fil ind.

Han gør det ved at gemme filen på usb og så smække den ind på de to andre,
men metoden er ikke nem (-og han er ikke ung).

Kan de tre computere kobles sammen så han på en nemmere måde kan gøre det ?
Evt. program ?

\Olsen

Fra : Sune

Dato : 23-04-08 07:14

On Wed, 23 Apr 2008 07:56:20 +0200, "Olsen" <keyboarddk@hotmail.com>
wrote:

>Kan de tre computere kobles sammen så han på en nemmere måde kan gøre det ?

Ja med en router.

>Evt. program ?

En simpel .bat fil på 'hovedcomputeren' kan gøre det hvis han får sig en
router.

Mvh
Sune

Fra : Olsen

Dato : 24-04-08 21:31

Fint nok. Kan jeg læse om opsætningen med router et sted ?
Samt hvordan jeg programerer en bat-fil ?

Fra : Sune

Dato : 24-04-08 22:18

On Thu, 24 Apr 2008 22:30:41 +0200, "Olsen" <keyboarddk@hotmail.com>
wrote:

>Fint nok. Kan jeg læse om opsætningen med router et sted ?

Aner jeg ikke.
Det er jo bare en boks og sådan noget ved man bare.

Du tilslutter de 3 computeres netkabel til routeren og vupti så er de
alle på nettet. Dertil opsætter du lige netværket så de kan se hinanden.

Sådan noget er bare noget man gør.
(Eller finder en guide på nettet.)

>Samt hvordan jeg programerer en bat-fil ?

Laver feks. en test.bat fil og lægger den på skrivebordet med ca. flg.
indhold:

Copy c:\>database.txt x:\database.txt

Så klikker man blot på filen på skrivebordet hver gang filen skal
kopieres ud til en anden computer.

Mvh
Sune

Fra : fix

Dato : 27-04-08 13:15

"Sune" <april2007@tdcadslw.dk> skrev i en meddelelse

> Aner jeg ikke.
> Det er jo bare en boks og sådan noget ved man bare.

bare for en ordens skyld, så kræver dette projekt aldeles ikke en router!
der er ofte flere stik i en router, og så vil den kunne anvendes, men
routerdelen er så ikke involveret.
en hub(forældet) eller alm 4port switch er nok, og der skal intet
konfigureres på denne.

> Du tilslutter de 3 computeres netkabel til routeren og vupti så er de
> alle på nettet. Dertil opsætter du lige netværket så de kan se hinanden.

så nemt kan det være, men ofte skal man konfigurere lidt på maskinerne

finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-04-08 13:25

On Sun, 27 Apr 2008 14:14:34 +0200, "fix" <fix@faxe.dk> wrote:

> [...]
>konfigureres på denne.

>så nemt kan det være, men ofte skal man konfigurere lidt på maskinerne
Maskinerne skal have hver sin IP adresse, og være i sammen subnet.
Eks.
Maskine 1:
IP: 192.168.123.123
Subnet: 255.255.255.0

Maskine 2:
IP: 192.168.123.124
Subnet: 255.255.255.0

Maskine 3:
IP: 192.168.123.125
Subnet: 255.255.255.0

Men det fordre jo at der er netkort i maskinerne og at disse netkort
forbindes til switchen med passende kabler.

/Hans

Fra : Sune

Dato : 28-04-08 01:40

On Sun, 27 Apr 2008 14:14:34 +0200, "fix" <fix@faxe.dk> wrote:

>bare for en ordens skyld, så kræver dette projekt aldeles ikke en router!

Nej, men medmindre man har helt specielle behov går man altså ikke ud og
investerer i en hub eller switch.

En router kan mange flere ting og koster det samme.

>så nemt kan det være, men ofte skal man konfigurere lidt på maskinerne

Det skal man jo alligevel hvis man skal konfigurere arbejdsgrupper mm.

Mvh
Sune