To dhcp servere, en til ip telefoner
Fra : Martin

Dato : 21-04-08 10:11

Hej Gruppe,

Jeg har en flad netværks struktur, alle pcere er på: 192.168.0.0/24 via
dhcp.
Nu vil jeg gerne have iptelefoner på 192.168.1.0/24 via dhcp.
Er det muligt.

Kan man have en dhcp server som tager alt på normal vis, men hvis en
iptelefon kommer på får den noget andet tildelt?

Forestiller mig det kunne gøres på baggrund af iptelefonernes første del
af MAC. Telefonerne er alle ens...

Mvh
Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-04-08 10:50

On Mon, 21 Apr 2008 11:11:26 +0200, Martin <noemail@internet.local>
wrote:

> Jeg har en flad netværks struktur, alle pcere er på: 192.168.0.0/24 via
> dhcp.
> Nu vil jeg gerne have iptelefoner på 192.168.1.0/24 via dhcp.

>Er det muligt.

Jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor der skulle være smart at lægge
ip-telefonerne i et separat netværk, men der er sikkert en god
forklaring ...

Kan du ikke bare give ip-telefonerne faste ip-adresser ?!

Anyway. Hvis du har en passende DHCP-server og mulighed for at
konfigurere den, skulle det ikke være noget problem.

Har du en linux-server på lokalnettet ligger løsningen i en passende
opsætning af konfigurationsfilen dhcpd.conf

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-04-08 10:52

On Mon, 21 Apr 2008 11:49:32 +0200, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> [...]
>
>Har du en linux-server på lokalnettet ligger løsningen i en passende
>opsætning af konfigurationsfilen dhcpd.conf

Tilføjelse:

Du skal ikke have to dhcp-servere, men een dhcp-server der uddeler
ip-adresser i to netværk.

<mlr>

Fra : Martin

Dato : 21-04-08 12:30

Michael Rasmussen skrev:

> Tilføjelse:
>
> Du skal ikke have to dhcp-servere, men een dhcp-server der uddeler
> ip-adresser i to netværk.
>
> <mlr>

Hej Michael,

Men kan det gøres på baggrund af starten af MAC?
Således ip telefonerne tildeles adresser fra et andet net mens de andre
pc'ere fra det "normalle".

Ville gerne undgå at skulle registrere MAC'er på telefonerne...

Mvh
Martin

Fra : Michael Legart

Dato : 21-04-08 12:41

On 2008-04-21, Martin <ikkeMIN@email.local> wrote:

> Men kan det g?res p? baggrund af starten af MAC?
> S?ledes ip telefonerne tildeles adresser fra et andet net mens de andre
> pc'ere fra det "normalle".

Det kan man i hvert fald gøre med ISC DHCP på f.eks. Linux.

Her skal man blot lave classes. Noget i stil med:

class "telefoner" {
   match substring (hardware, 1, 3);
   //options
}
subclass "telefoner" 00:00:00;

--
Michael

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 21-04-08 20:43

"Martin" <noemail@internet.local> wrote in message
> [...]
> dhcp.
> Nu vil jeg gerne have iptelefoner på 192.168.1.0/24 via dhcp.

Ja. Men har du tænkt dig at dele dit net op i seperate VLAN til pc'ere og IP
telefoner? Hvis ikke, hvad vil du så opnå med forskellige IP-adresser?

Kaj

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 21-04-08 20:55

"Kaj S. Laursen" <kaj@hih.au.dk> wrote:

>Ja. Men har du tænkt dig at dele dit net op i seperate VLAN til pc'ere og IP
>telefoner? Hvis ikke, hvad vil du så opnå med forskellige IP-adresser?

Jeg er med på "hvorfor?", for jeg kan ikke lige komme på gode
argumenter for at have parallelle netværk på den måde.

Enten ville jeg acceptere at de var på samme netværk og ellers ville
jeg lægge dem i VLAN og så ville DHCP problemet løse sig selv. Cisco
kan i hvert fald et par tricks i den sammenhæng med at identificere
telefoner med CDP og lægge dem i voice vlans, som man kan filtrere,
prioritere og hvad man ellers kunne finde på af skægge ting.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/