Sort by date – Hjælp
Fra : Kristensen

Dato : 28-05-08 21:41

Hej.

Jeg vil gerne lave en "kalender" hvor den lister en række
arrangementer op, efter dato.
Problemet er at jeg gerne vil have listet datoen: dd/mm-yyyy.

Men hvad jeg så kommer frem til er at den lister rækkefølgen
efter dagen, men den skal først tjekke år, så måned og til sidst
dag, for at vælge placeringen.

Det bliver kaldt ud af en MySQL DB.

Håber der er en der kan hjælpe mig til hvordan jeg gør det
lettest.

Er forholdsvis ny til PHP, så hvis det er muligt at få en mindre
forklaring til hvad det er koden gør, vil det være rigtig
lækkert.

På forhånd tak, håber der er nogen der kan hjælpe mig.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger

Dato : 28-05-08 22:30

"Kristensen" <JakobKristensen@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lækkert.
>
> På forhånd tak, håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Jeg mener nu, at MySQL bruger format YYYY-MM-DD til datoer - og bruges den,
sorteres også "rigtigt".
Så det vil jeg foreslå dig at gøre.
Det er en forholdsvis simpel sag at konvertere fra den YYYY-MM-DD til
DD/MM-YYYY
F.eks. :
function FormatDato( $aDato) {
list( $y, $m, $d) = split( '-', $aDato);
return "$d/$m-$y";
}
og bruge den når datoen skal vises.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-08 23:30

Birger skrev:

> og bruge den når datoen skal vises.

Med andre ord: Brug ISO-formatet (yyyymmdd) til databehandling,
og brug kun det andet format når der skal udskrives noget.

Man kan også vælge at udskrive ISO-formatet. Det er der mange der
gør.

--
Bertel

Fra : Lasse Jensen

Dato : 31-05-08 16:36

Bertel Lund Hansen wrote in

> Med andre ord: Brug ISO-formatet (yyyymmdd) til databehandling,
> og brug kun det andet format når der skal udskrives noget.

Unix_epoch kan også være ganske udemærket at bruge :)

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Martin

Dato : 29-05-08 08:09

Kristensen wrote:
> [...]
>
> Men hvad jeg så kommer frem til er at den lister rækkefølgen
> efter dagen, men den skal først tjekke år, så måned og til sidst

mysql.com/date_format

SELECT
DATE_FORMAT('%d-%m-%Y', felt_i_tabellen') AS newdate
FROM

Så kan du hente feltet via newdate

Fra : Kristensen

Dato : 29-05-08 13:21

Mange tak alle sammen.

Det har været til rigtig stor hjælp, og nu har jeg fået det til
at virke, så det er bare perfekt..

Tusind tak.