Tjek om PHP er installeret ..?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 21-05-08 15:16

Kan man på nogen måde teste om der er installeret PHP på en server på et
givent domæne? Mener at have set at man kan skrive noget i stil med:
www.domæne.dk/phpinfo.php eller lign.

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : Martin

Dato : 21-05-08 15:36

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> Kan man på nogen måde teste om der er installeret PHP på en server på et
> givent domæne? Mener at have set at man kan skrive noget i stil med:
> www.domæne.dk/phpinfo.php eller lign.

Lav en fil med indholdet

<?php
echo phpinfo();

Fyr filen op via FTP eller lign. og åbn browseren, hvis du får 2 linjers
tekst, så er PHP ikke installeret, ellers så er det

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-05-08 17:17

".°o.O Thomas O.o°." skrev:

> Kan man på nogen måde teste om der er installeret PHP på en server på et
> givent domæne? Mener at have set at man kan skrive noget i stil med:
> www.domæne.dk/phpinfo.php eller lign.

Det kommer an på om vedkommende har uploadet en fil, der hedder phpinfo.php.
Taster du dette på mine hjemmesider, vil du bare få en fejlmeddelelse om at
filen ikke eksisterer.

Men alligevel vil du kunne få et hint om at mine sider måske understøttet
php, da fejlmeddelelsen slutter af med en linje om Apache/2.2.8 osv.
Så prøv at indtaste en ikke-eksisterende url under domænet.

OK! På mine sider er det jo nemt nok, da alle filer hedder .php til
efternavn.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-05-08 00:02

On Wed, 21 May 2008 16:16:21 +0200, .°o.O Thomas O.o°. <flash4@it.invalid>
wrote:

>Kan man på nogen måde teste om der er installeret PHP på en server på et
>givent domæne? Mener at have set at man kan skrive noget i stil med:
>www.domæne.dk/phpinfo.php eller lign.

Det forudsætter at den fil eksisterer.

I nogle tilfælde kan man tilgå bestemte urls for at få nogle interne
billeder tilbage. Tjek fx: http://www.ses.dk/

Her kan vi sende en forespørgsel med en bestemt querystring, hvor PHP så
vil sende et billede tilbage:
http://www.ses.dk/?=PHPE9568F34-D428-11d2-A769-00AA001ACF42

Det virker dog ikke i alle tilfælde, fx hvis serveren internt omskriver
URL'en.

Sender man selv en HTTP-forespørgsel, afsløres det i øvrigt nogle gange om
PHP er en direkte del af den aktuelle server. Fx kan man få
http://mbn.dk/q/ (og mange andre sider/med mange andre værktøjer) til at
vise HTTP-svaret på en forespørgsel.

Henter vi www.ses.dk, ser det så sådan ud:

http://mbn.dk/q/?method=GET&url=http%3A%2F%2Fses.dk%2F&xtra=&vars=

I headeren finder vi så følgende streng:

Denne streng er heller ikke altid til stede.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Martin

Dato : 22-05-08 00:59

Peter Brodersen wrote:
> http://www.ses.dk/?=PHPE9568F34-D428-11d2-A769-00AA001ACF42

Wow - det var noget nyt :)
Er der nogen steder det står i PHP dokumentationen?

> Det virker dog ikke i alle tilfælde, fx hvis serveren internt omskriver
> URL'en.

Virker fint hvis der er Typo3 (selv med omskrivning af links med realurl
installeret)

Virker også med wordpress

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-05-08 01:29

On Thu, 22 May 2008 01:59:20 +0200, Martin <martin@aarhof.invalid> wrote:

>Wow - det var noget nyt :)
>Er der nogen steder det står i PHP dokumentationen?

Ikke direkte.

Men en webside med outputtet phpinfo() viser også et PHP-logo og et
Zend-logo. PHP-folkene har så valgt, at hvis man sender en bestemt
henvisning (til en bestemt GUID), så returnerer PHP et logo, uanset hvad.
Tjek fx også:
http://www.ses.dk/?=PHPE9568F35-D428-11d2-A769-00AA001ACF42

(med undskyldning til Slots- og Ejendomsstyrelsen for at de får nogle
mærkelige requests i deres logfiler - det var bare lige det første
PHP-site, jeg lige kunne finde :) )

Der er også et påskeæg i phpinfo() - den 1. april henviser den til et
andet billede i stedet for logoet:
http://www.ses.dk/?=PHPE9568F36-D428-11d2-A769-00AA001ACF42

Logoerne og 1. april-billedet har ændret sig over tid. Oprindeligt var det
en udvikler med to brødpinde i munden, derefter kom en kanin, så en brun
hund, derefter en sort hund, og senere et forvansket logo. Tjek fx:

http://www.drc.dk/?=PHPE9568F36-D428-11d2-A769-00AA001ACF42
http://www.cafe-retro.dk/?=PHPE9568F36-D428-11d2-A769-00AA001ACF42

En bestemt GUID giver en side med credits:
http://www.cafe-retro.dk/?=PHPB8B5F2A0-3C92-11d3-A3A9-4C7B08C10000

Man kan bruge påskeæg-billedet til at gætte på, hvilken version af PHP,
der køres. På http://www.0php.com/php_easter_egg.php kan du læse mere om
fænomenet samt se oversigt over hvilke billeder, der svarer til bestemte
versioner. Det kan sandsynligvis bruges til at kradse lidt i lakken, så at
sige.

Dog, nærmest alle versioner af forskelligt serverside-software har tendens
til at kunne give oplysninger, hvis man sender diverse halv-ugyldige
forespørgsler og sammenholder resultaterne med en kendt liste over hvordan
forskellige versioner reagerer på ens forespørgsler.

>Virker fint hvis der er Typo3 (selv med omskrivning af links med realurl
>installeret)
>
>Virker også med wordpress

Jeg vil tro, det blandt andet afhænger, om PHP kører som modul eller som
CGI.
--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-05-08 01:30

On Thu, 22 May 2008 02:28:49 +0200, Peter Brodersen <usenet2008@ter.dk>
wrote:

> [...]
>versioner. Det kan sandsynligvis bruges til at kradse lidt i lakken, så at

Dog, http://shiflett.org/blog/2006/feb/php-easter-eggs nævner, at hvis
expose_php er slået fra, så har man ikke det billede til at hjælpe én.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Martin

Dato : 22-05-08 08:32

Peter Brodersen wrote:

> Dog, http://shiflett.org/blog/2006/feb/php-easter-eggs nævner, at hvis
> expose_php er slået fra, så har man ikke det billede til at hjælpe én.

Sku egentlig meget sjovt :)
Gad vide hvorfor det er bygget ind i sourcen...
Mon det også er sådan for andre websprog asp, .net osv.

Kan godt lide at Stig har brugt et billede af sin tidligere hund hehe -
morsomt