admin upload af billeder som både er thump~
Fra : Lisbeth Schillig

Dato : 05-05-08 21:15

Hej.
Jeg har fundet ud af hvordan en administrator kan uploade
billeder til hjemmesiden, men jeg vil gerne have at billederne
både kan vises som thumpnails og som større billeder som kan
downloades. Det kunne være fedt hvis man kunne vinge de billeder
af som man vil downloade i stedet for blot at vælge "gem billede
som"

Er der nogen der har en løsning på det?

:0)
Lisbeth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-08 21:50

Lisbeth Schillig skrev:

> Jeg har fundet ud af hvordan en administrator kan uploade
> billeder til hjemmesiden, men jeg vil gerne have at billederne
> både kan vises som thumpnails og som større billeder som kan
> downloades.

Det er ikke nødvendigt med programmering til den del. Man laver
nemlig sine frimærker (som jeg kalder dem) selv i et
billedprogram.

Man kan godt i ren HTML sætte en side til at vise store billeder
i en lille størrelse som man selv specificerer, men det er en
skidt idé fordi man så skal vente syv lange og syv brede inden et
gnallet billede kan vises.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-05-08 22:31

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er ikke nødvendigt med programmering til den del. Man laver
> nemlig sine frimærker (som jeg kalder dem) selv i et
> billedprogram.

Man kan også sagtens lave det automatisk med php:

Jeg bruger selv nedenstående kode. Det kan sikkert gøres
bedre, det er mit første forsøg på den slags. Thumbnailen
gemmes med navnet "thumb_filnavn.jpg".

$path = "billeder"; // sti til billedmappen

$file = $_FILES['file'];
if(move_uploaded_file($file['tmp_name'],
$path."/".$file['name'])) {
   // Diverse variabler
   $image=$path."/thumb_".$file['name'];
   $img = ImageCreateFromJpeg($image);
   $width = imagesx($img); // Hent billedets bredde
   $height = imagesy($img); // Hent billedets højde

   // Lav thumbnail
   $new_width = 200;
   $percentage_reduction = ($new_width / $width) * 100;
   $new_height = ($height / 100) * $percentage_reduction;
   $image_thumb = imagecreatetruecolor($new_width, $new_height);
   $g_imgcomp=75-$imgcomp; // Kompression
   imagecopyresampled($image_thumb, $img, 0, 0, 0, 0,
$new_width, $new_height, $width, $height);
   imagejpeg($image_thumb, $image, $g_imgcomp);
   imagedestroy($image_thumb); // Sletter billedet fra hukommelsen
}

Der skal muligvis indsættes linjen:
ini_set("memory_limit","32M");
først i php-filen for at undgå hukommelsesproblemer ved
store filer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-08 22:38

Kim Ludvigsen skrev:

> Man kan også sagtens lave det automatisk med php:

Ja, jeg har faktisk lavet en demo til fri afbenyttelse som selv
tjekker hvad der er af billeder i mappen og skalerer dem til både
frimærker og webbilleder hvis størrelser kan sættes ien (slags)
inifil. Den ligger her:

   http://bertel.lundhansen.dk/webdesign/diasshow.php

Men ud fra princippet om at man må krybe før man kan gå, valgte
jeg at angive den lavteknologiske løsning.

Min demo og din metode forudsætter at originalen ligger på
serveren. Det betyder at relativt store datamængder skal
overføres. Det undgår man ved at skalere i hånden (og det kan
også automatiseres en del af biledprogrammet).

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-05-08 00:17

Bertel Lund Hansen skrev:

>    http://bertel.lundhansen.dk/webdesign/diasshow.php

Ser fin ud, og jeg vidste slet ikke, at I har så store
bakker i Horsens. Jeg bemærker, at du skriver "pixler" - den
går ikke i henhold til Retskrivningsordbogen:
http://sproget.dk/search?SearchableText=pixel

> Men ud fra princippet om at man må krybe før man kan gå, valgte
> jeg at angive den lavteknologiske løsning.

Sjovt nok, er det årsagen til, at jeg har valgt at lave det
med et script. Jeg ville lave en lavteknologisk løsning til
brugeren (min søster, som ikke kan finde ud af at skalere et
billede). Ærgeligt, at jeg ikke kendte dit script, det kunne
have sparet mig for mange timer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs

Fra : Dan Storm

Dato : 06-05-08 08:21

Lisbeth Schillig skrev:
> [...]
> downloades. Det kunne være fedt hvis man kunne vinge de billeder
> af som man vil downloade i stedet for blot at vælge "gem billede

Du bør kigge på ImageMagick som er et CLI værktøj som de fleste
webhotelsudbydere bruger. Med ImageMagick kan du meget mere end du kan
med GDLib.

Eksempel:

$uploadfile = "sti/til/uploadet/fil.jpg";
$thumbnail = "sti/til/thumbnial/fil.jpg";
$im_command = "convert ".$uploadfile." -thumbnail 80x80 ".$thumbnail;
exec($im_command);

Beregninger kan selvfølgelig laves for at sikre sig proportioner, men
ellers kan ImageMagick også croppe.

Umiddelbart vil den eneste smarte løsning på det med at 'vinge
billederne af' for at downloade flere, at ZIP'e dem fra serversiden.
Men det er ikke sikkert din udbyder har kompileret PHP med den mulighed.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Lisbeth Schillig

Dato : 06-05-08 16:27

Dan Storm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Du bør kigge på ImageMagick som er et CLI værktøj som de fleste
> webhotelsudbydere bruger. Med ImageMagick kan du meget mere end du kan
> med GDLib.

Hej Dan,
Det lyder spændende, det vil jeg lige undersøge om min udbyder (unoeuro)
også tilbyder.

Til Kim og Bertel.
Jeg vil gerne vide om jeres programmeringsløsning medfører at de små
billeder fylder lige så meget som de store så de bare er blevet reduceret
i visningen og ikke i filstørrelsen.

Tak for jeres tilbagemelding til jer alle tre.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-05-08 18:23

Lisbeth Schillig skrev:

> Til Kim og Bertel.
> Jeg vil gerne vide om jeres programmeringsløsning medfører at de små
> billeder fylder lige så meget som de store så de bare er blevet reduceret
> i visningen og ikke i filstørrelsen.

Nej, det gør de ikke. PHP kan nedskalere størrelsen på selve
billederne, og det er det vi benytter os af. I bund og grund
bruger vi samme metode. Jeg har bare haft længere tid til at lave
et færdigt system.

--
Bertel

Fra : Lisbeth Schillig

Dato : 06-05-08 19:17

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> billederne, og det er det vi benytter os af. I bund og grund
> bruger vi samme metode. Jeg har bare haft længere tid til at lave

Super, det vil jeg prøve af. Tusind tak fordi I deler ud af jeres
programmerings ekspertise til os andre newbies.