Hvad er hurtigst ?
Fra : Søren

Dato : 25-04-08 15:05

Vi sidder to her og har netop indgået et væddemål:

Den ene påstår, at det er hurtigst for serveren af fortolke PHP,
hvis man holder alt i PHP, dvs. eksempelvis skriver følgende:

<?php

$var = 3 + 4;
$var2 = 4 + 4;

echo '<p>Tallet '$var.' er ikke lig med '.$var2.'</p>';

?>

Mens den anden påstår at man netop i PHP (i modsætning til ASP)
har fordel af af springe ud af PHP. og eksemeplvis gøre som
følger:

<?php
$var = 3 + 4;
$var2 = 4 + 4;
?>

Er der nogen, som kan hjælpe os med at afgøre væddemålet, og evt.
henvise til nogle artikler omkring det.

På forhånd tak.

/ Søren

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-04-08 16:17

Søren skrev:

> echo '<p>Tallet '$var.' er ikke lig med '.$var2.'</p>';

Der er en tredje form I også kan diskutere:

   echo "<p>Tallet $var er ikke lig med $var2 </p>";

Jeg bruger mulighederne 2 og 3. 2 bruger jeg hvis jeg er midt i
en større blok HTML og lige skal have fat i en variabels værdi.

Mulighed 1 bruger jeg kun når jeg er tvunget til det, som f.eks.
ved funktioner og beregninger.

Jeg spekulerer ikke på hvad der er hurtigst, men på hvad der er
mest overskueligt. Det er nemlig det der i længden sparer mest
tid.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 25-04-08 18:17

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Jeg spekulerer ikke på hvad der er hurtigst, men på hvad der er
> mest overskueligt. Det er nemlig det der i længden sparer mest

Tjaa det hurtigste er nu altså at bruge en dedikeret template engine
eller MVC struktur, så PHP og HTML bliver skilt 100% fra hinanden -
aldrig mere rode med PHP i HTML, eller omvendt for den sags skyld.
Frontend programmører til HTML/CSS osv. og backend til PHP.

Fra : Martin

Dato : 25-04-08 18:22

Søren wrote:
> [...]
>
> Mens den anden påstår at man netop i PHP (i modsætning til ASP)
> har fordel af af springe ud af PHP. og eksemeplvis gøre som

Jeg vil gætte på at #1 er hurtigst, da PHP enginen ikke skal startes op
og lukkes hele tiden, men ellers tag tid på det?

> Er der nogen, som kan hjælpe os med at afgøre væddemålet, og evt.
> henvise til nogle artikler omkring det.

$start = microtime();
// Do stuff
?> skriv noget HTML <?php echo $foo; ?> blabla
<?php
echo microtime()-$start;
?>

Fra : Martin

Dato : 25-04-08 18:25

Martin wrote:

> [...]
>
> $start = microtime();
> // Do stuff
> ?> skriv noget HTML <?php echo $foo; ?> blabla

Skal selvfølgelig være
$start = microtime(true);
// Do stuff
?> skriv noget HTML <?php echo $foo; ?> blabla
<?php
echo microtime(true)-$start;
?>

(true) i microtime returner float (PHP 5 only)

Anyway - så skal der nok en del mere kode til før i får noget ordentligt
resultat :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-04-08 21:34

On Fri, 25 Apr 2008 19:21:44 +0200, Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk>
wrote:

>Jeg vil gætte på at #1 er hurtigst, da PHP enginen ikke skal startes op
>og lukkes hele tiden, men ellers tag tid på det?

Hvis det virkelig skal være, så er det hurtigt at lukke og åbne igen ifgl.
Rasmus Lerdorf.

Men...

Det er "premature optimization", og destruktivt på længere sigt at
optimere i den retning, idet det kan gøre koden mindre overskuelig.

Det er heller ikke hensigtsmæssigt at tage tid, idet man let kan komme til
en konklusion, at den ene metode fx er 10 gange så tung som den anden. Men
i praksis taler vi stadigvæk marginaler. Én eneste filadgang i ét request
vil sandsynligvis belaste systemet langt, langt mere, end man nogensinde
får "sparet op".

Så det mest hensigtsmæssige svar er: Tænk ikke på den del

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Søren Golf

Dato : 27-04-08 09:40

Hej Peter,

Du har tilfældigvis ikke et link til et sted, hvor Rasmus Lerdorf skriver
dette ?

/ Søren

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-04-08 15:00

On 27 Apr 2008 08:39:38 GMT, Søren Golf <quctraffic@hotmail.com> wrote:

>Du har tilfældigvis ikke et link til et sted, hvor Rasmus Lerdorf skriver
>dette ?

Ikke lige. Han nævnte det på en konference i vistnok 2000 i forskerparken
Symbion.

Men han nævnte ved samme anledning, at det ikke er det, man skal bruge tid
på.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet