Hjælp til menu
Fra : Henrik Frank

Dato : 25-05-08 09:19

Hej

Jeg skal til at lave vores hjemmeside om og jeg kunne godt tænke
mig at lave en menu som kan blinke. Det skal være en menu man
skriver med tekst. Ikke noget billed. Nemt nok. Men hvordan får
man teksten til at blinke f.eks. fra blå til gult når man kører
markøren hen over teksten. Er der nogen som ved hvordan man også
får en streg under teksten når musen køre over samtidig med at
den blinker gult.

Håber nogen kan hjælpe mig. Evt. kontakt mig på min mail
frank@disko-fd.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 25-05-08 10:11

Hej Henrik Frank!
"Henrik Frank" skrev:
> [...]
> markøren hen over teksten. Er der nogen som ved hvordan man også
> får en streg under teksten når musen køre over samtidig med at

Nu skriver du "blinker"...
Det lyder mere som om, at du blot vil have en hover-effekt...?

Prøv at indsætte dette imellem <head> og </head>:

a:link, a:visited, a:active {
color:#000080; // Her sættes tekst-farve (mørkeblå)
background-color:inherit; // Baggrundsfarven nedarves fra moder-element
text-decoration:none; // Ingen understregning eller lignende
}

a:hover, a:focus { // hover = når musen føres over linket
color:#ff0; // Her sættes farven (gul)
background-color:inherit; // Baggrundsfarven nedarves fra moder-element
text-decoration:underline; // Understregning når mus føres over linket
}

> Håber nogen kan hjælpe mig. Evt. kontakt mig på min mail
> frank@disko-fd.dk

Her svarer vi i grupperne - på den måde kan andre også lære noget...

Dennis Munding
http://as-transport.dk/ -Sikker møbeltransport til tiden!
http://pe-vagtservice.dk/ -Når du vil passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! Ganske enkelt...

Fra : Henrik Frank

Dato : 25-05-08 18:18

Dennis Munding wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> }

> Her svarer vi i grupperne - på den måde kan andre også lære noget...

Okay. Hvor skal jeg så skrive min menu. Altså forside, om os, kontakt osv.

Fra : Dennis Munding

Dato : 25-05-08 18:38

Hej Henrik Frank!
"Henrik Frank" skrev:

> Okay. Hvor skal jeg så skrive min menu. Altså forside, om os, kontakt osv.

Ja, det gør du så i indholdsdelen - imellem <body> og </body>....

Eks.:

<head>
<title>SIDENS TITEL</title>

[...]

<h1>Sidens overskrift</h1>

....o.s.v.....

Fra : Henrik Frank

Dato : 25-05-08 19:19

> [...]
> background-color:inherit; // Baggrundsfarven nedarves fra moder-element
> text-decoration:underline; // Understregning når mus føres over linket

Hmm.. Jah. Det virker rigtigt nok men når jeg sætter det hele ind vil de ikke
skifte farve når jeg køre musen over. De forbliver bare blå. Skal jeg indsætte
det i et stylesheet eller hvad.?

Jeg takker mange gange fordi du gider bruge din tid på sådan en newbie som mig.

Fra : Henrik Frank

Dato : 26-05-08 16:31

Henrik Frank wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> den blinker gult.
>
> Håber nogen kan hjælpe mig. Evt. kontakt mig på min mail

Er der ikk nogen som kan hjælpe mig på mit sidste svar?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-05-08 18:09

Henrik Frank skrev:

> Er der ikk nogen som kan hjælpe mig på mit sidste svar?

Dennis' var var meget fyldestgørende. At du
ikke kan få det til at virke må være en fejl
i din udførelse. For at komme med mere hjælp
er vi nødt til at have et link til siden.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Henrik Frank

Dato : 26-05-08 19:32

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> ikke kan få det til at virke må være en fejl
> i din udførelse. For at komme med mere hjælp
> er vi nødt til at have et link til siden.

S'gerne

www.disko-fd.dk/test.html

Jeg håber nogen kan hjælpe mig.

Fra : Henny Stewart

Dato : 26-05-08 19:38

"Henrik Frank" <frank@disko-fd.dk> skrev i meddelelsen

> S'gerne
>
> www.disko-fd.dk/test.html
>
> Jeg håber nogen kan hjælpe mig.

Fjern lige kommentarerne, så virker det fint.
Dit stylesheet skal se sådan ud:

a:link, a:visited, a:active {
color:#000080;
background-color:inherit;
text-decoration:none;
}
a:hover, a:focus {
color:#ff0;
background-color:inherit;
text-decoration:underline;
}

--
Henny Stewart
http://mitford.dk

Fra : Henrik Frank

Dato : 26-05-08 19:45

Henny Stewart wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Henrik Frank" <frank@disko-fd.dk> skrev i meddelelsen

> Fjern lige kommentarerne, så virker det fint.
> [...]

HAHAHAHA. Nu dør jeg snart af grin. Det var virkeligt det.
Hvorfor tænkte jeg ikk selv på det.

Takker mange gange for hjælpen til alle dem som har hjulpet mig.

Og takker for den gode tone der er på dette fantastiske forum.