Footer altid nederst i bunden?
Fra : Stig Sørensen

Dato : 23-05-08 11:55

Hej gruppe.

Er ved at lave en hjemmeside i XHTML/CSS og som skal være lige
anvendelige i alle de gængse browsere.
Jeg er dog kommet på et problem som jeg ikke helt ved om jeg kan løse
uden brug af en tabel.

Jeg har bygget den forløbelige side om med divs:

wrapper
topbanner
right (float:right, er en menu)
left (er indhold på siden)
footer

Problemet er at hvis ikke enten menu'en eller indholdet fylder så
meget, så ryger footer'en jo med op.
Jeg kunne godt tænke mig, at hvis der ikke var så meget indhold på
siden, eller meget fyld i menu'en, at footeren så alligevel lagde sig
helt nederst i bunden af brugerens browser.

Jeg kan ikke komme på andre idéer end at bruge en simpel tabel til at
opbygge dette med. Men vil meget gerne kun lave det med divs.

NB: At angive enten indhold (left) eller menu (right) til 100% height
dutter ikke, da det vil flytte footeren så langt ned at der skal
scrolles.

         Top
         right
         left
         footer

body {
   margin: 0px;
   padding:0px;
   background: #F5F5F5;
   text-align: center;
}

div#wrapper {
   background: white;
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;
   width: 80%;
   height: 100%;
   min-width: 50em;
   max-width: 70em;
   text-align: left;
}

div#top {
   /*width: 100%;
   height: 5em;*/
   margin: 0px;
   padding: 0px;
   background: blue;

}

div#right {
   margin: 0px;
   padding: 10px 10px 10px 10px;
   float: right;
   width: 30%;
   background: yellow;
}

div#left {
   margin: 0px;
   padding: 10px 10px 10px 10px;
   background: green;
}

div#footer {
   margin: 0px;
   padding: 0px;
   background: red;
}

Fra : Stig Sørensen

Dato : 23-05-08 12:03

Jeg fik en ønsket effekt i IE6 ved at ændre:

div#footer {
+   width: 100%;
+   position: absolute;
   bottom: 0px;
   margin: 0px;
   padding: 0px;
   background: red;
}

Men i Opera 9.50 Beta kører footer helt ud af wrapper og der bliver
vertikal scroll.

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-05-08 14:34

On 23 Maj, 20:04, Stig Sørensen <stig.soren...@gmail.com> wrote:
> Jeg fik en ønsket effekt i IE6 ved at ændre:
>
> div#footer {
> +       width: 100%;
> +       position: absolute;
>         bottom: 0px;
>         margin: 0px;
>         padding: 0px;
>         background: red;
>
> }
>
> Men i Opera 9.50 Beta kører footer helt ud af wrapper og der bliver
> vertikal scroll.

Måske er der nogle idéer her?
http://www.cssplay.co.uk/layouts/

...kom gerne med et link til din side. Måske har andre hjælp.

MVH
Rune jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-05-08 23:08

Stig Sørensen skrev:
> [...]
> siden, eller meget fyld i menu'en, at footeren så alligevel lagde sig
> helt nederst i bunden af brugerens browser.

Emnet er behandlet i afsnittet Sidefodens placering
i følgende artikel:
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode.php

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-05-08 01:57

Hej Jørgen!
"Jørgen Farum Jensen" skrev:
> Emnet er behandlet i afsnittet Sidefodens placering
> i følgende artikel:
> http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode.php

Du har ikke testet det i Opera...??
I version 7.26 sidder footeren helt oppe under indholdet - og dækker endda
for en smule af indholdet.

Set med Vista, fuld skærm - 1440x900px.

Dennis Munding
http://as-transport.dk/ -Sikker møbeltransport til tiden!
http://pe-vagtservice.dk/ -Når du vil passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! Ganske enkelt...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-05-08 10:05

Dennis Munding skrev:

> Du har ikke testet det i Opera...??
> I version 7.26 sidder footeren helt oppe under indholdet - og dækker
> endda for en smule af indholdet.

UPS! Osse i Opera version 9. Det må jeg
helre se at få gjort noget ved ved. Tak
fordi du gjorde mig opmærksom på det.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-05-08 19:25

Hej Jørgen!
"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> UPS! Osse i Opera version 9. Det må jeg
> helre se at få gjort noget ved ved. Tak
> fordi du gjorde mig opmærksom på det.

Det var selvfølgelig version 9.26, jeg mente.
En "tyrk-fejl"...