CSS: undgå at inherit styles?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 15-05-08 15:19

Jeg forsøger mig med Expression Web 2, hvor det meste styling foregår
med CSS.

Jeg har en side http://ladydenmark.110mb.com/Varpelev/nytest.html
hvor jeg har lagt et eksempel på mit layout. "Navigationsbaren" er
lavet med ul og li og fungerer såmænd udmærket.

Men nedenunder den vil jeg gerne kunne sætte forskellige små hints til
fx relaterede sider. Pladsen bruges jo alligevel ikke. Men hvis jeg
forsøger at gøre et af ordene til hyoerlinks, så insisterer siden på,
at dette link skal være en grøn box ligesom i navigationsmenuen.

Jeg vil være glad, hvis jeg bare kan få hyperlinks'ene til at opføre
sig helt almindeligt ligesom i hovedområdet, altså fx blå med streg
under eller hvad jeg nu på sigt finder frem til.

Der er ikke brugt rammer, men <div> - et layout hentet fra EW selv.

Kan nogen her hjælpe mig?

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe 4652
http://www.varpelev.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-05-08 16:54

Kirsten Bjorneboe skrev:
> [...]
> forsøger at gøre et af ordene til hyoerlinks, så insisterer siden på,
> at dette link skal være en grøn box ligesom i navigationsmenuen.

Prøv at se på dette eksempel:
http://webdesign101.dk/css/eksempler/eksempel4.php

Jeg har lidt svært ved at forstå dit ønske om at lave
hyperlinks i en tekst, der skal forklare nærmere om
den side, et hyperlink i forvejen - nemlig det
i menuen - henviser til. Det virker ikke logisk på mig.

Hvis jeg i øvrigt må kritisere din menu er den
alt for omfattende - 5-9 links maks. for en hovedmenu.
I dit tilfælde er det yderligere ikke særlig logisk med den
vekslende "granularitet", som man kalder det: Et link
til en myte om et mord (formoder jeg) tillægges den samme
overordnede vægt som lokalplanen for byen, når de begge
optræder i hovedmenuen.

Du bør gennemtænke din informationsarkitektur, som det
hedder når du laver en drejebog eller et story board
for webstedet - hvad har størst betydning for læserne,
og hvilke informationsklumper kan underordnes hvilke
af disse 5-7-9 hovedpunkter.

> [...]
> under eller hvad jeg nu på sigt finder frem til.
>
> Der er ikke brugt rammer, men <div> - et layout hentet fra EW selv.

Ikke desto mindre forekommer der et par
overflødige tabeller og en del inline styles. Det
får du seriøse problemer med, når du skal til at
producere undersider.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 15-05-08 18:18

On Thu, 15 May 2008 17:53:46 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>den side, et hyperlink i forvejen - nemlig det
>i menuen - henviser til. Det virker ikke logisk på mig.

Det skal være en slags små anbefalinger til enten andres websider
eller undersider til min egen side. Jeg har altid haft den slags små
"reklamer" på min side.

> [...]
>til en myte om et mord (formoder jeg) tillægges den samme
>overordnede vægt som lokalplanen for byen, når de begge

Der rammer du et ømt punkt! Det er noget jeg ofte har overvejet. Jeg
har haft siden kørende i mere end 10 år, og den er da blevet
redesignet flere gange. Testsiden er et forsøg på noget lidt mere
moderne - den officielle side er her: http://www.varpelev.dk

Jeg har diskuteret dette med nogle af landsbyboerne, men de fleste
synes, det er fint som det er. Men jeg vil gerne selv kategorisere
siderne under hovedgrupper. Er bare i tvivl om, hvordan det skal
opdeles.

> [...]
>for webstedet - hvad har størst betydning for læserne,
>og hvilke informationsklumper kan underordnes hvilke

Som sagt er det en gammel side, der som et gammelt træ har sat grene
ud til højre og venstre. Og det er svært at kategorisere mine læsere.
Der er mange, og de er meget forskellige. Dog med hovedvægten lagt på
ældre mennesker. Og slægtsforskere. Og folk fra andre landsbyer, eller
med tilknytning til Stevns.

Men jeg vil seriøst overveje dit forslag.

>Ikke desto mindre forekommer der et par
>overflødige tabeller og en del inline styles. Det
>får du seriøse problemer med, når du skal til at
>producere undersider.

Jeg vil blive glad for at få dem præciseret! Det er første gang jeg
(næsten) udelukkende arbejder med layoutet i CSS. Jeg har hidtil brugt
Frontpage med extensions, og jeg har ikke haft problemer med siden.
Det har jeg egentlig heller ikke med det nye layout - herhjemme på
pc'en er der allerede mange flere sider indarbejdet.

Og nu fik jeg slet ikke set på dit link - det vil jeg gøre fluks.
Men jeg har i mellemtiden snuset lidt mere op om, hvordan jeg styler
min lille annonce-boks' hyperlinks: det kan gøres med inline-styles,
men det virker utroligt klodset, selv om det kan lægges globalt i
master-templaten (eller .dwt som den hedder i EW).

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 15-05-08 18:26

<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Prøv at se på dette eksempel:
>http://webdesign101.dk/css/eksempler/eksempel4.php

Det var dog en herlig side, du har lavet der. Den har jeg ikke set
før, selv om jeg på det seneste har rodet meget rundt på nettet efter
css-sider. Den er bogmærket.

Men det er nu ikke lige det, du fortæller om i linket, jeg skal bruge
- det er små stationære bokse, hvor der skal være mulighed for et
hyperlink, der ser ganske almindeligt ud De har overhovedet ikke
andet med navigationsbaren at gøre, end at der er tom plads nedenunder
baren, hvor de ville passe fint.

Kirsten

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-05-08 22:45

Kirsten Bjorneboe skrev:

> [...]
> hyperlink, der ser ganske almindeligt ud De har overhovedet ikke
> andet med navigationsbaren at gøre, end at der er tom plads nedenunder

Hvad forhindrer dig si at lave den boks nøjagtigt som du vil.

Hvis links i denne boks tager form efter links i menuen,
har du ikke tænkt tilstrækkeligt over formateringen.

#navigation ul li a {
}
matcher kun dine links i menuen.
#navigation p a {
}
matcher kun links i det tekstafsnit, der står
under menuen.

afledte eller kontekstuelle selektorer kalder man
disse for.

Jørgen Farum Jensen
..