Sprog på webhotel
Fra : Søren Granner

Dato : 15-05-08 13:04

Hej :)

Jeg har købt et webhotel som desværre er på engesk.
Dvs. at når jeg skriver Å eller Ø kommer der et spørgsmålstegn
eller en firkant.

Findes der en kode der kan gøre sådan Å og Ø kan vises?

På forhånd tak.

Mvh. Søren :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Holst

Dato : 15-05-08 13:40

Søren Granner wrote:

> Jeg har købt et webhotel som desværre er på engesk.
> Dvs. at når jeg skriver Å eller Ø kommer der et spørgsmålstegn
> eller en firkant.
>
> Findes der en kode der kan gøre sådan Å og Ø kan vises?

Det lyder mere til, at det er dig, der ikke sætter det rigtige tegnsæt
på dine sider.

Fra : Søren Granner

Dato : 15-05-08 16:16

Fik avide af en ven det var pga. det var engelsk, men det kan godt være du
har ret.

Hva gør jeg?

Fra : Holst

Dato : 15-05-08 16:19

Søren Granner wrote:

> Fik avide af en ven det var pga. det var engelsk, men det kan godt være du
> har ret.
>
> Hva gør jeg?

Du skal sikkert indsætte et:

Fra : Per Rasmussen

Dato : 16-05-08 07:56

Søren Granner wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Fik avide af en ven det var pga. det var engelsk, men det kan godt være du
> har ret.
>
> Hva gør jeg?
>
> - Søren

Et link til siden, vil gøre at du vil få den hjælp du har brug for, alt andet
er bare gætteri.

PerR

Fra : Søren Granner

Dato : 16-05-08 13:09

> Et link til siden, vil gøre at du vil få den hjælp du har brug for, alt andet
> er bare gætteri.
>
> PerR

Her er det :)

www.fiskeparadiset.dk

Fra : Holst

Dato : 16-05-08 13:19

Søren Granner wrote:

> Her er det :)
>
> www.fiskeparadiset.dk

Du bruger

Så du må enten begynde at angive dine danske bogstaver UTF-8-kodede
eller skifte ovenstående linje ud med den, jeg anførte.

Fra : Søren Granner

Dato : 16-05-08 13:48

> Du bruger

> Så du må enten begynde at angive dine danske bogstaver UTF-8-kodede
> eller skifte ovenstående linje ud med den, jeg anførte.

Sådan. Nu har jeg skiftet det ud, men der sker desværre det samme ...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-08 14:42

Søren Granner skrev:

> Sådan. Nu har jeg skiftet det ud, men der sker desværre det samme ...

Det er fordi du mangler en doctype.

Den *allerførste* linje i din HTML-fil skal være:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>

Der findes andre muligheder, men dem skal du ikke
spekulere på før du selv ved hvorfor.

Hvis du bruger den doctype, må du *ikke* bruge
de afsluttende skråstreger som f.eks. denne her:

Linjen skal så bare være

--
Bertel

Fra : Søren Granner

Dato : 16-05-08 15:43

> [...]
> spekulere på før du selv ved hvorfor.
>
> Hvis du bruger den doctype, må du *ikke* bruge
> de afsluttende skråstreger som f.eks. denne her:

Jeg har lige prøvet at sætte det ind, men er det rigtigt?
<head>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>
<title>Fiskeparadiset - Mindre fisk bliver hurtigt store! </title>
</head>

- for det virker stadig ikke :(

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-08 00:27

Søren Granner wrote:

> Jeg har lige prøvet at sætte det ind, men er det rigtigt?
> <head>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN'
> ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>

Nej, det skal være sådan:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN'
''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>
<head>

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-05-08 15:55

Søren Granner wrote:

> Sådan. Nu har jeg skiftet det ud, men der sker desværre det samme ...

Din server specificerer
Så det rigtigste vil være at benytte utf-8 og droppe "<meta http-equiv.."

Hvis du bruger Windows, kan du i Notepad vælge save as:
ANSI ~ iso-8859-1
UTF-8 = utf-8.

UTF-16, little og big endian, skal du nok ikke bruge på nettet.

Stig Johansen

Fra : Søren Granner

Dato : 16-05-08 16:11

> [...]
> ANSI ~ iso-8859-1
> UTF-8 = utf-8.
>
> UTF-16, little og big endian, skal du nok ikke bruge på nettet.

Så, nu virker det :)

Tusind tak for svarende!

Fra : Per Rasmussen

Dato : 16-05-08 19:26

> Så, nu virker det :)
>
> Tusind tak for svarende!
>
> Mvh. Søren

Det er jo så godtnok, Nu kan jeg godtnok ikke se nogen Å og Æ på siden.
Derudover så betyder det jo ikke at du kan undlade en doctype som der
tidligere er en der har fortalt dig, der skal være.

PerR

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-05-08 18:07

On 15 Maj, 17:16, Søren Granner <fiskeparadi...@nettomail.dk> wrote:
> Fik avide af en ven det var pga. det var engelsk, men det kan godt være du
> har ret.
>
> Hva gør jeg?

- Som Holst skriver, skal du nok have en definition af tegnsæt i din
HTML. Hvis du læser her, kan det ikke gå helt galt.

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp

...nu er det jo nok tegnsættet, men normalt, når man stiller
spørgsmål, så medsend link til din side. Så kan vi lettere bedømme,
hvor fejlen er.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-05-08 11:09

On 16 Maj, 16:54, Stig Johansen <wopr...@gmaill.com> wrote:

> Din server specificerer
> Så det rigtigste vil være at benytte utf-8 og droppe "<meta http-equiv..."

Må jeg spørge... hvordan kan man teste det? Altså hvordan ens server
specificerer det?

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-05-08 11:12

On 16 Maj, 19:08, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Må jeg spørge... hvordan kan man teste det? Altså hvordan ens server
> specificerer det?

Aha (sige manden, eller måske nærmere Heureka!) ... det må være det,
som AcceptChar i headeren er til...?
Har aldrig tænkt over det kunne have noget med serveren at gøre.
Troede den var "upartisk".

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-05-08 20:34

Rune Jensen wrote:

> Aha (sige manden, eller måske nærmere Heureka!) ... det må være det,
> som AcceptChar i headeren er til...?
> Har aldrig tænkt over det kunne have noget med serveren at gøre.
> Troede den var "upartisk".

Det ligger sådan, at serveren fortæller om indholdet af den kommende tekst
til browseren.

Sammenlign det lidt med, at du går op på biblioteket og kigger under danske
bøger.

Når du så ser en interessant bog, og bladrer ind i prologen, så står der, at
det efterfølgende indhold er på Spansk.

Det er lidt det samme med, at serveren er sat op til utf-8, men indholdet er
iso-8859-1.

Hvordan man tester for headers?
Mit foretrukne tool til den slags, er proxytrace, som kan downloades her:
<http://www.pocketsoap.com/tcptrace/pt.aspx>

Ud over det, har jeg lidt gang i - lad os kalde det 'toys factory' med noget
probing tools.

Det ligger her:
<http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/probes/wopr.probes.asp>

Men de bagvedliggende funktioner kører på min egen ADSL linie, så 'please
take care'

Stig Johansen