Problemer med charset (måske)
Fra : Ruben Schachtenhaufe~

Dato : 15-05-08 10:04

Hej Gruppe

Jeg har lavet en lille side for en bekendt. Siden ser fin ud når den ligger
på min egen server, her:
http://www.schachtenhaufen.dk/danpass/opgaver.html

Men når hun uploader siden på hendes egen server, er der problemer med nogle
af skrifttegnene (de vises som firkanter/krystaller med ?, alt efter
browser), og siden validerer ikke længere (tjek w3-linket nederst på siden),
her:
http://www.cphling.dk/ng/danpass_webpage/opgaver.html

Er der nogen der kan forklare/afhjælpe dette?

Pft.
Ruben Schachtenhaufen

Fra : jopa

Dato : 15-05-08 11:01

"Ruben Schachtenhaufen" <_mitfornavn_@_mitefternavn_.dk> skrev

> [...]
> siden), her:
> http://www.cphling.dk/ng/danpass_webpage/opgaver.html
>
> Er der nogen der kan forklare/afhjælpe dette?

Prøv med denne
Mvh. Johnwww.web-graphic.dk www.1.jp-web.dk

Fra : Ruben Schachtenhaufe~

Dato : 15-05-08 11:44

> Prøv med denne
> />-- Mvh. Johnwww.web-graphic.dk www.1.jp-web.dk

Tak for svaret. I forhold til den eksisterende fil har du blot byttet rundt
på rækkefølgen af "http-equiv" og "content" og så skrevet ISO med stort. Er
det afgørende?

Mvh
Ruben Schachtenhaufen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-08 11:47

Ruben Schachtenhaufen skrev:

> Tak for svaret. I forhold til den eksisterende fil har du blot byttet rundt
> på rækkefølgen af "http-equiv" og "content" og så skrevet ISO med stort. Er
> det afgørende?

Nej, i hvert fald ikke det sidste.

Det er nok serveren der sender noget forkert info til browseren
uafhængigt af sidens indhold.

--
Bertel

Fra : Ruben Schachtenhaufe~

Dato : 15-05-08 12:18

> Det er nok serveren der sender noget forkert info til browseren
> uafhængigt af sidens indhold.

Ja, det var også noget i den stil jeg forestillede mig. Navnlig ser det ud
som at den ikke får givet besked om det korrekte charset. Er det rigtigt
forstået? Og er det noget jeg kan gøre noget ved, uden adgang til serveren?

Mvh
Ruben

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-05-08 01:13

"Ruben Schachtenhaufen" <_mitfornavn_@_mitefternavn_.dk> wrote in message

> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

Ja, den første
http://www.schachtenhaufen.dk/danpass/opgaver.html
leverer:
hvilket medfører iso-8859-1 som default.

Den anden
http://www.cphling.dk/ng/danpass_webpage/opgaver.html
leverer

Men der er ingen af dem, der er rigtige i forhold til indholdet.

> [...]
> som at den ikke får givet besked om det korrekte charset. Er det rigtigt
> forstået? Og er det noget jeg kan gøre noget ved, uden adgang til

Det bedste er at følge det charset, der bliver leveret af serveren.
Det er den der er 'den styrende' faktor, men muligvis vil alle browsere
forholde sig til overstyring med meta tag inde i dokumentet.
Validatoren ser ud til at benytte det som serveren fortæller - utf-8.
Det er imidlertid ikke utf-8, så der får du fejl.

Du bruger også [&#638;] og [d&#x325;]
disse tegn findes ikke i iso-8859-1 (højeste værdi er #255 eller #xFF).

På min Konqueror og IE 6 betyder det, at begge sider vises forkert.
Jeg kender ikke de pågældende tegn, men i og med det vises som tegn i min
FF, tyder det på, at det er noget (windows specifik) UTF-16.

Mit bedste bud ville være at lave det i utf-8, og definere det i meta tagget
aht. din egen server.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen