Print layout af kalender ?
Fra : Stig Johansen

Dato : 14-05-08 19:57

Hej gruppe.

Jeg har fundet noget gammelt skrammel frem af en kalender, som jeg overvejer
at ændre på/gøre printervenlig.

Den gamle version burde kunne ses her:
<http://wopr.lir.dk/wopr.isapi.toys/calendar/>

Det er kun lidt i legetøjs-, og nostalgi-hjørnet, så jeg ved ikke om jeg vil
ændre den.
442 fejl på validatoren, tag lige den!

Men kan man style sådan en, så den passer på en liggende A4 side?

Og hvis der kunne dryppe forslag af mht. farvevalg (gråtoner aka sort/hvid
printer) til helligdagsmarkeringer vil det også være velkomment.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-05-08 05:44

Stig Johansen wrote:

> Det er kun lidt i legetøjs-, og nostalgi-hjørnet, så jeg ved ikke om
> jeg vil ændre den.

Den fungerer da også godt nok - også i udskrift.

> 442 fejl på validatoren, tag lige den!

Ja, der er noget at rydde op i, men det er bare at begynde fra en ende af
med at sætte en fornuftig DocType på.

> Men kan man style sådan en, så den passer på en liggende A4 side?

De er noget, der skal styres i browserens udskriftfunktion. Men det er ikke
tilrådeligt. I portrait-format kan det være på et stykke papir, går du over
til landscape-format, kræver det to ark for at få det hele med.

> Og hvis der kunne dryppe forslag af mht. farvevalg (gråtoner aka
> sort/hvid printer) til helligdagsmarkeringer vil det også være
> velkomment.

Igen skal du være opmærksom på, at udskrift af baggrunde også er noget, der
styres i browseren, ikke fra siden.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-05-08 06:00

Erik Ginnerskov wrote:

> Stig Johansen wrote:
> Den fungerer da også godt nok - også i udskrift.

> Ja, der er noget at rydde op i, men det er bare at begynde fra en ende af
> med at sætte en fornuftig DocType på.

Jeg må indrømme, at jeg prøvede at tvinge en html3.2 på validatoren, og så
er der kun et par småfejl.

> De er noget, der skal styres i browserens udskriftfunktion. Men det er
> ikke tilrådeligt. I portrait-format kan det være på et stykke papir, går
> du over til landscape-format, kræver det to ark for at få det hele med.

Jeg er med på styringen af udskrift i browseren og klientprogrammer.

Jeg må indrømme, at jeg ikke kender ret meget til CSS, men måske kan man
omformulere spørgsmålet til:
Findes der en/nogle CSS property, der default sætter orientation=landscape?

Det kan godt være jeg er lidt naiv, men jeg forestillede mig en eller anden
kombinataion a la:
orientation = landscape
height = 100%
width = 100%
media=print

Og så ville siden default/automatisk passe på en liggende A4.

Jeg synes at huske at der har været snak om det en gang imellem her i
gruppen, men jeg synes ikke rigtig jeg kan finde 'guldsætningen' til
Google.

Et simpelt svar som: nej, det kan ikke lade sig gøre, er fint nok, så
dropper jeg det bare.

Stig Johansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-05-08 14:59

Nej, det gør der ikke.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-05-08 16:30

Jens Peter Karlsen skrev:
> Nej, det gør der ikke.

Det gør der faktisk i CSS2:
@page {size:landscape;}

page-egenskaberne er imidlertid
droppet fra CSS2.1 pga af manglende
browserunderstøttelse.

JABOUK - Just another bit of useless knowledge

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-05-08 00:27

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> droppet fra CSS2.1 pga af manglende
> browserunderstøttelse.
>
> JABOUK - Just another bit of useless knowledge

Jeg synes nu, det er en god viden.
Det, at det har været der, og er 'aflivet' igen tyder på, at det aldrig
kommer.

Så jeg slipper i hvertfald for at tænke mere på det.

Tak for hjælpen, også til Jens Peter.

Stig Johansen