Link til Iframe
Fra : Carsten Brix

Dato : 11-05-08 21:12

Hej,

Jeg er i gang med at ombygge min egen hjemmeside.
Siden består af en hovedside med en iframe.
Alt hvad der sker, sker i iframen.

På siden har jeg også et fotoalbum, og jeg vil gerne lave det sådan at,
hvis jeg giver et link til nogen, så åbner den linket i iframen.
F.eks.: http://ccbrix.dk/fotoalbum/koncerter/the young dubliners

Hvordan gør jeg lige det???

Venlig hilsen

Carsten Brix
http://ccbrix.dk

P.S.: jeg poster også dette i andre webgrupper

Fra : jopa

Dato : 11-05-08 21:26

"Carsten Brix" <cb@ccbrix.dk> skrev

> Siden består af en hovedside med en iframe.
> Alt hvad der sker, sker i iframen.

Må jeg spørge dig om hvorfor du vil bruge en iframe ?

Det kunne være at der var bedre måder at løse det.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Carsten Brix

Dato : 11-05-08 21:28

jopa skrev:
> "Carsten Brix" <cb@ccbrix.dk> skrev

> Må jeg spørge dig om hvorfor du vil bruge en iframe ?
Jeg har brugt Iframe de sidste 7-8 år i stedet for frames.
Jeg syntes at det er mere fleksibelt.

> Det kunne være at der var bedre måder at løse det.

Carsten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-05-08 21:33

Carsten Brix wrote:

> Jeg har brugt Iframe de sidste 7-8 år i stedet for frames.

Er det så ikke ved at være på tide at lære noget nyt og bedre at kende?

> Jeg syntes at det er mere fleksibelt.

Det er præcis lige så uhensigtsmæssigt som frames. Det er i øvrigt også
uhensigtsmæssigt at poste det samme spørgsmål i flere grupper uden at oplyse
dette og uden at sætte opfølgning til nogen af grupperne.

Erik Ginnerskov

Fra : Carsten Brix

Dato : 11-05-08 21:44

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> uhensigtsmæssigt at poste det samme spørgsmål i flere grupper uden at oplyse
> dette og uden at sætte opfølgning til nogen af grupperne.

Hej Erik,

Jeg har jo af samme årsag skrevet det som en PS i bunden af mine indlæg

- Carsten

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 11-05-08 22:37

Carsten Brix <cb@ccbrix.dk> skrev :

>Jeg har jo af samme årsag skrevet det som en PS i bunden af mine indlæg

Når man poster det samme spørgsmål i flere grupper, så bør man
gøre det ved at x-poste det og sætte opfølgning til den mest
relevante.

X-post foregår ved at man skriver flere gruppenavne, adskilt med
et komma, i Til-fletet og så skriver den gruppe, som man laver
opfølgning til i Follow Up To.

Det kan være relevant i ganske få tilfælde, men der er ingen
grund til at gøre i det to så beslægtede grupper som webdesign og
webdesign.html.

Der er næppe mange, der ikke følger begge grupper, så du får ikke
flere i tale på den måde.
--
Kerim

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-05-08 22:35

On 11 Maj, 22:11, Carsten Brix <c...@ccbrix.dk> wrote:
> [...]
>
> På siden har jeg også et fotoalbum, og jeg vil gerne lave det sådan at,
> hvis jeg giver et link til nogen, så åbner den linket i iframen.

Er det ikke netop problemet med både frames og iframe?
http://www.html-faq.dk/2009.asp

Som Johm skriver, så findes der andre metoder end frames i dag. Nu var
han så ret diplomatisk, men ærligt, så er frames håbløst forældet. Det
er søgemaskineuvenligt, brugeruvenlgt, designeruvenligt, og det er 100
år siden, jeg har brugt det, så jeg kan ikke huske, hvordan man gør.
Og det skulle ikke undre,der er flere, som har det sådan.

Dem, som til gengæld har glæde af det i dag, det er
virusprogrammørerne, som laver botter, som injecter små iframes på
uskyldige hjemmesider med link til viruskode vha iframe. Det ville
være bedre for alle, om browserne slet ikke forstod frames, og Opera
har faktisk muligheden for at slå det fra både globalt og lokalt.

Jeg er ikke helt klar over, hvor du opnår en fordel med iframe på din
side, i forhold til at bruge f.eks. ServerSide Includes. Hvis det er
for at få menuen med hver gang, så er det helt klart bedre med netop
SSI. Det er nemt, og meget nemmere end med frames. Et alternativ, hvis
man kun vil hente dele af indholdet hver gang, det er AJAX, men man
skal være opmærksom på problemet med ikke-indekserbar teks og kravet
om, at JavaScript skal være slået til.

For alle de bagdele, som er ved frames og iframe, der kan man finde en
form for løsning, det er klart. Men de løsninger bygger så ny
teknologi ovenpå gammel eller vidt forskellige teknologier sammen, og
det ender med at blive et sammensurium af lappeløsninger og
forskellige teknologier. F.eks. JavaScript til at henvise til rigtig
side, når man linker.

Start rigtigt, når du nu alligevel skal omkode siden - brug SSI til at
include menuen, så er den med hver gang, og det virker for både dine
brugere og for søgemaskiner, også uden både frames og javascript.

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

PS. Det er selvfølgelig bare min holdning!
;)

MVH
Rune Jensen

Fra : jopa

Dato : 12-05-08 10:48

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev
Som Johm skriver, så findes der andre metoder end frames i dag. Nu var
han så ret diplomatisk, men ærligt, så er frames håbløst forældet. Det
er søgemaskineuvenligt, brugeruvenlgt, designeruvenligt,

Og har mange andre ulemper

Prøv at klikke på denne:
http://killingzx.dk/

Derefter Links
Derefter det første link i toppen som er et link til mig, og pludselig er
jeg framed

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-05-08 12:43

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen

> Prøv at klikke på denne:
> http://killingzx.dk/

Dén side har da også alt hvad folk ikke kan lide på hjemmesider:
- Flash-knapper i stedet for almindelige links.
- Højreklik forbudt (i Firefox får jeg dog højreklik-menuen frem uanset, dog
ikke på link-siden)
- Kan ikke markere tekst (Jeg har lettere ved at læse teksten, hvis jeg ind
imellem markerer en linje hist og her. Det kan vel sammenlignes med at man
ind imellem sætter en finger under den linje man er nået til når man læser
en avis. I øvrigt er den slags efter min mening en indgriben i selve
Windows.).

At siden så ser ud til at være lavet af én der ikke kan lide
fundatser/regler er så en anden snak.

> Derefter Links
> Derefter det første link i toppen som er et link til mig, og pludselig er
> jeg framed

Alene din lange beskrivelse af hvordan man kommer frem til det du vil vise
os, viser en ulempe ved frames.
Uden frames ville det bare kunne skrives så simpelt:
http://killingzx.dk/links/links.php

Og hvor svært kan det være lige at skrive target="_top", når man nu _skal_
frame?

Fra : jopa

Dato : 12-05-08 12:55

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev

> [...]
> - Flash-knapper i stedet for almindelige links.
> - Højreklik forbudt (i Firefox får jeg dog højreklik-menuen frem uanset,

Ja ok ville såmænd ikke kritisere hans "design" som sådant, blot vise
hvorfor jeg bla ikke gider beskæftige mig med Frames

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-05-08 23:01

On 11 Maj, 22:11, Carsten Brix <c...@ccbrix.dk> wrote:

> På siden har jeg også et fotoalbum, og jeg vil gerne lave det sådan at,
> hvis jeg giver et link til nogen,

Du kan gøre dig selv en tjeneste ved kun at bruge små bogstaver, og så
_ (underscore) for mellemrum i filnavne. Det har en række fordele,
bl.a. at linket ikke bliver brudt ved copy/paste, at der ikke kommer
interessante "udgaver" af filen i adressefeltet (%20 er hex for
space):

http://ccbrix.dk/fotoalbum/koncerter/the%20young%20dubliners/default.asp

...og at det bliver nemmere at indtaste filnavnet i adressebaren, hvis
man selv skulle få lyst til det. Derudover, så er %-tegnet som skabt
til URL-injection, og bør vel egentlig blacklistes i en URL fra egen
side/domæne.

MVH
Rune Jensen