        &nbsp
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 08-05-08 12:22

Når jeg og mange andre laver mellem rum / giver luft på en hjemme side så
kommer der de her i koden :         &nbsp
jeg ved de helst ikke skal være der , men hvorfor ?

findes der en ( for forstanden fremkommelig måde ) at lave luft og mellem
rum på ?

Bedste hilsner
Bo M Mogensen

signatur på ALLE e-mails :
Gør en forskel :http://www.verdensborn.dk/articles.php?lng=da&pg=185

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-05-08 12:35

Bo Mørch Mogensen skrev:
> Når jeg og mange andre laver mellem rum / giver luft på en hjemme side så
> kommer der de her i koden :         &nbsp
> jeg ved de helst ikke skal være der , men hvorfor ?

Fordi du kan lave meget mere nøjagtige afstande med css.

> findes der en ( for forstanden fremkommelig måde ) at lave luft og mellem
> rum på ?

Det afhænger af, hvor du vil have luft. Hvis det er inde i
en tekst, kan du godt bruge   men hvis det fx er mellem
to bokse på en side eller mellem kanten på en boks og dens
indhold, er det bedre at benytte margin eller padding (i
KompoZer margin eller indrykning) på de enkelte elementer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhederne i Internet Explorer 7, og hvordan du bedst

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-05-08 08:50

On 8 Maj, 13:35, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> Fordi du kan lave meget mere nøjagtige afstande med css.

nbsp; i rigelig mængde er ofte tegn på dårlig CMS og/eller WYSIWYG
kodning. Det er reelt fyldkode på samme måde som en masse <br> eller
program gør det, er det måske på tide at skifte, evt. at opgradere
(for så er der sikkert andre ting, det heller ikke klarer særlig
godt).

MVH
Rune Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-05-08 16:05

Rune Jensen skrev:

> [...]
> program gør det, er det måske på tide at skifte, evt. at opgradere
> (for så er der sikkert andre ting, det heller ikke klarer særlig

Hvordan vil du mene, et program bør kode nedenstående:

Denne tekst skal have masser af
luft

Med hensyn til lodret afstand, så skal man også se på
målgruppen. KompoZer (som Bo bruger) har to metoder:
"Word"-metoden, hvor brugeren ikke skal kende det mindste
til koder. Her bruges <br> ved et enkelt eller gentagne
indsatte linjeskift. Og så css-metoden, hvor den lidt mere
nørdede bruger kan angive afstande ved hjælp af css.

Egentligt lidt som Word og andre tekstbehandlere, hvor den
almindelige bruger indsætter tomme linjer ved at trykke på
Enter, mens den mere nørdede/tekniske bruger kan gå ind og
tilrette afstande i indstillingerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-05-08 10:51

On 8 Maj, 17:04, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> Hvordan vil du mene, et program bør kode nedenstående:
>
> Denne tekst          skal have           masser af
>   luft

Hvor vil du da mene, at ovenstående er nødvendigt? Svaret på det, vil
nok lettere give svaret på dit spørgsmål...

Hvis du indsætter &nbsp; som ovenfor, så indsætter du samtidig det
hele på én lang linje, hvilket kan få en tekst til at "flyde ud" af
vinduet. &nbsp; er _ikke_ det samme som et alm. space. Så hvis du vil
undgå det, kan &nbsp; ikke bruges. Så er der ikke andet at gøre end at
bruge <span> med margin og em i værdi. Eller, ja, som Google Groups
gør her, at skifte imellem &nbsp; og alm. space. Men dt er ikke en
optimal løsning efter mit hoved.

Måske <pre> er bedre så, hvis man absolut vil have en tekst med mange
spaces. Pre-egenskaben kan indsættes i en DIV eller andet via CSS, og
den fylder langt mindre end en masse &nbsp; er.

Hvis det handler om at få tekst stillet lige under hinanden, så dur
det alligevel kun, hvis teksten er en monotype som courier. I et sådan
tilfælde, ville jeg _alt efter opgaven_ nok bruge en tabel, for det
vil jo alt andet lige være tabeldata.

Og, hmm.. Jeg mener nu nok i år 2008, at et WYSIWYG bør kunne klare
opgaven, hvilken af dem det så er, uden at bruge smutveje.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-05-08 19:28

Rune Jensen skrev:

> Hvor vil du da mene, at ovenstående er nødvendigt? Svaret på det, vil
> nok lettere give svaret på dit spørgsmål...

Det kunne da tænkes, at en person ville have en linje i stil
med ovenstående. Fx til navn og adresse m.m. med mellemrum
mellem de forskellige oplysninger.

Jeg bruger for øvrigt selv et par &nbsp; i træk på min egen
hjemmeside for at lave en tekstunderstregning, der
fortsætter lidt efter det sidste tegn i en overskrift. Jeg
kunne ikke umiddelbart finde en fornuftig måde at lave det
på i css.

Jeg vil lige understrege, at det ikke er for at forsvare
voldsom brug af &nbsp;, men blot for at sige, at der /kan/
være tilfælde, hvor det kan være en ide at bruge koden.

> Måske <pre> er bedre så, hvis man absolut vil have en tekst med mange
> spaces. Pre-egenskaben kan indsættes i en DIV eller andet via CSS, og
> den fylder langt mindre end en masse &nbsp; er.

Prøv at fortælle ovenstående til Hr. Hansen, der ikke ved,
hvad et tag er. Han ville få et blankt udtryk i ansigtet, og
sikkert opgive på stedet. Men at trykke på mellemrumstasten,
det kan han sikkert godt finde ud af.

> Og, hmm.. Jeg mener nu nok i år 2008, at et WYSIWYG bør kunne klare
> opgaven, hvilken af dem det så er, uden at bruge smutveje.

Det kunne da være interessant at vide, om der findes et
WYSIWYG-program, der fx omdanner to eller flere mellemrum
til en pre-kode eller noget andet i stedet for en række &nbsp;.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : Birger

Dato : 08-05-08 19:51

8X
> [...]
> Han ville få et blankt udtryk i ansigtet, og sikkert opgive på stedet. Men
> at trykke på mellemrumstasten, det kan han sikkert godt finde ud af.

Jeg er lige lidt grov.
Hr. Hansen bør i så tilfælde, afholde sig fra at lave hjemmesider - eller
sætte sig ind i hvordan man gør.

&nbsp; er ikke beregnet til design.
Men der er tilfælde, hvor den er udemærket at bruge - f.eks. tomme td'er,
hvor man vil have rammer om.
Sikkert også flere.. ;>)

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-05-08 20:44

Birger skrev:
> [...]
>
> &nbsp; er ikke beregnet til design.
> Men der er tilfælde, hvor den er udemærket at bruge - f.eks. tomme td'er,

Hvorfor så ikke bruge
..visceller {empty-cells:show;}?

Jeg har svært ved at se hvad man overhovedet skal
bruge &nbsp; til andet end det den lige netop er
beregnet til - at forhindre et line-break i tekst-
stykker, der ikke tåler det.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-05-08 21:37

Birger skrev:
> [...]
>
> Jeg er lige lidt grov.
> Hr. Hansen bør i så tilfælde, afholde sig fra at lave hjemmesider - eller

Jeg er absolut ikke enig. Ligesom man skal have lov at lave
dokumenter i en tekstbehandler uden at kende besværlige
koder eller indstillinger, så skal man naturligvis også have
lov at lave hjemmesider uden at skulle kende den slags.

Det vigtigste må være, at siden ser ud, som kreatøren gerne
vil have det [1]. Så kan det være ligegyldigt, hvordan koden
bag siden ser ud [2].

> Birger
> -----

Apropos kendskab til, hvordan man gør, så er ovenstående
ikke en korrekt signaturadskiller. Det skal være "-- "
(streg streg mellemrum) efterfulgt af et linjeskift.

[1] I alle browsere forstås.
[2] En stor hjælp til at opnå [1] er standardoverholdende
kode - det bør WYSIWYG-programmet sørge for.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 09-05-08 02:58

> [...]
> en tekstbehandler uden at kende besværlige koder eller indstillinger, så
> skal man naturligvis også have lov at lave hjemmesider uden at skulle

Ja alt andet lige kunne da bare passe ...

> Det vigtigste må være, at siden ser ud, som kreatøren gerne vil have det
> [1]. Så kan det være ligegyldigt, hvordan koden bag siden ser ud [2].

Bestemt !
jeg mener hvis man kan få siden til at vise og fortælle det man vil have den
til
så er målet nået , der findes sikkert millioner af famillie sider med lidt
tekst og et galleri
hvor de forskelige grene af famillien kan se billeder fra what ever der lige
kommer dem ved
blive oplyst om mærke dage ... kan de det så vil de angiveligt hønse i
hvordan koden ser ud.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-05-08 20:39

Rune Jensen skrev:
> [...]

Denne
af luft

..ws {word-spacing: 8em;}

hvis det endelig skal være sådan.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-05-08 21:27

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Denne
> af luft
>
> .ws {word-spacing: 8em;}
>
> hvis det endelig skal være sådan.

Det var en måde at gøre det på. Jeg har dog en mistanke om,
at der ikke er nogen WYSIWYG-programmer, der har benyttet
den metode ved flere efter hinanden følgende mellemrum.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine højrekliksmenuer med Mmm Free.

Fra : N/A

Dato : 08-05-08 19:28

Fra : N/A

Dato : 08-05-08 19:28

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-05-08 20:14

On 8 Maj, 20:27, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> Det kunne da tænkes, at en person ville have en linje i stil
> med ovenstående. Fx til navn og adresse m.m. med mellemrum
> mellem de forskellige oplysninger.

Hvis det kun er en enkelt linje, det drejer sig om, så nåja. Jeg
synes, det må være en bedømmelse af, hvornår man skal bruge hvad. Man
kan jo også gøre det af dovenskab;)

> [...]
> fortsætter lidt efter det sidste tegn i en overskrift. Jeg
> kunne ikke umiddelbart finde en fornuftig måde at lave det

Det har jeg også et enkelt sted, men ikke noget, som ikke kan laves
med CSS. Det er ikke for at brokke mig, sådan set - det er nemt at se,
om &nbsp; er indsat af dovenskab eller fordi man ikke kan kode. Men
OK; det var en (lille) provokation, jeg kommer bare altid til at tænke
på Frontpage hver gang jeg ser mange &nbsp; og <br>. Den editor kunne
i hvert fald ikke skelne, hvornår man skulle bruge hvad, og egentlig
var den ganske elendig.

Så hvorfor jeg skriver det med udskiftning, jeg mener fakisk at have
set eksempel på kode fra en editor, som ikke brugte &nbsp; i stor
stil, men forsøgte at løse det efer standarderne, og jeg må indrømme,
det imponerede lidt. Det, jeg mente var bare, der er forskel på at
bruge smutveje, fordi man ikke ved andet, eller fordi man er doven. Og
som sagt, så synes jeg som regel man kan se i koden, hvad der er hvad.

Jeg er iøvrigt meget enig med dig, det må være en ret nærmest, at alle
kan komme til orde på nettet, lige meget om man er nørd eæller ej, og
som sagt var jeg nok lidt provokerende. Jeg synes bare der må være
sket lidt udvikling siden 98 i de forskellige editorer, hvor &nbsp; og
at udvikle.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-05-08 20:40

On 9 Maj, 03:58, "Bo Mørch Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:

> kan de det så vil de angiveligt hønse i
> hvordan koden ser ud.- Skjul tekst i anførselstegn -

Jojo, men der er jo en grund til, man ikke så gerne ser en masse
&nbsp; og <p></p>

Dels, så gør det koden mere uoverskuelig, dels så kan fyldkode, som
sættes ind automatisk og uden en vurdering af metoden, ødelægge et
design. Et eksempoel er, at hvis man bruger ovenstående til afstande,
så vil de afstande afgøres af, hvilken font-størrelse og hvilken font,
man bruger. Og det er jo ikke alle, som har samme fonte installeret.

Hvis man starter rigtigt, vil chancen for fejl senere alt andet lige
være mindre.

Du kan jo prøve at kigge her, hvad man kan med CSS, når det udnyttes.

http://www.csstextwrap.com/

MVH
Rune Jensen