HJÆLP - baggrundsbillede driller.
Fra : Pernille Lau

Dato : 07-05-08 21:01

Hej alle

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan man ligger en menu
ovenpå et baggrundsbillede, således det både virker i Explorer og
Firefox. Jeg tror jeg har prøvet stort set alle muligheder og det
driller lige meget hvad jeg gør....

Jeg har et baggrundsbillede som står midt på siden og det er så
meningen at en menu skal gå på tværs, sådan ca. midt på siden.
Problemet er bare at når jeg bruger top-margin:px så virker det
fint nok i explorer, men i firefox rykker hele baggrundsbilledet
med.
Er der nogen som har en ide til hvad der går galt?

Jeg har nedenfor sat min kode ind, som den ser ud indtil videre -
der er jo ingen grund til at gå videre før end det basale virker.
Og så er der ikke så meget endnu så det burde være til at
overskue. Men jeg håber at I kan komme med gode ideer.

På forhånd tusind tak for hjælpen.
Pernille

CSS:
/*centrering i explorer*/
body {
   text-align:center;
   background-color: #000000;
}

..bodystyle {
   background-color:#000000;
   background-image:url(images/forsideny.jpg);
   background-repeat:no-repeat;
}

..nystyle {
   background-color:#000000;
   background-image:url(images/underside1.jpg);
   background-repeat:no-repeat;
}

/*centrering i fox*/
#fox_center{
   width: 800px;
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;
}

/*danner baggrund for selve siden*/
#container {
   width: 800px;
   height: 500px;
   background-color: transparent;
   text-align:center;
}

#menu{
   width: 800px;
   height:20px;
   background-color:red;
   text-align:left;
   top-margin:
}

HTML:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-15"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

<head>
<title>Lau-Design</title>
<link rel="Stylesheet" type="text/css" href=""

</head>

      <!-- center i firefox -->

               <!-- hjemmesidens baggrund -->

</head>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 07-05-08 21:56

Pernille Lau <pernillelau@stofanet.dk> skrev :

> [...]
>med.
>Er der nogen som har en ide til hvad der går galt?

Et online eksempel havde været meget bedre, men der er en del
fejl og unødige krumspring i din kode.

> /*centrering i explorer*/
>body {
>   text-align:center;
>   background-color: #000000;
>}

Unødvendig, slettes.

>.bodystyle {
>   background-color:#000000;
>   background-image:url(images/forsideny.jpg);
>   background-repeat:no-repeat;
>}

Lav altid et mellemrum, background-color: #000000; osv.

>/*centrering i fox*/
>#fox_center{
>   width: 800px;
>   margin-left: auto;
>   margin-right: auto;
>}

Virker også i nyere versioner af IE, når den er i standard mode.

>/*danner baggrund for selve siden*/
>#container {
>   width: 800px;
>   height: 500px;
>   background-color: transparent;
>   text-align:center;
>}
>

>#menu{
>   top-margin:
>}

Der er ikke noget, der hedder top-margin, det hedder margin-top.

><?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-15"?>

Slettes, får IE 6 til at gå i quirk mode.

><!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Indsæt:
charset=iso-8859-15/" >

Alle tags skal lukkes i xhtml, så <meta name="keywords"
content=""/> og tilsvarerende på de andre.

>      <!-- center i firefox -->
>
>               <!-- hjemmesidens baggrund -->

Lav det om, så der bruges det samme til alle browsere.

Virker det stadig ikke, så upload det og valider både html og
css, virker det stadig ikke efter validering, så spørg igen, når
du har uploaded det.
--
Kerim

Fra : Pernille Lau

Dato : 08-05-08 06:22

Ja, det kan jeg så slet ikke få til at virke

Her er et opload af siden, som den ser ud indtil videre.
www.lau-design.dk/lau-design.dk

Jeg kan bare simpelthen ikke få den menu til at lægge hen over
billedet - sådan ca nede midt på ved billedet, i hvert fald ikke i
firefox.

Er der nogen som har en ide til hvordan man gør det.

Desuden har jeg en ide om at baggrunden skal være forskellig fra
forside til undersider - derfor jeg har lavet class attributter på
containeren.... var faktisk det eneste sted jeg kunne få det til at
virke. Hvis der er en som har en bedre ide til hvordan det kan
skrives er I meget velkomne...

Håber det hjælper nu hvor det er oploaded

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 08-05-08 08:14

Pernille Lau <Pernillelau@stofanet.dk> skrev :

>Her er et opload af siden, som den ser ud indtil videre.
>www.lau-design.dk/lau-design.dk

Jamen, hvor har du dog ikke rettet de fejl og
uhensigtsmæssigheder, der er?

Det er uden tvivl dem, der er skyld i problemet.
--
Kerim

Fra : Birger

Dato : 08-05-08 16:52

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Jamen, hvor har du dog ikke rettet de fejl og
> uhensigtsmæssigheder, der er?
>
> Det er uden tvivl dem, der er skyld i problemet.
> --

Du bruger XHTML DTD - men skiver HTML.
=> browsere i quirksmode, og du kan ikke regne med at noget af dit css
virker efter hensigten.

dit <link ... tag er ikke lukket.

Brug
http://validator.w3.org/
til at få din HTML på plads først. Derefter kan du "lege" med css og få
tingene til at spille sammen.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Birger

Dato : 08-05-08 16:58

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Brug
> http://validator.w3.org/
> til at få din HTML på plads først. Derefter kan du "lege" med css og få

Legede lidt med det i FireBug
Tilføjes
position : relative;
top : 250px;
til #menu - så virker det faktisk i FF.

Men du skal alligevel bestemme dig til en DTD, og rette de andre fejl der
er...

--
Birger
-----