Gennemsigtige divs, AP og lag
Fra : Lisbeth Schillig

Dato : 05-05-08 21:38

Hej.
Jeg har set en facinerende side med en effekt jeg gerne vil lære
at lave. Det er siden:

http://www.csszengarden.com/?cssfile=189/189.css

Og det er den effekt med det gennemsigtige divtag der gør at
baggrundsbilledet forbliver imens indholdet scroller over.

egentlig også lidt i stil med denne her:
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/213/213.css&page=0

Det må vel være noget med absolut positionering, flere lag og så
gennemsigtighed, men jeg kan ikke lige greje den.
Hvem kan??

:0)
Lisbeth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-05-08 22:04

Lisbeth Schillig skrev:
> Hej.
> Jeg har set en facinerende side med en effekt jeg gerne vil lære
> at lave. Det er siden:
>
> http://www.csszengarden.com/?cssfile=189/189.css

Jeg ser ikke effekten på den side.

> egentlig også lidt i stil med denne her:
> http://www.csszengarden.com/?cssfile=/213/213.css&page=0

Men her virker det med det nederste billede, der står fast
på siden.

> Det må vel være noget med absolut positionering, flere lag og så
> gennemsigtighed, men jeg kan ikke lige greje den.

Position:fixed
og så flere lag og gennemsigtighed, som du gættede. Jeg
benytter selv noget lignende på siden i min signatur.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Google som lommeregner.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-05-08 23:16

Lisbeth Schilling skrev:
> Hej.
> Jeg har set en facinerende side med en effekt jeg gerne vil lære
> at lave. Det er siden:

Sådanne tricks laves med background-attachment,
se et eksempel her:
http://webdesign101.dk/ie7/eksempler/background-attachment.php

Det er meget vigtigt at gøre sig klart, at et billede,
dere r låst på denne måde, er låst til browservinduet,
også selv om det egentligt er påklistret en div midt
på siden. I denne div ser du et udsnit af siden. Disse
forhold er forsøgt bekrevet i nævnte artikel.

Pioneren af sådanne konstruktioner er uden
tvivl Eric Meyer med hans Complex Spiral demo.
http://meyerweb.com/eric/css/edge/complexspiral/demo.html

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lisbeth Schillig

Dato : 06-05-08 19:12

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Sådanne tricks laves med background-attachment,
> se et eksempel her:
> http://webdesign101.dk/ie7/eksempler/background-attachment.php

Hej Jørgen.
Det er jo genialt :0D Men hvordan ser det ud hvis nogen stadig bruger
IE6? Det halv gennemsigtige ved menuen til højre, det er bare hel
gennemsigtig som så virker det halv fordi baggrunden er tonet ud ikk?
Og så opdagede jeg til min gru at der nu er noget der hedder css2.
Fungerer det lige så godt som css1 eller skal vi vente på IE12 før
alle elementer kan bruges?
På dine links (og hjemmeside) er der i hvert fald læsestof nok til de
næste par uger.
Tusind tak for hjælpen.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-05-08 21:15

Lisbeth Schillig skrev:

> Det er jo genialt :0D Men hvordan ser det ud hvis nogen stadig bruger
> IE6? Det halv gennemsigtige ved menuen til højre, det er bare hel
> gennemsigtig som så virker det halv fordi baggrunden er tonet ud ikk?

Netop.

Hele den artikel jeg henviser til er faktisk skrevet
længe før der var noget der hed IE7. Bemærk at artiklen
er et af flere eksempler til artiklen:
http://webdesign101.dk/ie7/eksempler/

> Og så opdagede jeg til min gru at der nu er noget der hedder css2.
> Fungerer det lige så godt som css1 eller skal vi vente på IE12 før
> alle elementer kan bruges?

Alle moderne browsere inklusive IE6 og IE7 fortolker
CSS2.1 virkelig godt, på nær nogle få specialiteter,
hvis du bruger en standardsættende dokumenttypeerklæring.
IE6 har et par særheder, som du nok opdager af dig selv.
Her i gruppen er der altid god hjælp at hente til at løse
den slags problemer.

---

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-05-08 20:54

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> Alle moderne browsere inklusive IE6 og IE7 fortolker
> CSS2.1 virkelig godt, på nær nogle få specialiteter,

*Host!* Er du seriøs?
Det er vist kun "specialiteter" fordi folk ikke bruger
dem fordi IE 6 og IE 7 ikke forstår dem.

> hvis du bruger en standardsættende dokumenttypeerklæring.
> IE6 har et par særheder, som du nok opdager af dig selv.

IE 6 mangler næsten alle selector-typer. De forstår ikke
position:fixed, display:tabel-cell (etc.),

IE 6 forstår en delmængde af CSS 2.1 godt, men har STORE huller i
understøttelsen af CSS 2 generelt.

IE 7 er bedre (selectors og position:fixed, men ikke display:table),
når den er i standards-mode.

/L

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-05-08 12:42

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> understøttelsen af CSS 2 generelt.
>
> IE 7 er bedre (selectors og position:fixed, men ikke display:table),

Alright, alright - du har selvfølgelig ret.

Jeg er faldet i den fælde, du selv nævner,
nemlig at man er tilbøjelig til at glemme
"specialiteterne, netop fordi de ses så
sjældent anvendt.

Dean Edwards IE7 JavaScript patch retter
op på en del af manglerne i IE6, men selvom
jeg har skrevet en del om de muligheder,
det giver, må jeg erkende at jeg ikke selv
bruger dem andet end i nogle ganske få
eksempler.

Yderligere irriterende mangler ved IE7 er
den manglende understøttelse af content,
counter-increment og counter-reset; samt
:focus ikke at forglemme; og ...

Jørgen Farum Jensen
..