Gyldne farver og ok/ej ok m.v.?
Fra : Stig Johansen

Dato : 30-04-08 06:51

Hej alle.

Jeg er i gang med at opfriske et 'monitor' projekt, og vil gerne have det
over i et gyldent look, men synes ikke rigtig jeg kan få styr på mine
farver og temaer, så jeg er lidt ude efter inspiration.

Kort baggrund:
Det handler om svartidsmålinger m.m. hvor en svartid kan have værdierne:
Ok - inden for grænsen.
Warn - Over grænse men ikke kritisk
Warn2 - Lidt for meget over grænsen
NotOKHTTP - andet end status 200 OK
NotOKSocket - ingen kontakt.

Der har jeg så brugt farverne grøn,gul,orange,rød,sort,hvid.

Jeg har så en barchart visning, som jeg pusler med eks:
<http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/monitor/monitor.bar.asp>

NB: Jeg har forsøgt at lægge svg'et ind i en <object>, men unoeuro's server
leverer det som application/octest-stream, så det giver noget bøvl i
Firefox. Hvis man erstatter .asp med .svg i url'erne er det svg'et direkte.

Men tilbage til bar chartet.
Jeg er lidt i tvivl om jeg selv synes farverne passer sammen, men i mine
øjne ser det tåååleligt ud.

Men kigger vi så på det tilsvarende pie chart:
<http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/monitor/monitor.pie.asp>
synes jeg rent ud sagt ikke det er særlig kønt, alt for stærke farver.

Har i nogle gode forslag til farver, der illustrerer de ovennævnte værdier?

De skulle helst passe sammen, også med det stavdiagram eller hvad det nu er
det hedder:
<http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/monitor/monitor.peakmeasure.asp>
Der skal farvede, linier eller planer?, på for at markere grænserne.

Jeg har også overvejet at forsøge med temaet 'præmier' i stedet, altså noget
med guld,sølv,bronze - men den tror jeg er for langt ude.

Men som nævnt, har i nogle gode forslag eller evt. links til sider som jeg
kan 'låne' fra?

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-04-08 07:37

Stig Johansen skrev:

> [...]
> NotOKHTTP - andet end status 200 OK
> NotOKSocket - ingen kontakt.
>
> Der har jeg så brugt farverne grøn,gul,orange,rød,sort,hvid.

Jeg kan ikke se dine eksempler og dermed brugen af
farvekoderne. Men hvorfor ikke bruge de traditonelle farver,
så du undgår at skulle forklare brugerne betydningen? Det
vil sige:
OK = grøn
NotOKSocket = rød
og alt derimellem i forskellige nuancer fra grøn over
orange/gul til rød.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-04-08 14:33

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg kan ikke se dine eksempler og dermed brugen af
> farvekoderne.

Hmm..
Er det pga at det er SVG, eller pga den $!#¤@.. opsætning af IIS'en?

> [...]
> OK = grøn
> NotOKSocket = rød
> og alt derimellem i forskellige nuancer fra grøn over

Det er netop det jeg _har_ gjort, dog med en blåtonet baggrund.

Men hvis du ikke kan se eksemplerne, så kan andre nok heller ikke, så jeg
prøver lige at se om jeg kan fabrikere nogle screendumps.

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-04-08 14:57

Stig Johansen skrev:

> Hmm..
> Er det pga at det er SVG, eller pga den $!#¤@.. opsætning af IIS'en?

Jeg har prøvet både dit link og at erstatte filtypen med
svg. Det kan dog være min Firefox 2 (på OS/2), der har
problemer med svg.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sunbird: gratis kalender som du kan dele med andre.

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-04-08 15:28

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg har prøvet både dit link og at erstatte filtypen med
> svg. Det kan dog være min Firefox 2 (på OS/2), der har
> problemer med svg.

Min Firefox 2.0.0.14 på Win2K du'r heller ikke med den mimetype fra IIS.
Den kommer squ med en popup med 'This is a SVG document'
og så 'Open with Internet Explorer - default'.

Jeg troede ikke man skulle opleve den dag hvor _Firefox_ anmoder om at bruge
_IE_

Men hvis du vil teste om din FF kan håndtere svg kan du prøve at gemme svg
filen lokalt.

Jeg synes jeg observerer at Firefox (endelig) er begyndt at få n*sserne op i
ganghøjde med SVG, så derfor min interesse.

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-04-08 16:58

Stig Johansen skrev:

> Min Firefox 2.0.0.14 på Win2K du'r heller ikke med den mimetype fra IIS.
> Den kommer squ med en popup med 'This is a SVG document'
> og så 'Open with Internet Explorer - default'.

Jeg har lige prøvet Firefox 3-betaen på XP, og der virker
linket fint. Det er åbenbart kun Firefox 2, der har
problemer med det.

Mht. farvevalget, så forstod jeg ikke, at du ville bruge de
almindelige signalfarver, fordi du også skrev sort og hvid.
Den gule farve falder for meget sammen med baggrunden -
efter min mening.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-04-08 14:56

Hej igen.

Da .svg filer tilsyneladende bliver leveret forkert på standard IIS servere,
har jeg lavet nogle skærmdumps så man kan se dem i de tilfælde hvor man
ikke kan se svg.

> Jeg har så en barchart visning, som jeg pusler med eks:
> <http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/monitor/monitor.bar.asp>

Skærmdump placeret her:
<http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/monitor/monitor.bar.png>

<http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/monitor/monitor.pie.png>

<http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/monitor/monitor.peakmeasure.png>

> Men som nævnt, har i nogle gode forslag eller evt. links til sider som jeg
> kan 'låne' fra?

Som Kim skriver, kan man bruge de almindelige grøn-gul-rød farver og toner.
Det kan også være det bliver udfaldet at jeg bibeholder dem, men jeg synes
det er lidt for traditionelt (aka kedeligt).

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-04-08 17:04

Stig Johansen skrev:

> Skærmdump placeret her:
> <http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/monitor/monitor.bar.png>

Som nævnt, synes jeg, den gule falder for meget sammen med
baggrunden.

> Skærmdump placeret her:
> <http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/monitor/monitor.pie.png>

Her er farvesammenfaldet ikke helt så slemt.

> Skærmdump placeret her:
> <http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/monitor/monitor.peakmeasure.png>

Jeg bryder mig slet ikke om den hvide farve, den virker lidt
spøgelsesagtig, fordi den er lettere gennemsigtig. Og den
bør selvfølgelig ikke kunne gå ud over overkanten på
diagrammet. Jeg tror det vil være bedre med en mere markant
farve, fx mørkeblå.

> Som Kim skriver, kan man bruge de almindelige grøn-gul-rød farver og toner.
> Det kan også være det bliver udfaldet at jeg bibeholder dem, men jeg synes
> det er lidt for traditionelt (aka kedeligt).

Spørgsmålet er, om det skal være et kunstværk, eller noget
som kan bruges i praksis.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-04-08 22:20

Kim Ludvigsen wrote:

> Som nævnt, synes jeg, den gule falder for meget sammen med
> baggrunden.

Ja, men jeg er lidt ude efter 'Hvad skal jeg så bruge?'

> Her er farvesammenfaldet ikke helt så slemt.

Nej, men jeg synes det er lidt for voldsomme kontraster.

> Jeg bryder mig slet ikke om den hvide farve, den virker lidt
> spøgelsesagtig, fordi den er lettere gennemsigtig.

Point taken.

> Og den
> bør selvfølgelig ikke kunne gå ud over overkanten på
> diagrammet.

Om den går ud over kanten eller ej, er et parametervalg fra brugerens side.

> Jeg tror det vil være bedre med en mere markant
> farve, fx mørkeblå.

Det tror jeg jeg vil prøve. Jeg startede med grøn, men det lignede l*rt.

> Spørgsmålet er, om det skal være et kunstværk,

Nope - et beslutningsgrundlag.

> eller noget som kan bruges i praksis.

Det er sådan set blevet brugt i praksis, så det behøver du ikke tænke på.

isb.oio.dk - comes to my mind.

Stig Johansen