elemeneternes (indbyrdes) rasen
Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 27-04-08 13:08

Jeg nærmer mig med småbitte stive musetrip den paradisiske
tilstand, hvor CSS skal afløse tabellerne. Foreløbig mokker jeg
med nogle skabeloner, men vil her foreløbig kun komme ind på
index og stylesheet:

www.kristianna.dk/hindex.html med www.kristianna.dk/hulla.css .

Inden jeg overhovedet begynder at smukkesere, bliver jeg nødt til
at opklare flg.:

1) Hvordan får jeg banneret centreret blot i forhold til billedet
(ligesom autografen er det) i stedet for - som nu - over hele
sidens bredde?

2) Jeg tester på mozilla/mac, i-cab/mac og ie/pc. på sidstnævnte
browser tager det ordrige "understel" med kunstguiden et
megaspring og lægger sig helt nede i bunden, mens de to
førstnævnte browsere blot viser den på grå baggrund lige under
selve siden. Jam, hvorfor dog - eller rettere: Er der noget at
gøre ved det?

3) Hvordan kan jeg sikre mig, at den hvide side bliver elastisk,
så den på visse indersider kan rumme mere indhold? Skal det gøres
i CSS eller på den enkelte side?

Undskyld, jeg har været meget frem og tilbage med dette og aner
ikke, hvad jeg skal forsøge mig med.

vh/ Ulla Kristiansen

(pS/ lad dig nu ikke forvirre af, at menuerne foreløbig blot
linker til den eksisterende (gamle) webside)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-08 13:26

Ulla Kristiansen-Kølster skrev:

> 1) Hvordan får jeg banneret centreret blot i forhold til billedet
> (ligesom autografen er det) i stedet for - som nu - over hele
> sidens bredde?

Det gør du kun ved at have begge elementer i samme div.

> [...]
> førstnævnte browsere blot viser den på grå baggrund lige under
> selve siden. Jam, hvorfor dog - eller rettere: Er der noget at

Ja. Som rent forsøg gav jeg guide bredden 500px, og så hopper
teksten op hvor du gerne vil have den. IE6 har en alternativ måde
at behandle bredde på. Prøv dig frem.

PS. Sort tekst på den grå baggrund giver dårlig kontrast.
Teksten er en lidelse at læse for mig med den størrelse den har.

Selv undlader jeg at sætte grundstørrelse på teksten, og hvis jeg
vil have en fodnote til at stå med småt, bruger jeg en
procentsats. Den refererer så til brugerens egen valgte
størrelse.

--
Bertel

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 27-04-08 14:42

Mange tak!
Afprøvet på www.kristianna.dk/hvindex.html (altså en ny fil) kommmer
jeg betydeligt nærmere! Men det frister mig til at spørge, hvordan den
øverste streg så evt. stadig kan gå fra margin til margin - og-og-og
forresten: Hvordan banneret kan komme tættere på stregen, så luften
mellem stregen og overskriften er mere afbalanceret ? Skal jeg
nødvendigvis ud i det skræmmende begreb absolut positionering?

> PS. Sort tekst på den grå baggrund giver dårlig kontrast.
> Teksten er en lidelse at læse for mig med den størrelse den har.

Jeg er naturligvis enig. Den dårlige forklaring er, at jeg kun har
tiltænkt søgemaskinerne den dunkle småtext - og antaget, at brugeren
straks vil klikke på linket frem for at bogstavere sig igennem alle
ordene (!)

vh/ Ulla KK

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-08 16:23

Ulla Kristiansen-Kølster skrev:

> jeg betydeligt nærmere! Men det frister mig til at spørge, hvordan den
> øverste streg så evt. stadig kan gå fra margin til margin -

Det ved jeg ikke. Det er nok noget med padding på det omgivende
element.

> forresten: Hvordan banneret kan komme tættere på stregen, så luften
> mellem stregen og overskriften er mere afbalanceret ?

Start med
hr {
   margin: 0;
   padding: 0;
}
og juster som du helst vil have det. Husk at det kan have
konsekvenser for andre streger. Hvis du vil undgå det, må du lave
en klasse.

> Skal jeg nødvendigvis ud i det skræmmende begreb absolut positionering?

Nej.

> Jeg er naturligvis enig. Den dårlige forklaring er, at jeg kun har
> tiltænkt søgemaskinerne den dunkle småtext -

Det er flere år siden de fik spærret for den slags billige
tricks. Prøv at forestille dig at alle søgemaskinernes
resultatsider bestod af hjemmesider der var plastret til med
nonsenstekst for at score højt.

--
Bertel

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 27-04-08 16:53

Mange tak igen....
> Det er flere år siden de fik spærret for den slags billige
> tricks.
Nej, nej, jeg bliver lige nødt til at præcisere, at det ikke er
NONSENStekst, men at det fuldgyldigt informerer om, hvad man får frem, hvis
man klikker på guiden - og at søgemaskinerne da også (på den tabelside, jeg
endnu har i brug) hidtil har behandlet det derefter (uden at blive snydt).
Om jeg så må sige. Men jeg har med rødlige ører noteret mig kritikken af de
små bogstaver på den grumsede bund!
vh/ Ulla kk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-08 00:25

Ulla Kristiansen-Kølster skrev:

> Om jeg så må sige. Men jeg har med rødlige ører noteret mig kritikken af de
> små bogstaver på den grumsede bund!

Du behøver skam ikke få røde ører. Vi lærer alle sammen hele
tiden.

--
Bertel