Dåbsattest
Fra : Arnold Bruun

Dato : 26-05-08 16:02

Jeg har en, synes jeg selv, en besynderlig dåbsattest. Der står :
Født 5. jan 1926
Hjemmedøbt 20. jan 1927
Fremstillet 10. aug. 1930

- og det er ikke mig som har skrevet forkert. Ovennævnte står på den
originale dåbsattest.

mvh
AB

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 26-05-08 16:14

"Arnold Bruun" <a.bruun@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en, synes jeg selv, en besynderlig dåbsattest. Der står :
> Født 5. jan 1926
> Hjemmedøbt 20. jan 1927
> Fremstillet 10. aug. 1930

Er det det sidste du finder mystisk?
I så fald betyder det at barnet er præsenteret for menigheden i kirken. I
kirkebøger på nettet http://www.arkivalieronline.dk/ kan du finde masser af
expl. på sådan en handling. Men i reglen går der dog kun uger mellem dåb og
fremstilling.

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-05-08 19:06

"Arnold Bruun" <a.bruun@tiscali.dk> skrev Mon, 26 May 2008 17:01:49
+0200

>Jeg har en, synes jeg selv, en besynderlig dåbsattest. Der står :
>Født 5. jan 1926
>Hjemmedøbt 20. jan 1927

Det lyder usansynligt, at der skulle være foretaget hjemmedåb et år
efter fødslen, men udelukkes kan det ikke. Prøv at finde frem til
kirkebogen og se hvad der står der.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 27-05-08 08:52

Det kan sagtens lade sig gøre. Efter dåbstvangen blev ophævet i 1857, stod
det forældrene frit for at bestemme, hvornår - om overhovedet - barnet
skulle døbes.

Hvis barnet blev sygt, da det var lidt over et år, kunne forældrene sagtens
lade barnet hjemmedøbe - så hvis det døde, kom det alligevel i himmelen. Og
så blev barnet først fremstillet, når det passede forældrene.

Navngivningen skete ved, at man meddelte barnets navn til kordegn eller
præst - og det skulle ske inden en vis tidsfrist - 3 mdr. eller et ½ år var
det vist. Så dette må være sket, før barnets hjemmedåb.

Ulrich Alster Klug

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-05-08 12:55

"Ulrich Alster Klug" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev Tue, 27 May 2008
09:52:17 +0200

>Hvis barnet blev sygt, da det var lidt over et år, kunne forældrene sagtens
>lade barnet hjemmedøbe - så hvis det døde, kom det alligevel i himmelen. Og
>så blev barnet først fremstillet, når det passede forældrene.

Ja, selvfølgelig kunne det lade sig gøre, det skrev jeg jo også.

Men det er påfaldende at hjemmedåben er sket lige netop eet år og 15
dage efter fødslen. Det kunne være en skrivefejl på dåbsattesten.

Derfor opfordringen til at spørgeren skulle se efter hvad der stod i
kirkebogen.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : baertel

Dato : 27-05-08 20:37

Ja, det er besynderligt.
Der mangler vist
'Mindst holdbar til ...' og Sidste salgsdato.

mvh og undskyld
Leif Bærtelsen

Fra : Arnold Bruun

Dato : 13-06-08 10:51

"baertel" <baertel.@.hlaug.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det er besynderligt.
> Der mangler vist
> 'Mindst holdbar til ...' og Sidste salgsdato.
>

> mvh og undskyld

Tak for svarerne. Jeg må lede i kirkebøgerne, om der evt. er skrevet
forkert.

mvh
AB