Hjelp til tydning
Fra : Moelle

Dato : 20-05-08 22:42

Er der nogen der kan tyde hvad der står i kirkebogen
for Svendborg amt tryggelev-fodslette sogn
!787 ud for navnet Mads det er oplag/blad 9

MVH
Henning

Fra : J. H. Larsen

Dato : 20-05-08 23:49

Hej Henning.
Her kommer lige et bud, hæng mig ikke op på alt, for der er da
nogle små usikkerhedsmomenter:

Folio 7 No. 10
Dom: XXI post Trinitatis den 28 October blev Knud Madsen
Sognefogeds Søn Mads til Daab frembaaren af gl. Christen Madsens
Datter Johanne. Faddere: Basse, Morbrødrene Mads og (Lauers?),
Knud Christiansen, Christine Pedersdatter.

Mvh J.H. Larsen

Fra : Moelle

Dato : 21-05-08 02:17

"J. H. Larsen" <j-larsen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Datter Johanne. Faddere: Basse, Morbrødrene Mads og (Lauers?),
> Knud Christiansen, Christine Pedersdatter.

Tak for det, sammenholdt med det jeg selv kunne tyde,
giver det en god og sandsynlig mening.

MVH
Henning

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-05-08 22:25

J. H. Larsen <j-larsen@mail.dk> skrev 20 May 2008 22:48:41 GMT

>Datter Johanne. Faddere: Basse, Morbrødrene Mads og (Lauers?),

Kunne det tænkes, at linen skal læses som Barnets Morbrodere osv.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Moelle

Dato : 22-05-08 01:57

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> J. H. Larsen <j-larsen@mail.dk> skrev 20 May 2008 22:48:41 GMT

> Kunne det tænkes, at linen skal læses som Barnets Morbrodere osv.?

Det kan tænkes, men der er familier i området der hedder
noget med Basse.?
Folketællingen som du gav mig (1845 tryggelev) oplyste at
Knud Madsens kone boede hos sin søn, 90 år, det gør
det lidt nemmere at finde hendes dødsdata, men de indscanninger
fra Tryggelev-fodslette sogn er næsten umulige at tyde.

MVH
Henning

Fra : Moelle

Dato : 23-05-08 00:27

"Moelle" <Jonny@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> det lidt nemmere at finde hendes dødsdata, men de indscanninger
> fra Tryggelev-fodslette sogn er næsten umulige at tyde.

ups det var Flemming Aa der gav mig de oplysninger sorry
Men ved du hvad dato dom 3:p. trinitatis er 1735
Og er det fødselsdagen eller er det dåbsdag der står i kirkebogen,
for der er ingen anden datering, blev fødsler registreret andre steder
i 1735?

MVH
Henning

Fra : Moelle

Dato : 23-05-08 00:46

> [...]
> Og er det fødselsdagen eller er det dåbsdag der står i kirkebogen,
> for der er ingen anden datering, blev fødsler registreret andre steder

Fandt en kalender der i exel format kan regne kirkedagene ud!
Dom 3: p Trinitatis 1735 er åbenbart d. 26 juni

http://www.folkekirken.dk/aktuelt/hoejtider/trinitatis/en-fest-for-treenigheden.html

MVH
Henning

Fra : J. H. Larsen

Dato : 23-05-08 04:33

>Fandt en kalender der i exel format kan
>regne kirkedagene ud!
>Dom 3: p Trinitatis 1735 er åbenbart d. 26 juni

Ja, Dom: 3: post Trinitatis 1735 er lig med d. 26. juni.
Jeg kom til samme resultat ved at bruge det lille kalenderprogram
DAGE, som kan hentes gratis på nettet. Det er i øvrigt glimrende.

Hvis præsten ikke har skrevet andet, er det dåbsdatoen, som er
nævnt i kirkebogen. Fødselsdagen blæser således i vinden...

Mvh J.H. Larsen

Fra : J. H. Larsen

Dato : 20-05-08 23:54

Hej igen.
Well, ja faktisk er det jo Folio 6b og ikke Folio 7!

Hilsen J.H. Larsen