Personsletning på hjemmeside
Fra : Per Engelsted Jonase~

Dato : 16-05-08 19:42

Jeg har en hjemmeside med de sædvanlig anetavler og efterslægtstavler. En
fjern slægtning bad mig slette oplysningerne om ham. Nu har person nr. 7 i
den slægtsgren bedt om at blive slettet med henvisning til bl. a. angsten
for at en arbejdsgiver kan søge oplysninger via internettet. Selvsamme har
selv en blog.
Er der nogen der har erfaring med hvorledes man skal forholde sig i denne
situation. Jeg henviser til
Re: Offentliggørelse private slægtssider - Beskyttelse af personlige
oplysninger
Indsendt af: Lars J. Helbo (IP Logget)
Dato: 30/03-04 23:18

Og det indlæg er faktisk ret interessant, bl.a. står der:

>Det er dog Datatilsynets opfattelse, at eksempelvis et familietræ med
>ganske ufølsomme (banale) oplysninger såsom navne, fødsels og dødsår
>kan offentliggøres på Internettet uden samtykke.

Det dækker formentlig hovedparten af vores private hjemmesider. Der er altså
ikke de store problemer i forhold til persondataloven - selv hvis det
handler om nulevende personer.

vh Per

Fra : Michael Erichsen

Dato : 16-05-08 21:05

Per Engelsted Jonasen wrote:
> [...]
> ikke de store problemer i forhold til persondataloven - selv hvis det

Hej Per

Dette er jo en følelsesladet diskussion. Datatilsynets opfattelse er
åbenbart, at folk ikke med føje kan kræve sig fjernet. Jeg ville anse
det for god smag at efterkomme sådanne ønsker. En ikke uvæsentlig
detalje er, at en del IT-systemer kan hjælpe en med at genfinde et glemt
password, hvis man indtaster personlige data såsom moders pigenavn. Og
det kan jo være et problem, hvis man er opført på et
slægtsforskningswebsite.

Min egen oplevelse har været en enkelt anmodning om sletning, som jeg
fulgte - men en hel del anmodninger om at tilføje børn og andre data,
jeg ikke selv kendte til.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 16-05-08 23:59

> [...]
> ikke de store problemer i forhold til persondataloven - selv hvis det

I use the formula
Living Jensen

for all born after 1930
(the date of the last US federal census open to the public)

for example
http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?surname=&given=living&includedb=hughw36&start=381

I also privatise before exporting a gedcom from FTM 16 for uploading to
other sites

Hugh W

--
For genealogy and help with family and local history in Bristol and

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : J. H. Larsen

Dato : 18-05-08 13:29

Det er en væsentlig diskussion.
Een ting er, hvad man med lov i hånd kan tillade sig at gøre.
En anden ting er almindelig pli.
Personligt synes jeg, at det er en underlig skik at
offentliggøre slægtsoplysninger om nulevende personer.
Hvis man har beskæftiget sig med slægtsforskning et stykke tid,
opdager man, at nogle deler fascinationen, mens andre mener, at
det er noget af det mest overflødige og tossede, man næsten kan
finde på at beskæftige sig med.
Atter andre finder det direkte provokerende eller ligefrem
kompromitterende at finde sig selv nævnt på en given
slægtshjemmeside...
Hvorfor ikke respektere dette??
Som Dolly Parton synger:
Don't take my man just because you can...
Eller:
Hvorfor lægge slægten på nettet, bare fordi man må...

Den dag, jeg laver en hjemmeside med slægtsoplysninger, har jeg
under alle omstændigheder tænkt mig at bruge mine oldeforældre
og deres aner som udgangspunkt.

M.v.h. J.H. Larsen

Fra : Per Hagemann

Dato : 31-05-08 00:43

"J. H. Larsen" <j-larsen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> En anden ting er almindelig pli.
> Personligt synes jeg, at det er en underlig skik at
> offentliggøre slægtsoplysninger om nulevende personer.

Jeg synes tværtimod det er en underlig skik at de fleste slægtsprogrammer
automatisk skjuler oplysningerne om nulevende. Det betyder at man ofte kan
se alt om døde børn, som forældrene måske nødigt vil mindes om, mens man
ikke kan finde nulevende slægtninge.

Hvis nogen direkte beder om at blive fjernet, kan man naturligvis godt
efterkomme det ønske. Hvis det som beskrevet udvikler sig til en grille i
dele af familien at få harmløse personoplysninger slettet, kunne man vise
dem slutningen af Datatilsynets instruks:

citat

Det er i første omgang slægtsforskeren, der skal tage stilling til
indsigelsen. Hvis indsigelsen ikke efterkommes, har den registrerede
mulighed for at indbringe slægtforskerens afgørelse for Datatilsynet.

Bestemmelsen kan have den konsekvens, at en slægtsforsker i visse tilfælde
skal ophøre med en behandling, som i øvrigt er lovlig.

En indsigelse vil være berettiget, hvis tungtvejende grunde, der vedrører
den registreredes særlige situation, taler for, at indsigelsen skal
imødekommes.

Den registrerede skal derfor fortælle slægtsforskeren, hvorfor oplysningerne
ikke må offentliggøres på internettet.

citat slut

Fra : Per Engelsted Jonase~

Dato : 27-05-08 16:15