Urenlig?
Fra : Ann K.

Dato : 18-07-01 12:04

Hejsa.
Så er det vores tur til at søge råd ang urenlighed!
Ranje er i det sidste stykke tid begyndt at tisse overalt!
Så sent som igår brugte han underskålen til én af potteplanterne, her til
morgen har han brugt kontorstolen, for et par dage siden var det sofaen osv
osv. Det er helt umuligt at have et frit hjørne - det ses som en direkte
opfordring til tissested (og vi HAR fået ødelagt et lille stykke af vores
helt nye gulv! Vi opdagede ikke tisset med det samme. Jo lugten - men den
troede vi, stammede fra hans tissen i min lænestol!)
Bakkerne er rene, fyldt med hans foretrukne grus, vi har brugt feliway,
siger Nej, og sætter ham ind i bakken, når vi ser, hvad han er ved at lave!
Roser til skyerne, når han "gør" det rigtige sted... Vi har flyttet den ene
bakke ind i stuen, uden ønsket resultat!

Vi har brug for et råd! Men har jo selvfølgelig gjort "alt" det, som man
normalt råder til her i katte-ng! Så tænk utraditionelt - tak....
Ranje fejler ikke noget fysisk - vi har været til dyrlæge!
Psykisk... tja, vi fik jo en ny lille hund i september, men han har
accepteret den nu... ligger gerne op ad hunden på gulvet og nusser også med
den! Desuden er vi ved at gøre i stand, men det har vi faktisk været det
sidste års tid, og Ranje har aldrig tidligere taget notits af dette, når
blot han kunne finde sin mad-/vandskål og bakke... Ellers kan jeg ikke komme
i tanke om noget forandret i hans liv...

Skal nok lige tilføje at da vi fandt Ranje, var han jo gadekat... han havde
det første stykke tid her, svært ved at huske at bruge kattebakken! I stedet
udvalgte han et hjørne under skrivebordet....Vi fik dog pillet denne uvane
af ham og der har så ikke været noget galt siden... Og nu er det altså ikke
hjørnet han bruger, men ALLE steder, hvor han får lyst (
Situationen er faktisk temmelig uholdbar... vi er sikre på at han tisser af
psykiske årsager, men aner ikke hvorfor... og da slet ikke hvad vi skal gøre
ved det!

Mvh Ann

Fra : Trine

Dato : 18-07-01 13:06

Uha sikke noget kender det fra min egen Luna (som jo altså er hunkat).
Men 7-9-13 har det hjulpet at få hende steriliseret.....

Hvor gammel er han?? er han kastereret??
Spurgte du ikke dyrlægen??

/Trine

Fra : Ann K.

Dato : 18-07-01 16:34

Hejsa.
Tanje fylder 4 år til september - blev kastreret, da han var ca 9 måneder...
Dyrlægen mener, ligesom vi gør, at der må være tale om noget psykisk.
Ranje er ganske vist (meget) tyk, men det har indtil nu ingen indflydelse på
hans helbred, ligesom at hans dårlige pote heller ikke endnu er et problem
(han er blevet tjekket for sukkersyge, leverbøvl og smerter/gigt).
Mvh Ann

Fra : Nina

Dato : 18-07-01 16:42

urinvejssten?
(tror nok det hedder sådan)
Kan det være sådan noget der plager ham?

--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : Helle Andersen

Dato : 18-07-01 22:24

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:3b556d2c$0$363$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> morgen har han brugt kontorstolen, for et par dage siden var det sofaen osv

Øv....... Det er jo lidt svært at råde dig, da jeg ved,
at du allerede ved en masse om emnet, men lad
os da prøve at lægge hovederne i blød alligevel.

> [...]
> Roser til skyerne, når han "gør" det rigtige sted... Vi har flyttet den ene
> bakke ind i stuen, uden ønsket resultat!

Min Giza har været urenlig siden november. Hun
tisser pænt på bakken, men besørger i hjørnet af
badeværelset. Siden november har hun faktisk
ikke brugt kattebakken en eneste gang - indtil i
går. Jeg forsøgte i starten alle mulige forskellige
slags kattegrus, for at teste om det var problemet,
men uden resultat. Jeg bruger forskelligt kattegrus
til killingerne, så de er vant til lidt af hvert og i
denne uge er det altså Everclean. Det har jeg
faktisk ikke prøvet på Giza før, og i går brugte hun
altså killingebakken med Everclean Jeg har
hele tiden været overbevist om, at hendes
urenlighed skyldtes noget adfærdsmæssigt, for
det startede da hun selv blev kønsmoden,
samtidig med at Eika (førerkatten) fik sin første
løbetid. Nu vokser træerne jo ikke ind i himlen,
men måske har jeg gjort problemet meget mere
kompliceret end det er ? Og selv om man forsøger
forskellige slags kattegrus, er det måske ikke
sikkert, at man har ramt rigtigt ?

Når I har brugt Feliway, tisser han så alligevel det
samme sted ? Eller vælger han et andet ?

> [...]
> blot han kunne finde sin mad-/vandskål og bakke... Ellers kan jeg ikke komme
> i tanke om noget forandret i hans liv...

Kan der være flyttet en ny dominerende kat ind i
nabolaget, der har hugget hans territorium ? Det er
selvfølgelig et problem, der ville være svært at
løse, men så var der i det mindste en forklaring.....

> [...]
> psykiske årsager, men aner ikke hvorfor... og da slet ikke hvad vi skal gøre

Jeg har, for ikke så længe siden, købt 4 bøger på
engelsk om katteadfærd incl. urenlighed. Det er
nogle meget lange forklaringer og eksempler og
lidt omfattende at komme ind på her, men du er
meget velkommen til at låne bøgerne, hvis du får
lyst.

--
Hilsen Helle
If nothing ever sticks to TEFLON, how do they

Fra : Ann K.

Dato : 19-07-01 09:38

Hejsa.

Ranje har holdt sig til bakken i nat Vi rengjorde den fuldstændig i
aftes, desinficerede med klorin (som vi plejer) og så.... Måske skal vi til
dagligt, at sætte et fingeraftryk med klorin på kanten??? Vil prøve igen i
aften - hvem ved?

>Og selv om man forsøger forskellige slags kattegrus, er det måske ikke
sikkert, at man har ramt rigtigt ?
<>Her er vi nu helt sikre... Ranje vil bruge 2 slags grus - Brugsens det
billigste ikke-klumpende eller allerhelst det rasende dyre stads, der er i
bakken lige nu
Tjalfe vil _ikke_ bruge ever-clean eller lign... Vi er ude i lidt af en
balancegang her, når nu tre katte skal bruge to bakker - vi bruger en helt
tredje slags til Saga, som hverken Tjalfe eller Ranje synes om... Heldigvis
er Aske så inderligt ligeglad med, hvad der er i bakken, bare han kan skrabe
i det !

>Når I har brugt Feliway, tisser han så alligevel det
samme sted ? Eller vælger han et andet ?
<> Umiddelbart efter vælger han et andet sted... når så duften fra feliway
"klinger" lidt af, så....
Der er ikke, som fx da han flyttede ind, tale om, at han udvælger sig ét
bestemt sted at tisse... nej, han tisser, hvor han er, når han skal.... Fx
snorksov han i lænestolen, rejste sig, tissede og gik...
Tidligere _har_ han kunne finde på at tisse i min lænestol (og kun der!)...
Dette er sket efter dyrlægebesøg/bilkørsel... og en enkelt gang, fordi
bakken ikke var ren nok. Der skulle dog ligge et stykke tøj e.lign. i
stolen, så han havde noget at skrabe i.... Men dette er ikke sket de sidste
2 år...

>Kan der være flyttet en ny dominerende kat ind i nabolaget, der har hugget
hans territorium ?
<> Ranjes territorium er vores have! Han er for tyk og tung til at kunne
bruge de besværlige smutveje, som vi har bemærket at Saga og Tjalfe bruger,
når de _vil_ på langfart...
I haven er han jo klart vant til at det _ikke_ er ham, som er den dominante
Der kommer sjældent fremmede katte ind - og Jens (nabokatten), der af og
til besøger os, kender han godt og har altid leget fint med ham...

>Det er selvfølgelig et problem, der ville være svært at løse, men så var
der i det mindste en forklaring.....
<> Hæ - havde det dog bare været én af de andre tre... Aske ville helt
sikkert have gjort sig gode venner med den - og Saga/Tjalfe, tja... Den
fremmede ville ikke være dominant ret længe!
Ingen af de tre viser dog tegn på, at en fremmed kat skulle være flyttet
ind... Noget vi ved, hvordan de reagerer på! Især Saga/Tjalfe bliver
påvirket af sådan noget....

>du er meget velkommen til at låne bøgerne, hvis du får lyst.
<> Ja, tak... selv om der måske ikke er en løsning på mit problem, så kunne
det da være interessant, bare at lære noget mere!

Mvh Ann - der ikke skal tørre tis op idag (endnu da

Fra : Jette & Leif

Dato : 20-07-01 10:50

> [...]
til
> dagligt, at sætte et fingeraftryk med klorin på kanten??? Vil prøve igen i

Hej Ann!!

Et lille tip:
De steder hvor han tisser uden for kassen, da gør du vel ikke rent med
klorin?
Katte elsker jo duften af klorin, vores bliver helt ustyrlig når jeg gør
deres kasser rene i klorin, men vi har også en problem kat, som tisser andre
steder end i kassen når der sker noget han er utilfreds med og da bruger jeg
Rodalon, som fjerner lugten ( desinficerer ) og som også er godt til
gulvtæpper hvis der er kommet en plet på, som ikke er til at få væk. Så kom
noget Rodalon på og gnub til det skummer og væk er pletten!!

> klip <

Hilsen fra Jette og mine 4 "gamle" misser

Fra : Gitte J.L

Dato : 20-07-01 11:49

Vil det sige, at man kan rengøre kattebakken i klorin...uden risiko for, at
katten fravælger bakken, når den skal af med s..... ???
-Gitte

Fra : Jette & Leif

Dato : 20-07-01 12:14

"Gitte J.L" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> katten fravælger bakken, når den skal af med s..... ???

Der er intet der er sikkert ud over amen i kirken!! ))))

Jeg kender ikke til nogle tilfælde, hvor en kat har nægtet at gå i bakken
bagefter, så lad det komme an på en prøve!!

Jette

Fra : Henrik Vejhe

Dato : 20-07-01 12:23

"Jette & Leif" <maletzki@mail.dk> wrote in

> Jeg kender ikke til nogle tilfælde, hvor en kat har nægtet at gå i bakken
> bagefter, så lad det komme an på en prøve!!

Nu er klorin jo en lugt, som katte godt kan lide... så det eneste man kan
risikere, er at katten rent faktisk syntes at bakken er blevet "for"
ren.....

Her i huset bruger vi aldrig klorin, vi bruger Rodalon, idet rodalon
desinficerer, uden at tiltrække.....

Det er faktisk en rigtig DÅRLIG ide at bruge klorin til at gøre rent et
sted hvor katten har "fejl"tisset, for det tiltrækker og har altså den
modsatte effekt..

MvH
Henrik

Fra : Jette & Leif

Dato : 20-07-01 12:44

"Henrik Vejhe" <velkommen@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er faktisk en rigtig DÅRLIG ide at bruge klorin til at gøre rent et
> sted hvor katten har "fejl"tisset, for det tiltrækker og har altså den

Prøv at læse hvad jeg skrev kl. 11.50 ang. dette emne!!

Jette

Fra : Henrik Vejhe

Dato : 20-07-01 12:48

> Prøv at læse hvad jeg skrev kl. 11.50 ang. dette emne!!

For hurtige kan vi jo alle være......

Undskyld......

MvH
Henrik

Fra : Jette & Leif

Dato : 20-07-01 12:53

> "Jette & Leif" <maletzki@mail.dk> wrote in

> For hurtige kan vi jo alle være......
>
> Undskyld......
>
> MvH
> Henrik

Ok det er bare ti 4 og en skumbanan )))

Det kan jo smutte for en hver!!

Venlig hilsen Jette

Fra : Ann K.

Dato : 20-07-01 22:04

Hejsa.
Nej - så lalledum er jeg altså ikke, at jeg rengør med noget, der virker
tiltrækkende på min kats tissetrang!!!
Men vi har altid brugt klorin til totalrengøring af bakkerne, netop fordi
kattene kan lide lugten og fordi det samtidig desinficerer - det gør Ajax jo
fx ikke...
Til alle andre steder bruges kun Rodalon - og en grundig afskylning i rent
vand, så misserne/vufferne ikke ved en fejl kommer til at få noget af det
stads på sig.
Men fingeraftrykket med klorin på bakken ser ud til at have virket...
Så her er altså endnu et råd ang urenlig kat: Prøv at sætte et fingeraftryk
klorin på kanten!
Krydser fingre, tæer og poter for at det bliver ved med at virke her hjemme!
I hvert fald indtil Ranje har glemt denne uvane...

Ranje er altså lige til at aflevere på sæbefabrikken, når man to dage i
træk, får sat sig oven i en våd plet! Og det bliver ærlig talt temmelig
pinligt, når det sker for ens gæster!
Han er ellers så sød - idag har han helt selv fanget et stooooort blad og
kom så dygtigt og afleverede det til mig... Johhh - han fik skam ros!

Mvh Ann - der skal til at børste burrer ud af pelsen på tre langhårede
katte... Hvorfor skal de lege lige i burresnerlerne??? Og hvorfor er
burresnerler ikke til at udrydde??? *suk*

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-07-01 22:21

Hej Ann

Du bliver altså NØDT til at holde katte-komsammen snart - nu vil jeg
ihvertfald gerne snart møde alle misserne og hunde-nenene - og ikke mindst
den dyyyygtige Ranje, som altså helt kan fange et stort blad! *LOL*
Og jeg er ret sikker på, at vi kattemennesker såmænd nok skulle overleve,
hvis vi kom til at sætte os i "den våde plet"...

Mvh. Camilla

Ann K. <tsars@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b589cf0$0$69717$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kate

Dato : 21-07-01 20:42

Camilla Scharff wrote:

> [...]
> Og jeg er ret sikker på, at vi kattemennesker såmænd nok skulle overleve,
> hvis vi kom til at sætte os i "den våde plet"...

Jeg kan kun gi' Camilla ret. Alle de historier om specielt Saga, gør at
man altså gerne vil møde dem
Jeg har da stadig et par regnbukser et eller andet sted fra da jeg
cyklede på arbejde
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Ann K.

Dato : 22-07-01 02:10

Hejsa.
Ja, ja - jeg skal nok holde katte-kom-sammen... Når jeg får tiiiiid!

Sidder pt og er ved at skulle skrive projektopgave til religionshistorie -
så hvis nogen er interesserede i et længere foredrag om Tempelherrerne,
korstogene, hvordan man udfra krigermunkenes munkeregel kán se deres
udskillen fra både det omgivende kristne men også den muslimske verden,
hvordan munkereglen desuden angiver organiseringen af et fuldt slag med
riddere og fodfolk... samt en diskussion om hvorfor den kristne kirke tog en
kovending, der betød at man fra ikke at kunne blive kristen, hvis man var
soldat, til at alle var "soldater for Krist" - og dermed oprettelsen af
krigermunkeordner, der kun "stod til ansvar" for Gud og Pave.... Jamen så er
jeg frisk!!!!!

Og så er der jo også lige "hængepartiet" med helårsisoleringen af udestuen
og derpå indretningen af mit, Sagas og Dises eget værelse.... *suk*.... Jeg
er i den fase, der klart har konkluderet at det _aldrig_ bliver færdigt!

Så, hvis bare I vil have noget tålmodighed??? Pleeeeaze

Mvh Ann