Matrikkel numre og ejerskab?
Fra : Moelle

Dato : 13-05-08 21:43

Er der nogen steder man kan søge oplysninger om ejerskab
til matrikkel nr. på nettet)
MVH
Henning

Fra : Lars Frandsen

Dato : 13-05-08 21:57

"Moelle" <Jonny@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Er der nogen steder man kan søge oplysninger om ejerskab
> til matrikkel nr. på nettet)
> MVH
> Henning

Ja, her:
https://www.ois.dk/UI/Sogning/avanceretSogning.aspx
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Moelle

Dato : 14-05-08 00:49

"Lars Frandsen" <nyheder@nordholm-frandsen.dk> wrote in message
> "Moelle" <Jonny@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Ja, her:
> https://www.ois.dk/UI/Sogning/avanceretSogning.aspx

Tak for det, men det jeg søger er ejerskab i fortiden.
MVH
Henning

Fra : Hugh Watkins

Dato : 15-05-08 01:45

Moelle wrote:
> "Lars Frandsen" <nyheder@nordholm-frandsen.dk> wrote in message
>
> Tak for det, men det jeg søger er ejerskab i fortiden.

det er skriven på nøgen folketællinger side

http://www.kms.dk/ har ting det er i brug
you ned to visit
Læsestuen
..
Læsestuen er det sted i Kort & Matrikelstyrelsen, hvor du kan se vores
kort og protokoller.

På læsestuen kan du se næsten alle Kort & Matrikelstyrelsens kort og
protokoller. Der er dog enkelte arkivalier, som du ikke kan få at se på
grund af deres dårlige tilstand.

Åbningstid
Læsestuen har åbent mandag til fredag mellem klokken 10 og klokken 14.
Lørdag er der lukket. Alle interesserede er velkomne.

Aftal tid i forvejen
Der er ikke så megen plads på læsestuen, og det kan tage tid at finde
kort og protokoller frem. Derfor bedes publikum om i forvejen at ringe
på 72 54 58 12 og aftale tid.

http://www.kms.dk/Om+styrelsen/Kontakt/Find_vej.htm

and then they send old documents to landsarkiverne

so try http://daisy.sa.dk/

Hugh W

--
For genealogy and help with family and local history in Bristol and

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 16-05-08 06:31

Hej Henning!

Matrikelnumre på landet er tildelt mellem 1803 og 1824, da der blev
matrikuleret (dvs. opmålt og ansat i hartkorn, som var skatten på
landbrugsjord). Denne matrikel, dvs. skattebetalingen efter den, blev
indført i 1844.

I 1845 - om ikke før - begynder realregistrene, som kan ses på
landsarkiverne (og evt. på film på Rigsarkivet i Kbh). Her ser du for hvert
matrikelnummer, hvem der har ejet det, haft brugsret til det (f.eks. fæste
eller evt. forpagtning), hvad der er tinglyst af gæld (pantebreve og
obligationer). Realregisteret henviser til Skøde- og Pantebøgerne, som
landsarkiverne også har. Realregistrene ophører i 1929, hvorefter skøderne
skulle afleveres i kopi, som fra da af ligger efter matrikelnummer.

Desuden findes ved landsarkiverne brandtaxationsprotkoller og
brandforsikringsprotokoller.

De første indeholder efter taxationernes hovednummer og løbenummer selve
taxationen, hvor man kan se Mnr., ejer, taxationsdato samt beskrivelse af
bygningerne, evt. med en lille situationstegning ved.

De sidste er oversigter over forsikringsummerne; der er normalt en protokol
for et par sogne sammen - og alle forsikrede bygninger findes heri. Der
oplyses ejer, bruger, taxationsdato, Mnr, oversigt over bygningerne og deres
værdi, og protokollerne løber gerne over 10 år.

For købstæderne begynder brandforsikring i 1761, på landet omkring 1800, og
i Kbh. allerede i 1728.

Matrikelnumre tildeltes i Kbh i 1756, i købstæderne mellem 1868 og 1925.

Brandforsikringsmaterialet findes også ved landsarkiverne.

Mig bekendt findes intet af det tilgængeligt på internettet.

Mvh.

Ulrich Alster Klug
www.dannebrog.biz

Fra : Hugh Watkins

Dato : 16-05-08 12:33

Ulrich Alster Klug wrote:

> Matrikelnumre tildeltes i Kbh i 1756,

også http://www.starbas.dk/Bygningshistorie.php

BYGNINGER OG GRUNDE

Sager om bygninger er oftest ordnet efter kvarterer og matrikelnumre.
Byen er inddelt i kvarterer og inden for hvert kvarter har grundene
matrikelnumre, der er blevet ændret flere gange. Den seneste ændring af
matrikelnumrene skete i 1806.

På Stadsarkivet findes hjælpemidler, der kan oplyse matrikelnumret på de
enkelte grunde, bl.a. kan Kraks vejviser benyttes. . . . mere

http://www.starbas.dk/om_starbas.php

Fremgår det af STARBAS, at arkivalierne er i fjernmagasin, kan du
bestille dem online, eller du kan sende et print af bestillingssedlen til
   Københavns Stadsarkiv
Rådhuset
1599 København V
Tlf. 33 66 23 70
E-mail: stadsarkiv@kff.kk.dk
For arkivalier i fjernmagasin er der en ekspeditionstid på to hverdage
gældende fra den dag, Stadsarkivet har modtaget bestillingen.

enjoy

Hugh W

Fra : Moelle

Dato : 17-05-08 10:48

"Ulrich Alster Klug" <dannebrog@dk-yeoman.dk> wrote in message
> [...]
> matrikuleret (dvs. opmålt og ansat i hartkorn, som var skatten på
> landbrugsjord). Denne matrikel, dvs. skattebetalingen efter den, blev
Hej Ulrich!

Tak For oplysningen
MVH
Henning