Omosegaard
Fra : Moelle

Dato : 13-05-08 21:34

I kirkebogen står der for kvindens vedkommende: af Omosegaard,
det er ikke et sogn, så hvordan finder jeg denne gaard? 1800 tallet

MVH
Henning

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 13-05-08 22:36

"Moelle" <Jonny@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> I kirkebogen står der for kvindens vedkommende: af Omosegaard,
> det er ikke et sogn, så hvordan finder jeg denne gaard? 1800 tallet

Nu er du meget fåmælt ang. stedsangivelse.
Kan det være Åmosegård? Det er der if. google noget der hedder.

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Moelle

Dato : 14-05-08 00:41

"Poul E. Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> wrote in message
> "Moelle" <Jonny@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Nu er du meget fåmælt ang. stedsangivelse.
> Kan det være Åmosegård? Det er der if. google noget der hedder.

Det kan ikke være Åmose for det ville være stavet med Aa Ok det
er sparsomt med oplysninger jeg gav, men det burde ligge på Fyn
og ved at google er der da også noget med Omose, men ikke noget
derkan bruges i denne sammenhæng.
Nogle steder i kirkebogen kunne det se ud som der står O.mosegaard
Folketællinger og kirkebøger er fra Odense amt/herred vissenbjerg sogn
hvor jeg forsøger at finde ud af hvor navnet Nyborg kom ind i slægten
Det skete med min oldemor der hed Hansine Caroline Nyborg (af Omosegaard)
Gift med Anders Møller Madsen (Ingen sogneangivelse)
Fadderne er fra henholdsvis Tryggelev og Korup sogne og bære navnet Nyborg

MVH
Henning

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-05-08 23:05

"Moelle" <Jonny@hotmail.com> skrev Tue, 13 May 2008 22:34:14 +0200

>I kirkebogen står der for kvindens vedkommende: af Omosegaard,
>det er ikke et sogn, så hvordan finder jeg denne gaard? 1800 tallet

Nu havde det jo nok været en god ide at fortælle i hvilken kirkebog, og
evt. også hvilken person.

Men hvis det er midt- vestjylland, så er det i Hodsager sogn.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Moelle

Dato : 14-05-08 00:47

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> [...]
> evt. også hvilken person.
>
> Men hvis det er midt- vestjylland, så er det i Hodsager sogn.

Tak for oplysningen, men det ligger på Fyn
Fundet i Vissenbjerg sogn hvor der står ud for hustru
Hansine Caroline Nyborg: af Omosegaard, det kunne ligge i tryggelev
eller korup sogne, men ellers omkring Odense

MVh
Henning

Fra : Moelle

Dato : 14-05-08 01:05

"Moelle" <Jonny@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Hansine Caroline Nyborg: af Omosegaard, det kunne ligge i tryggelev
> eller korup sogne, men ellers omkring Odense

Gad vide om man kan forveksle et stort I og et stort O, for
hvis det er Imosegaard i stedet for Omosegaard, er det et
teglværk i Vissenbjerg, men i folketællingerne fra Vissenbjerg
optræder der ingen ved navn Nyborg?

MVH
Henning

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-05-08 07:02

"Moelle" <Jonny@hotmail.com> skrev Wed, 14 May 2008 02:05:21 +0200

>Gad vide om man kan forveksle et stort I og et stort O, for
>hvis det er Imosegaard i stedet for Omosegaard, er det et

Det kan man da sagtens. men så må du lige oplyse den præcise dato og
kirkebog, allerhelst opslagsnummer på AO, så andre kan se efter.

Du kan nu også godt komme ud for, at det kan staves på flere måder feks.
Aamosegaard, udtalen er jo næsten ens.

At navnet Nyborg ikke optræder så tit i folketællingeren er heller ikke
usædvanligt. Det er ret normalt, at præsten bruge de almindelige
kaldenavne i kirkebogen, men de mere officielle sen-navne i
folketællinger.

Iflg. FamilySearch skulle de være viet i Tryggelev 7 maj 1868. Der står
måske yderligere oplysninger i kirkebogen dér.

Det kan så være hende der er født i Tryggelev 23 maj 1840 som datter af
Johan Hansen Nyborg og Johanne Katrine Hansdatter. Hun ses dog ikke i
folketællingen 1845, så hun kan være død i mellemtiden og en anden i
familien opkaldt efter hende. Check selv i kirkebogen om hun er død i
perioden frem til 1845.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Moelle

Dato : 14-05-08 08:03

> [...]
> folketællingen 1845, så hun kan være død i mellemtiden og en anden i
> familien opkaldt efter hende. Check selv i kirkebogen om hun er død i

Jeg har fundet Johan Hansen Nyborg og Johanne K. Hansdatter
Ved dåb kan jeg se der er 2 Hanne den ene f. 8/9 1847
og den anden 8/11-1858
der er også 2 Hansine, hende du nævner og Hansine f. 6/5 1845
Tak for hjælp og ideer

MVH
Henning

Fra : Moelle

Dato : 14-05-08 08:59

"Moelle" <Jonny@hotmail.com> wrote in message

Nu trækker jeg den nok lidt i ørene, men kan
du tyde stillingsbetegnelsen på
Anders Mølle Madsen's Far?
Tryggelev
Kirkebøger 1834 til 1841 blad 032_b_005_k01-07-A

Anders M M f. 26/3-1837

MVH
Henning

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-05-08 12:15

"Moelle" <Jonny@hotmail.com> skrev Wed, 14 May 2008 09:59:07 +0200

>Nu trækker jeg den nok lidt i ørene, men kan
>du tyde stillingsbetegnelsen på

Nej, det er fint nok. Det er (blandt meget andet) også det vi har
gruppen her til.

Men helt generelt (og det er ikke specielt rettet til dig):
Man skal altid huske at give så præcise oplysninger som muligt, og at
fortælle så meget som muligt om hvad man allerede ved.

Dels for at gøre det nemmere for folk at hjælpe, og dels for at folk
ikke skal bruge tid på at lede efter noget spørgeren allerede ved i
forvejen.

Men nu til dit spørgsmål: Der står "Selveiergaardmd."

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-05-08 12:08

"Moelle" <Jonny@hotmail.com> skrev Wed, 14 May 2008 09:02:47 +0200

>Jeg har fundet Johan Hansen Nyborg og Johanne K. Hansdatter
>Ved dåb kan jeg se der er 2 Hanne den ene f. 8/9 1847
>og den anden 8/11-1858
>der er også 2 Hansine, hende du nævner og Hansine f. 6/5 1845

Det bestyrker jo min formodning om, at den første måske er død og den
næste så har fået samme navn. Men det kan naturligvis først siges med
sikkerhed når du har fundet hende (den første altså) død i kirkebogen.

Se også:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/customsearchresults.asp?fn4=&ln4=nyborg&j14=2&fd4=&dr4=&dri4=0&bn4=C211802&r4=7&rf4=Denmark&j1f4=Denmark&j2f4=Svendborg&j3f4=Tryggelev&j4f4=&LDS=4&LDS4=4

N.B.
Oplysniger fra FamilySearch skal *altid* tages med forbehold og skal
efterfølgende checkes, men det er en rigtig god hjælp at kunne søge
dér..

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Moelle

Dato : 14-05-08 21:16

> [...]
> næste så har fået samme navn. Men det kan naturligvis først siges med
> sikkerhed når du har fundet hende (den første altså) død i kirkebogen.

Hansine Caroline Nyborg døde 1841 11 april, 1 år gammel,
Så det er tale om at en senere datter fik samme navn.

> [...]
> Oplysniger fra FamilySearch skal *altid* tages med forbehold og skal
> efterfølgende checkes, men det er en rigtig god hjælp at kunne søge
Er det ikke mormonernes søgemaskine?

MVH
Henning

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-05-08 21:42

> "Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message

KLIP!

> Er det ikke mormonernes søgemaskine?

Jo - og der er så mange oplysninger at hente, og som Arne
Feldborg siger - oplysninger skal naturligvis checkes, men
det gør enhver hæderlig slægtsforsker med alle oplysninger
alligevel.

Mvh.Bodil.

Fra : Moelle

Dato : 17-05-08 10:44

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in message

> Jo - og der er så mange oplysninger at hente, og som Arne
> Feldborg siger - oplysninger skal naturligvis checkes, men
> det gør enhver hæderlig slægtsforsker med alle oplysninger
> alligevel.

Naturligvism de oplysninger jeg allerede her
har fået hjælp til, har jeg efterfølgende fundet
og downloadet de aktuelle oplysninge fra folketællinger
og kirkebøger, så jeg har kopier liggende af de aktuelle
sider/blade i bøgerne.
Ligeså det jeg selv har fundet, så nogen gange får
man en lille overraskelse i form af en oplysning i
folketællingerne om at der var f.eks. en lærerinde på gården

MVH
Henning

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 17-05-08 11:00

"Moelle" <ny@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ligeså det jeg selv har fundet, så nogen gange får
> man en lille overraskelse i form af en oplysning i
> folketællingerne om at der var f.eks. en lærerinde på gården

Skal det forstås som en privatlærer?
Hvis ja, hvornår var det så cirka?

Fra : Moelle

Dato : 17-05-08 22:58

> "Moelle" <ny@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Skal det forstås som en privatlærer?
> Hvis ja, hvornår var det så cirka?

Jeg formoder at hun var privatlærer
I samme husstand optræder også en husbestyreinde,
skønt hustanden yderligere kun bestod af
Mor, far, 5 børn, 5-7-8-9-10 år + 2 piger og 4 karle

Det var ved FT 1880-10063-01746 og her er der ingen
tvivl angående den efterspurgte gård, det var ikke Omosegaard,
men Imosegaard i Vissenbjerg sogn, Koelbjerg by
Lærerindens Navn er Laurine Hansen 22 år f. Lyndelse sogn,
Odense amt, hvis nogen har lyst at efterforske det

MVH
Henning

Fra : Moelle

Dato : 17-05-08 23:13

> [...]
> Lærerindens Navn er Laurine Hansen 22 år f. Lyndelse sogn,
> Odense amt, hvis nogen har lyst at efterforske det

Ved folketællingen 1890 er både lærerinde og
husbestyrinden væk.

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 15-05-08 15:09

I en meddelelse 14-05-2008 09:02, skrev Moelle:
> [...]
> og den anden 8/11-1858
> der er også 2 Hansine, hende du nævner og Hansine f. 6/5 1845

Hej Henning,
Bare til orientering, hvis du ikke allerede véd det:
Der er tale om Harald Nyborgs slægt (ham med isenkramfirmaet)
og Tryggelev ligger i Landelands Sønder Herred.

Mvh.
Jørgen D.

Fra : Moelle

Dato : 15-05-08 16:19

"Jørgen Dorch" <bruger@eksempel.dk> wrote in message

> Hej Henning,
> Bare til orientering, hvis du ikke allerede véd det:
> Der er tale om Harald Nyborgs slægt (ham med isenkramfirmaet)
> og Tryggelev ligger i Landelands Sønder Herred.

Jeg har fra barnsben været klar over, jeg havde
Harald Nyborg Madsen i slægten, da han er min farfars fætter
og min far, der var landmand, fik familierabat når han handlede
med firmaet.
Min far er født på Tværskov mølle, i 1904 flyttede de til Kavslundegården
(Kavslunde) hvor alle hans søskende er født (3 drenge og 2 piger) Efter
1915 er de flyttet til Broendegården, jeg ved ikke årstallene for
henholdsvis
forpagtning og ejerskab, men på Kavslundegård, kaldte min farfar sig
proprietær, efter 1945, overtog min yngste farbror Broendegården
og havde min farfar boende på aftægt til hans død. (hans barnebarn
driver nu Broendegården videre som økologisk landbrug og er på internettet)
Så den nyere slægtshistorie er jeg en del bekendt med, men det halter
gevaldigt når det gælder før og samtidig med min farfar., jeg kan finde
min oldefar og tipoldefar, der hed Anders Møller madsen f. 1837 26 marts,
men bortset fra At han er døbt i Tryggelev sogn og min tipoldefar hed
Mads Knudsen og hans kone hed Ellen Kirstine Anders datter af Tryggelev,
kan jeg ikke finde referancer til disse to i kirkebøger eller
folketællinger,
hverken fødsel, konfirmation eller vielse, så jeg ved endnu ikke om Anders
var
enebarn.
Jeg er lige startet på slægtsforskning og har kun søgt på online
tilgængeligt stof
og indtil videre stort set kun på den lige mandlige linie og er allerede ret

forvirret Jeg må se at katalogisere på anden måde end små papirlapper.

MVH
Henning (og tak)

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 15-05-08 18:56

Moelle skrev:

> [...]
> folketællinger,
> hverken fødsel, konfirmation eller vielse, så jeg ved endnu ikke omAnders

Her er lidt at starte med:

Samtlige personer i husstanden

svendborg, Langelands Sønder, Tryggelev, Tryggeløv Bye, En gaard, 66,

FT-1845, B7133

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Mads Knudsen 58 Gift Gaardmand ditto [Tryggelev]
Ellen Andersen 39 Gift Hans kone Humble, Svendborg Amt
Knud Madsen 14 Ugift Deres børn Her i sognet [Tryggelev]
Kirstine Madsen 12 Ugift Deres børn ditto [Tryggelev]
Sille Madsen 10 Ugift Deres børn ditto [Tryggelev]
Anders M. Madsen 8 Ugift Deres børn ditto [Tryggelev]
Marthe Madsen 6 Ugift Deres børn ditto [Tryggelev]
Marie Madsen 4 Ugift Deres børn ditto [Tryggelev]
Hans Madsen 2 Ugift Deres børn ditto [Tryggelev]
Ole Hansen 30 Ugift Tjenestefolk Kjøbenhavn
Jens Peter Nielsen 16 Ugift Tjenestefolk Maglebye, Svendborg Amt
Karen Hartvigsen 20 Ugift Tjenestefolk Lindelse, Svendborg Amt
Kirsten Madsen 24 Ugift Tjenestefolk Maglebye, Svendborg Amt
Kirsten Christensen 90 Enke(mand) Huusfaderens moder Her i sognet
[Tryggelev]

Mads Knudsen og Ellen Kirstine Andersdatter
er viet den 10.juni 1826 i Humble Sogn.

--
mvh.
Flemming Aasklint

Fra : Moelle

Dato : 15-05-08 20:53

"Flemming Aasklint" <lydik@aasklint.dk> wrote in message
Moelle skrev:

> [...]

Kirsten Christensen 90 Enke(mand) Huusfaderens moder Her i sognet
[Tryggelev]

Mads Knudsen og Ellen Kirstine Andersdatter

Tak skal du have, hvordan katten kunne jeg overse det?
Humle, der havde jeg ikke ledt, da der ved Anders M. Madsen's
fødsel stod hun var af Tryggelev

MVH
Henning

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 15-05-08 21:05

I en meddelelse 15-05-2008 17:18, skrev Moelle:
> [...]
> så
> forvirret Jeg må se at katalogisere på anden måde end små papirlapper.

Hej igen,

Firmaet Harald Nyborg i Odense fyldte i 2004 100 år og udgav i den
anledning
en jubilæumsbog.
I den kan man læse, at Harald Nyborg blev født i Vigerslev sogn den
27. september 1880 på Amagergaarde, som hans far, [Carl] Christian
Nyborg, ejede.
Gården er i bogen betegnet som en mellemstor gård, som siden overtog
nabogården
Søbakkegaard og Tværskov Mølle.
Faderen ejede desuden ejendommen Vestergade 65 i Odense, som Harald Nyborg
overtog i 1904, hvilket var starten på hans karriere.

Mvh.
Jørgen D.

Fra : Toke Nørby

Dato : 14-05-08 21:41

> [...]

>evt. også hvilken person.
>
>Men hvis det er midt- vestjylland, så er det i Hodsager sogn.

Jeg er sikker på, at Arne har ret. I min postadressebog fra 1877 står
der:

Ommosegaard, se Aamosegaard

og gør man det ser man:

Aamosegaard (Ommosegaard), Hodsager S, Ginding H, Ringkøbing A,
Holstebro, Herning.

Der findes/fandtes også en Aamosegaard i Vejby S, Holbo H,
Frederiksborg A, Helsinge
--
Mvh Toke

http://www.norbyhus.dk/

Fra : Moelle

Dato : 15-05-08 16:26

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

> [...]
> Holstebro, Herning.
>
> Der findes/fandtes også en Aamosegaard i Vejby S, Holbo H,

Tak for oplysningerne!
Men det kan også være tale om Imosegård, som kan være
et teglværk ved Vissenbjerg/Andebøller, det er ikke altid lige
let at tyde de indscannede tekster.

MVH
Henning