Død ved selvmord
Fra : Toke Nørby

Dato : 10-05-08 13:35

Jeg "har" en gut, hvis dødsdag i 1937 er offentliggjort flere steder.
Derimod er det ikke offentliggjort, at han begik selvmord, men det
fremgår af vedkommendes "aktemappe" i rigsarkivet. For at se mappen
har jeg søgt og fået tilladelse til se, men også til at bruge af
indholdet til en bog om postfolk, men må jeg også skrive, at han begik
selvmord? Hvordan er grænserne? nogle siger 50 år. PFT
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Gert Krabsen

Dato : 10-05-08 14:59

Toke Nørby skrev:
> [...]
> indholdet til en bog om postfolk, men må jeg også skrive, at han begik
> selvmord? Hvordan er grænserne? nogle siger 50 år. PFT

Uanset reglerne ville jeg ikke skrive det i den 'offentlige' version.
Der er højst sandsynligt stadig personer - måske endda nære slægtninge -
der husker ham, men ikke kender omstændighederne.

OG det har vel ikke betydning for beskrivelsen af hans 'postale' virke?

Fra : Toke Nørby

Dato : 10-05-08 15:30

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote:

>Uanset reglerne ville jeg ikke skrive det i den 'offentlige' version.

OK - jeg har ikke noget imod at følge den " regel".

>Der er højst sandsynligt stadig personer - måske endda nære slægtninge -
> der husker ham, men ikke kender omstændighederne.
>OG det har vel ikke betydning for beskrivelsen af hans 'postale' virke?

Nej. Det har ingen postal betydning, da hans virke var normalt og da
han ikke brugte poststemplet til at tage sig af dage!, så lader jeg
det forblive i aktemappen! Egentlig var det for at vise "alsidigheden"
og at der også blandt postfolk forekom selvmord, men det er jo ikke
vigtigt.

Men ved du, hvordan reglerne er?
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Bjarne Bidstrup

Dato : 11-05-08 09:43

Du kan læse reglerne her:
http://www.datatilsynet.dk/borger/slaegtsforskning/

MVH

Bjarne Bidstrup
www.bidstrup.cc/slaegt

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-05-08 11:49

On Sat, 10 May 2008 14:34:51 +0200, Toke Nørby wrote:

> [...]
> indholdet til en bog om postfolk, men må jeg også skrive, at han begik
> selvmord? Hvordan er grænserne? nogle siger 50 år. PFT

Hvis det tjener til at belyse noget om mandens baggrund, ville jeg overveje
det.

Jeg hørte i radioen i går, at 150.000 indiske bønder har begået selvmord
indenfor de seneste 10 år, på grund af uoverskuelig gældsætning. Det er da
relevant at nævne i en større sammenhæng, hvis man genealogerer i sin
indiske almueslægt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-05-08 16:36

Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

...snip

>Hvis det tjener til at belyse noget om mandens baggrund, ville jeg overveje
>det.

Ja, det er også min opfattelse, men der var ingen kassemangel eller
andet postalt "snavs" i hans liv op til selvmordet og han tog såmænd
sin hustru med sig i døden - så jeg kan ikke koble hans profession
sammen med den tragiske handling.

Jeg har i hvert fald udeladt det i mit skriveri.

> [...]
>indenfor de seneste 10 år, på grund af uoverskuelig gældsætning. Det er da
>relevant at nævne i en større sammenhæng, hvis man genealogerer i sin

Det lyder trist, men både radioen og TV er fyldt med triste nyheder,
så jeg vil ikke sige, at jeg ikke orienterer mig, men jeg prøver at
minimere det.

<sludder>Der er dog lyspunkter som Martin og Laura i X-factor og
Løkkes bilag</sludder>!
--
Mvh Toke

http://www.norbyhus.dk/