Rennemark på Sjælland?
Fra : Toke Nørby

Dato : 29-04-08 08:26

Jeg har en postmester Niels Christensen, som i FT-1885/København er
angivet at være født i Rennemark. Kender nogen den lokalitet?
PFT
--
Mvh Toke

http://www.norbyhus.dk/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 29-04-08 08:32

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en postmester Niels Christensen, som i FT-1885/København er
> angivet at være født i Rennemark. Kender nogen den lokalitet?
> [...]
Kan der ikke være tale om en lokalitet i Eggeslevmagle/Boeslunde ved
Skælskør??
Se
http://www.erikpetersen.be/tranderup/gaarde/tranderup_rennebjerggaard_tekst.htm
Fleming Svendsen

Fra : Jens E. Christiansen

Dato : 29-04-08 01:58

On 29 Apr., 09:32, "Flemming Svendsen" <ze...@SLETMIGmail.dk> wrote:

> Kan der ikke være tale om en lokalitet i Eggeslevmagle/Boeslunde ved
> Skælskør??
> Sehttp://www.erikpetersen.be/tranderup/gaarde/tranderup_rennebjerggaard...
> Fleming Svendsen

Eller måske Regnemark mellem Ringsted og Køge?

Jens E. Christiansen

Fra : Toke Nørby

Dato : 29-04-08 19:51

"Jens E. Christiansen" <jensec@post9.tele.dk> wrote:

>Eller måske Regnemark mellem Ringsted og Køge?
>
>Jens E. Christiansen

Hej Flemming og Jens,

Jeg aner det ikke og jeg har ikke kunnet finde ham i andre
folketællinger. Afskriften fra Folketællingen må nok være korrekt i
Renne...". Blot mærkeligt, at sådanne navne "forsvinder", men tak for
hjælpen!
--
Mvh Toke

http://www.norbyhus.dk/

Fra : Aage Andersen

Dato : 29-04-08 21:25

"Toke Nørby"
> [...]
> folketællinger. Afskriften fra Folketællingen må nok være korrekt i
> Renne...". Blot mærkeligt, at sådanne navne "forsvinder", men tak for

Der er mange stavefejl i afskrifter fra folketællinger. Det er meget
sandsynligt at Regnemark er blevet til Rennemark

Aage

Fra : Toke Nørby

Dato : 30-04-08 07:33

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote:

>Der er mange stavefejl i afskrifter fra folketællinger. Det er meget
>sandsynligt at Regnemark er blevet til Rennemark
>
>Aage

Jeg ved det. Hvis der skulle være et "g" i anden stavelse, ville dette
vel kunne ses tydeligt, men pyt.

Jeg er lige på "nippet" til at udgive en bog med biografier om 5500
folk, der har arbejdet i postvæsenet (ikke folk fra postbudlinien) og
her har jeg i MANGE tilfælde tjekket med FT og fundet "stavefejl" -
nogle virkelig svære at opdage, som fx. Reichwein, der er blevet til
Kaufmann i FT-1845/Svendborg.

Jeg må dog sige, at man ikke skal hænge sig i disse "stavefejl", men -
hvis man kunne - hellere sende en god flaske til de mange indtastere,
der gør et fantastisk arbejde - for os. (Flasken må kun drikkes efter
"fyraften"
--
Mvh Toke

http://www.norbyhus.dk/

Fra : Aage Andersen

Dato : 30-04-08 08:40

"Toke Nørby"

> [...]
> hvis man kunne - hellere sende en god flaske til de mange indtastere,
> der gør et fantastisk arbejde - for os. (Flasken må kun drikkes efter

Vi kan kun være glade for det uegennyttige arbejde. Man skal blot være
opmærksom paa, der kan være fejl. Jeg var ude for at landsbyen Blære kom til
at hedde Blon. En saadan fejl burde man fange ved at undersøge om Blon
eksisterer. I de originale folketællinger er der ogsaa mange fejl. Begge
mine forældre og en onkel er gjort et aar yngre. Det bevirker at man ikke
uden videre finder dem i kirkebogen.

Aage

Fra : Bodil Madsen

Dato : 06-05-08 20:23

Hej Toke!

Umiddelbart kom jeg til at tænke på om det kunne være Lendemark på Møn (
Stege sogn)
mvh
Bodil Madsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 06-05-08 23:46

Bodil Madsen wrote:
> Hej Toke!
>
> Umiddelbart kom jeg til at tænke på om det kunne være Lendemark på Møn (
> [...]

these variations are typical of census worldwide

some people got younger with each census only aging 8 or 9 years for 10
elapsed

spelling variations are normal too

Hugh W

--
For genealogy and help with family and local history in Bristol and

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Toke Nørby

Dato : 07-05-08 08:41

"Bodil Madsen" <bodil@fjernmig.nyraad.net> wrote:

>Hej Toke!
>
>Umiddelbart kom jeg til at tænke på om det kunne være Lendemark på Møn (
>Stege sogn)
>mvh
>Bodil Madsen

...snip

Det kunne det være! Jeg må dog nok lade spørgsmålet stå åbent. Han
opgives at være født "14.12.1807 på Sjælland" i en lønningsprotokol
fra postvæsenet og i FT nærmere betegnet "Rennemark". Jeg kan se i
rigsarkivets (RA) optegnelser, at hans "aktemappe" fra postvæsenet
ligger i RA, så den indeholder måske løsningen selv om det nu ikke er
sikkert. Hans levnedsløb i postvæsenet er godt beskrevet i andre
kilder og jeg har ikke fundet det nødvendigt låne hans aktemappe. Jeg
tror, at jeg nævner de muligheder, som I har været så venlige at
foreslå. Så må eftertiden finde ud af det - hvis man vil/kan.

Jeg er pensioneret elektroingeniør og sådanne er (som regel) nogle
værre pernittengryn, der elsker at hænge sig i bagateller og detaljer.
Som en af mine brødre siger: Din hjerne er fyldt med "useless
information" - og her sigter han også til de oplysninger, jeg har fået
samlet sammen om "mine postfolk". Må man ikke selv om det?

Igen tak for jeres hjælpsomhed!
--
Mvh Toke

http://www.norbyhus.dk/

Fra : Jens V Olsen

Dato : 08-05-08 17:57

On Wed, 07 May 2008 09:40:51 +0200, Toke Nørby
<Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

> [...]
>information" - og her sigter han også til de oplysninger, jeg har fået
>samlet sammen om "mine postfolk". Må man ikke selv om det?

Niels Christensen er født (som skrevet) den 14/12-1807 og døbt
20/12-1807 (4. søndag i advent) i Kimmerslev kirke som søn af
Christen Nielsen, tjenende på Spanager og hans hustru Karen
Nielsdatter opholdende sig hos husmand Niels Hansen i Regnemark.
(ArkivalierOnline: Borup-Kimmerslev 1797-1814, opslag 23).

Med venlig hilsen
Jens V. Olsen

Fra : Toke Nørby

Dato : 09-05-08 13:34

Jens V Olsen <jvoSLETTES@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>Nielsdatter opholdende sig hos husmand Niels Hansen i Regnemark.
>(ArkivalierOnline: Borup-Kimmerslev 1797-1814, opslag 23).

Fornemt! Mange tak.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/