Hvad betyder Seriangt?
Fra : J. H. Larsen

Dato : 21-04-08 09:45

Hvad betyder Seriangt?

Udtrykket forekommer ved en trolovelse i Kirke Helsinge Sogn, Holbæk
Amt d. 2. juli 1755.
(Kirke Helsinge S. Holbæk Amt 1694-1759. Opslag 99)

....hands Forlovere var ... tillige med Brudgoms Broder (Seriangt??)
Øeberg...

Med venlig hilsen,
J.H. Larsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-04-08 10:59

On 21 Apr 2008 08:44:33 GMT, J. H. Larsen wrote:

> [...]
> (Kirke Helsinge S. Holbæk Amt 1694-1759. Opslag 99)
>
> ...hands Forlovere var ... tillige med Brudgoms Broder (Seriangt??)

Alfons?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-04-08 11:43

J. H. Larsen <j-larsen@mail.dk> skrev 21 Apr 2008 08:44:33 GMT

>Hvad betyder Seriangt?

Måske Sergeant.?

Det ses stavet på mange måder feks "Schiersanten i Gellerup", som vel må
siges at være ret præcist lydskrift.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : J. H. Larsen

Dato : 21-04-08 15:50

Hej Arne.
Ja, det ville være nærliggende med Sergeant.
Men forloverens bror, som bliver trolovet - nemlig Anders Andersen
Øeberg - er faktisk sergeant, og det staver præsten sådan:
Sergient.
(det kunne jeg jo godt lige have nævnt!)

Jeg tvivler alligevel på, at præsten ville stave samme ord på to
forskellige måder i samme note...? Men man ved selvfølgelig aldrig...
Skriften er temmelig tydelig, så jeg mener ikke at have læst forkert.

***

Hej Kurt.
Det varede lige lidt, inden ti-øren faldt...