Krafter ved kollision
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 23-05-08 16:49

Jeg har en fiktiv kollision mellem to objekter.
Det kunne være en fortorvsflise som ligger vandret som man normalt
lægger fortorv men så den kun hviler af på to modstående kanter. Den
rammes af en hammer.
Flisen kan deformeres 0.5cm (løst tal) før den knækker.
Hammeren deformeres ikke ved sammenstødet.
Hammeren vejer 1kg og falder med 10m/s

Hvis hammeren netop bremses til hastigheden nul ved 0.5cm så tager
kollisionen 10m/s / 0.005m = 1/2000s = 0.0005s
Accelerationen er så 10m/s / 0.0005s = 20000m/s^2
Kraften der skal til at accelerere hammeren er så 1kg*20000m/s =
20000N Den kraft skal flisen levere inden den er deformeret over
0.5cm.

Hvis jeg istedet lægger gradvis mere vægt på et område på flisen med
samme areal og form som hammerens "fodaftryk" og finder at flisen
knækker ved 400kg, hvad siger det mig så? Intet, da der ikke tages
hensyn til shokpåvirkninger, eller at et slag som leverer ca 4000N vil
knække flisen og at dette rigeligt gælder for hammeren?

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 24-05-08 03:37

On Fri, 23 May 2008 15:49:21 -0700 (PDT), Jakob Nielsen wrote:

> Kraften der skal til at accelerere hammeren er så 1kg*20000m/s =
> 20000N Den kraft skal flisen levere inden den er deformeret over
> 0.5cm.

Her antager du at flisen ikke knækker ved en belastning på 20000N

> Hvis jeg istedet lægger gradvis mere vægt på et område på flisen med
> samme areal og form som hammerens "fodaftryk" og finder at flisen
> knækker ved 400kg,

Her antager du at flisen knækker ved en belastning på 4000N

> hvad siger det mig så?

At en af dine antagelser er forkert?

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 24-05-08 02:23

> Her antager du at flisen ikke knækker ved en belastning på 20000N

Nej. Jeg antager at den skal levere 20.000N for at bremse hammeren
inden den er deformeret 0.5cm. Om den kan, eller ikke kan, det siger
jeg ikke noget om. Jeg siger blot at _hvis_ den stopper hammeren før
den knækker, så har den leveret mindst 20.000N.

> Her antager du at flisen knækker ved en belastning på 4000N

Ja, det er jo pointen.

> At en af dine antagelser er forkert?

Hvad mener du? Først siger jeg at hammerslaget kan stoppes indenfor
0.5cm hvis flisen leverer et (konstant) tryk på 20.000N.
Derefter måler jeg hvad flisen kan klare af tryk og ser at det er
4000N
Til slut konkluderer jeg at flisen ikke kan levere de 20.000N og at
den dermed knækker.

Her antager jeg så bare at flisens modtryk er konstant ved enhver
deformation og ikke stiger efterhånden som den deformeres mere,
hvilket den jo gør for elastiske materialer.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 26-05-08 12:21

On May 24, 10:22 am, Jakob Nielsen <s...@greenleaf.dk> wrote:

> [...]
> deformation og ikke stiger efterhånden som den deformeres mere,
> hvilket den jo gør for elastiske materialer.

ok, der er tilsyneladende ingen i denne gruppe der kender til emnet så
jeg smutter igen. Jeg følger normalt ikke gruppen da den er blevet for
indholdsløs de senere år, så pointen med denne post er at sige at jeg
alligevel har opgivet at få et svar her og at det vil være spild af
tid hvis en venlig person tager sig tid til at svare nu. Spild af tid
hvis ingen andre er intereseret i svaret altså. Det ved jeg jo ikke om
der e rnogen som er