Jern som resultat af fusion i stjerner.
Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 21-05-08 19:59

Så vidt jeg husker er jern det sidste element der formes i stjernerne,
og forsøget på at fusionere jern med noget andet (inklusiv jern), resulterer
i et energitab, som så sætter gang i supernova-eksplosionen. Groft
beskrevet.

Men hvordan lyder formlen for fusionsprocessen/-processerne, der skaber
jern?
Jeg har ikke kunnet finde dem nogle steder.

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-05-08 23:34

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> jern?
> Jeg har ikke kunnet finde dem nogle steder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_burning_process

Mvh
Martin

Fra : Thomas Hejl Pilgaard