Jern, syre og rust
Fra : Ivar

Dato : 21-05-08 19:21

Hvis man hælder noget saltsyre på jern, ruster det hurtigere end
det ellers ville have gjort - hvorfor det?
Syre er noget med nogle brint-ioner, der er for mange eller for lidt
af.
Rust er oxideret jern, altså noget med ekstra ilt. Hvordan hænger det
sammen?
Saltsyre kan sjovt nok også bruges til at fjerne rust med. Det finder
jeg mere logisk.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Aage Andersen

Dato : 22-05-08 17:20

"Ivar"
> [...]
> sammen?
> Saltsyre kan sjovt nok også bruges til at fjerne rust med. Det finder

Uden at vide noget om det, her er mit forslag.

Saltsyre omdanner rusten til jernklorid, der er let opløseligt. Naar jernet
ligger blottet, ruster det lettere idet rusten virker beskyttende.

Aage

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 24-05-08 22:17

"Ivar"
> [...]
> sammen?
> Saltsyre kan sjovt nok også bruges til at fjerne rust med. Det finder

Hej

Rust er en fælles betegnelse for forskellige jernoxider og jernhydroxider -
flg. forbindelser kaldes alle "rust":
Jern(III)oxid: Fe2O3
Jern(III)oxid-hydroxid: FeO(OH)
Jern(III)hydroxid: Fe(OH)3

De nævnte forbindelser indeholder alle flg. jernion: Fe 3+
Den kan dannes, hvis jern opløses i saltsyre: 3 HCl + Fe -> Fe 3+ + H2 +
3 Cl- (i første omgang kommer nok Fe 2+)
Den dannede jernion er altså en del af rust, så derfor er det ikke
overraskende, hvis jern ruster hurtigere - en anden grund kan være at
saltsyren fjerner et tyndt beskyttende lag om jernet, som derefter ruster på
normal vis - fx ved flg. reaktioner:
Fe -> Fe 2+ + 2 elektroner (Dette kaldes en oxidation - der behøver
ikke at være ilt til stede).
Fe 2+ -> Fe 3+ + 1 elektron
4 elektroner + O2 + 2 H2O -> 4 OH-

Hilsen Regnar Simonsen