Hældning på et tag
Fra : Jesper Villadsen

Dato : 21-05-08 16:28

Hej NG

Er der ikke ngoen herinde der har en hutigt og effektiv (behøver ikke være
100% korrekt) måde og finde hældningen
på et tag når man står oppe på det?

Har været rundt og kigge alle de gængse steder men synes ikke rigtig de
giver meget mening. Det er alle sammen
metoder hvor man enten skal brugeen lommerregner (invers tan) eller en
vinkelmåler......

Dem jeg har kigget på har været noget i stil med

Mål 100 cm vandret ud
Mål derefter ned til taget

Og det resultat man får f.eks. 45 cm er så lig med en hældning på 24
grader???

Der må være en smartere metode......

Nogle forslag? Husk den skal være lige til og kunne løses med en blyant og
en tommestok....

--
_________________________________

Med venlig hilsen

Jesper

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-05-08 17:04

"Jesper Villadsen" <jespervilladsen@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Der må være en smartere metode......
>
> Nogle forslag? Husk den skal være lige til og kunne løses med en blyant og

Hvad med en vinkelmåler?

Mvh
Martin

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 21-05-08 18:00

"Jesper Villadsen" <jespervilladsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der må være en smartere metode......
>
> Nogle forslag? Husk den skal være lige til og kunne løses med en blyant og

Hvis du hverken vil bruge en vinkelmåler eller regnemaskine, så er der ikke
rigtig andre metoder.
Dog kan du gøre det her:

Lav et regneark i Excel.
Lav grad-beregningen for "100 cm ud og 10 cm ned", "100 cm ud og 20 cm ned",
"100 cm ud og 30 cm ned" og så videre.
Print det ud, så har du en lille tabel over hvad hældningen er ved
forskellige cirka-mål:

10 cm = 5,71
20 cm = 11,31
30 cm = 16,7
40 cm = 21,8

Hvis du skal have større nøjagtighed, så lav tabellen for hver 5 cm eller 1
cm. Det skulle ikke fylde ret meget, hav den i tegnebogen.

Mvh
Mads Aggerholm

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 21-05-08 19:49

Jesper Villadsen wrote:
> Nogle forslag? Husk den skal være lige til og kunne løses
> med en blyant og en tommestok....

Her er en løsning, der kræver brugen af to tommestokke.

Husk at hvis du har en cirkel med radius R, og måler du længden af
en cirkelbue L, så svarer det til vinklen 360 L/(2pi R) grader.
Fordi 1 hel omkreds har længden L=2pi R.

For at undgå at skulle bruge en lommeregner, er det praktisk at finde
en "nyttig" radius. Lad os vælge at L=1m skal svare til vinklen 45
grader, så er 45 grader = 360 grader 1m/ (2pi R) => R = 127.3cm.

Brug nu træ-tommestokken til at mærke et punkt i en afstand 127.4cm nede
af taget, og hold den så vandret. Den anden tommestok skal være en af
typen med et metalbånd. Den kan du bruge til at forme cirkelbuen fra
punktet på taget indtil du rammer den vandrette tommestok 127.3cm ude.
(Du kan med træ-målestokken chekke at det virkeligt er en cirkelbue)

Aflæser du 1m på båndet, så er hældningen af taget 45 grader, 50cm
svare til 22.5 grader, og 4m betyder at det er et fladtag. ;*)

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-05-08 21:16

Carsten Svaneborg wrote:

> [...]
>
> Aflæser du 1m på båndet, så er hældningen af taget 45 grader, 50cm
> svare til 22.5 grader, og 4m betyder at det er et fladtag. ;*)

Det kræver da fire-fem arme. Alt det for at undgå brugen af en
lommeregner!

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : alexbo

Dato : 21-05-08 22:10

"Jesper Villadsen" skrev

> Nogle forslag? Husk den skal være lige til og kunne løses med en blyant og
> en tommestok....

Det kræver noget forarbejde.
Uden vaterpas vil det være svært at holde en tommestok vandret, men
heldigvis står man selv nogenlunde lodret på et tag.

Så start med at stå på en vandret flade, sæt et tydeligt mærke, stik
tommestokken i navlen og lad den ramme fladen, gå baglæns til enden af
tommestokken rammer mærket, sæt en streg foran den ene fod, mål afstanden.
Gør det samme med skrå flader i de vinkler du finder passende.

Skriv vinklerne på tommestokken, ud for de mål du har fundet.
Lidt afhængig af din højde, skonummer og navleplacering, vil vinklen være
halvdelen af forskellen i cm.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-05-08 19:47

> [...]
>
> Skriv vinklerne på tommestokken, ud for de mål du har fundet.
> Lidt afhængig af din højde, skonummer og navleplacering, vil vinklen være

LOL

- Martin

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-05-08 14:50

On 2008-05-22 20:47:00 +0200, "Martin Petersen"
<usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> said:

> LOL

Ja muntert. Jeg håber at dem der engang skal bygge mit tag er klar med
noget mere nøjagtigt end et par bøjede tommestokke og lidt øjemål

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Jens Harming

Dato : 24-05-08 11:52

> [...]
> Hej NG
>
> Er der ikke ngoen herinde der har en hutigt og effektiv (behøver ikke være

Hvis en sekskantet blyant triller ned er hældningen over 30°.

Hvis ikke nøjagtigheden er væsentlig kan man træne sit "franske øjemål" og
så bruge det.

Hilsen
Jens

Fra : Jesper Villadsen

Dato : 27-05-08 16:16

Hej igen

.......mange tak for alle de kreative svar.......

Min løsning er at jeg har printet en liste ud hvor hældninger er på, så
det eneste jeg skal gøre er at måle 100 cm ud og derefter ned til taget. Så
tager jeg min
fine liste med op på taget og aflæser hældningen fra denne.

Takker endnu engang for alle svarene....

mvh jesper